סוף הדרך: אבנר קופל התפטר מתפקיד יו"ר איגוד הכדורסל

הביקורות והחקירות עשו את שלהם: בתום כהונה בת פחות משנה, החליט קופל להניח את מפתחות יו"ר איגוד הכדורסל

יו"ר איגוד הכדורסל, אבנר קופל, הודיע הערב (ה') על התפטרותו מהתפקיד. קופל שלח מכתב לחברי הנהלת האיגוד, ובו הודיע שההתפטרות תיכנס לתוקף באופן מיידי. קופל נבחר לתפקיד יו"ר האיגוד באוגוסט 2012, והחל לשמש כמ"מ יו"ר האיגוד עוד ב-25 בינואר 2012. לפני כן שימש במשך כעשור כיו"ר מינהלת הליגה בכדורסל.

לתחקיר שפורסם ב"גלובס" - קופל יסדר: הריטיינרים, הג'ובים והטיסות בביזנס

"מספר סיבות אובייקטיביות הביאו אותי להחלטה זו, אך לא זה הזמן ולא המקום לפרטן", כתב קופל. "במילים אחרות, הזכות היחידה השמורה לאיש ציבור מתנדב הנותן באהבה את כישוריו, מירצו, וזמנו הפרטי, היא גם להבין ולהחליט מי ראוי להם ומתי האנרגיות מבוזבזות..." (נוסח המכתב המלא - בהמשך הידיעה).

ביקורות מכל כיוון

ההתפטרות של קופל מגיעה לאחר שורה של ביקורות על תפקודו ותפקוד האיגוד בראשותו, שהגיעו מכל כיוון אפשרי: רשם העמותות שהחל לבדוק את התנהלות איגוד הכדורסל; משרדו של מבקר המדינה שהחל בביקורת על האיגוד; דוח פנימי שהוגש השבוע לקופל ולמנכ"ל האיגוד, יעקב בן שושן, שביצע באיגוד רו"ח אריה ברסקי ומצא ליקויים חמורים. בין היתר צויין בדוח שכבר 13 שנים לא נערך מכרז לתפקיד היועץ המשפטי של האיגוד.

עוד הוזכר בדוח של רו"ח ברסקי כי לא נערך מכרז ראוי ותקני להתקשרות אל מול משרדי הנסיעות החל משנת 2009, וההתקשרות לא חתומה על ידי מורשי חתימה. כמו כן, כשניגש מבצע הבדיקה באיגוד לבקש חומר על ההתקשרויות עם בתי מלונות בקמפיינים האחרונים של מוקדמות אליפות אירופה לגברים ולנשים, הוא נתקל בקשיים.

הסתבכות עם מס הכנסה

עוד לפני כן, נדרש קופל על-ידי משרד הספורט להתפטר מתפקידיו האחרים כחבר ועד וכיו"ר מרכז בית"ר, וכחבר הנהלת ההתאחדות לכדורגל, לאחר שמכתב בנושא נשלח אליו מראש מינהל הספורט, ד"ר אורי שפר. במכתבו, ציין שפר כי "קיים ניגוד עניינים בין תפקידים אלו לבין תפקידך כיו"ר איגוד הכדורסל". טרם ברור האם קופל יעזוב גם את התפקידים הללו.

אם כל הצרות האלו לא מספיקות - הסתבך קופל גם בעסקיו האישיים, לאחר שבית המשפט המחוזי בבאר-שבע הורה על פירוק של חברת הביטוח "רב אור סוכנויות לביטוח" שבבעלותו. זאת, לבקשת מס הכנסה. באוקטובר 2012 החליטה הפרקליטות להעמידו לדין, בכפוף לשימוע, בגין העלמות מס של מיליוני שקלים, ‏זיוף‏ מסמכים ועבירות מירמה נוספות.

מכתב ההתפטרות של קופל - הנוסח המלא

"חברי הנהלת איגוד הכדורסל היקרים, ברצוני להודיעכם על פרישתי מתפקידי כיו"ר איגוד הכדורסל אשר תיכנס לתוקפה החל מ-1 במאי 2013. מספר סיבות אובייקטיביות הביאו אותי להחלטה זו, אך לא זה הזמן ולא המקום לפרטן... או במילים אחרות הזכות היחידה השמורה לאיש ציבור מתנדב הנותן באהבה את כישוריו, מרצו וזמנו הפרטי, היא גם להבין ולהחליט מי ראוי להם ומתי האנרגיות מבוזבזות...

"למרות תקופת הזמן הקצרה בה כיהנתי, בהתנדבות, את האיגוד בתפקיד בכיר זה חושבני כי הצלחתי להשאיר במעט, בעזרת העובדים והמאמנים המסורים כמובן, את טביעת אצבעותיי בדמות של הקמת אגף מקצועי, לראשונה עצמאי ואשר בראשו עומד המאמן הלאומי במשרה מלאה, הקמת מינהלת הליגה הלאומית, החזרת נבחרת העתודה של ישראל לדרג א׳ באירופה אחרי מספר שנים, העפלת נבחרת ישראל לאליפות אירופה, חיזוק האקדמיה למצוינות במכון וינגייט אשר לראשונה השנה הביקוש לשם גובר על ההיצע, גיוס חיצוני של כשני מיליון שקל לפעילויות האיגוד והאקדמיה, לראשונה טיפול ופיתוח המגזר הערבי ועוד כהנה וכהנה.

"גם סיבות אישיות תרמו להחלטתי זו, כמו תקופת הזמן הארוכה בה שרתתי בהתנדבות אך תוך כדי פעילות אינטנסיבית עבור הענף כולו. 10 שנים מלאות של בנייה ותפעול כיו"ר פעיל של מינהלת ליגת העל ובתקופה האחרונה עת היבחרי ברוב מוחץ לראשות האיגוד בבחירות דמוקרטיות ושקופות לראשונה בתולדות הספורט הישראלי כנציג המרכז הקטן בית"ר לתפקיד יו"ר איגוד הכדורסל בישראל. גם התעסקותי בענייני הפרטיים מול רשות המסים דורש ממני זמן יקר, אך כאן המקום לציין כי בניגוד לפרסומים המגמתיים נגדי מעולם לא נחקרתי בגין העלמות מס ו/או אי דיווח לרשות ואין בעברי כל רישום פלילי.

"ברצוני להודות לכל חבריי ותומכיי על עזרתם הרבה אשר תרמו לי רבות במילוי תפקידי, לעובדי האיגוד על מסירותם, למאמנים, לשחקנים ולפעילים על נחישותם... וכמובן שנתראה במסגרת הנהלת האיגוד ובתפקידיי הציבוריים האחרים במוסדות הספורט השונים".