עברי לידר: "יש משהו מאוד קומוניסטי בפייסבוק"

יזמו היי-טק "לא שגרתיים" שטחו את סיפור חייהם והצלחתם בכנס לעידוד היזמות שערכו פלאס וונצ'רס ורמות, חברת המסחור של אוניברסיטת תל-אביב ■ השף חיים כהן: "ההורים שלי אמרו לי שאני נסיך, שאני יכול לעשות כל מה שאני רוצה"

חברת ההשקעות פלאס וונצ'רס ורמות, חברת המסחור של אוניברסיטת תל-אביב ומיזם Start Tau לעידוד היזמות באוניברסיטת תל-אביב, ערכו אתמול כנס השקה למיזם משותף, בו תשקיע פלאס וונצ'רס סכום ראשוני במיזמים של חוקרים וסטודנטים באוניברסיטה, בעיקר בתחום האינטרנט, המובייל והמדיה החברתית.

בכנס שטחו מספר יזמים "לא שגרתיים" את סיפור חייהם והצלחתם. מפיק הטלוויזיה אסף גיל - בעלי חברת גיל הפקות שמפיקה מגוון סדרות ריאליטי מובילות כמו "מאסטר שף", "בוס בהסוואה", "רוקדים עם כוכבים", "סופר נני", "הכרישים" ועוד - אמר כי "כאיש צעיר לא העליתי בדעתי שאעשה את מה שאני עושה היום, כי היו לי סטריאוטיפים לגבי התחום. גדלתי בסביבה ערכית. הייתי בשומר הצעיר. היו לי ערכים, והם עדיין חשובים לי".

גיל הוסיף: "איך אדם שיש לו ערכים, והוא לא אדם ציני ולא מובל על-ידי הרצון להתעשר - למרות שזה תמיד נחמד - איך אדם כמוני עושה את מה שהוא עושה? הדרך שלי היא להבין את מגבלות המדיום שבו אני עוסק, הטלוויזיה המסחרית. גם אם אני הייתי רוצה לעשות סדרות בערוץ 8, אני יודע שאני עובד עבור ערוץ 2 ולא יכול לעשות מהפיכה גורפת, אבל כן יכול להביא בניואנסים, דברים שחשובים לי. ומהו ניואנס? למשל, הסדרה 'קצרים', שהייתה קומדיה יחסית מעודנת בעולם של קומדיה בוטה. לגבי 'רוקדים עם כוכבים' אמרו לנו 'איך זה ייתכן שיש וולס בערוץ 2 בפריים-טיים?'. זה קרה כי זה היה חשוב לי".

הלל קוברינסקי, יזם היי-טק בעבר ולאחרונה מנהל המטה וקמפיין הבחירות של מפלגת "יש עתיד", הופיע בהופעה חריגה בכנס ואמר כי "אני לא משאיר שום דבר למזל. אני אוהב לתכנן הכול ומעדיף לא לפגוש את המזל".

לדבריו, "ליזם אסור שיהיו לו גבולות. אתה קם בבוקר ואומר 'אני אנצח את מיקרוסופט'. בישראל יש אנשים כאלה והרבה".

לשאלה של מנחה האירוע יאיר ניצני: "מי גייס את מי למפלגה, אתה את יאיר לפיד,או הוא אותך?", סירב קוברינסקי לענות. לגבי השאלה "איך תת-אלוף עובד אצל רב"ט", הוא אמר: "צריך לצאת מהסטריאוטיפים. זה בנאדם מאוד כשרוני עם יכולות מנהיגותיות מאוד גבוהות". הוא סיפר כי בקמפיין של המפלגה נאמר לעיתים קרובות המשפט "ככה זה בסטארט-אפ", והוסיף: "הייתה לנו אידיאולוגיה, כך שלא הייתי צריך להמציא כלום במישור הזה. אבל היו שינויים טקטיים לאורך הדרך".

כך למשל, המפלגה הייתה צריכה להיקרא "עתיד", אבל ברגע האחרון הסתבר כי השם תפוס. "יאיר לפיד אמר: מה הבעיה, נקרא לה 'יש עתיד'".

השף חיים כהן סיפר: "באתי מבית צנוע, אבל ההורים שלי אמרו לי שאני נסיך ויכול לעשות הכול, והאמנתי בזה, אולי יותר מדי. בכיתה ח' היה נהדר, כיתה ט' לא משהו, ואז זה נגמר.

"פתחתי מסעדה בלי לדעת לבשל, אבל היה לי חלום. מה שמשך אותי במסעדנות זה הפן של האירוח, לראות אנשים שצוחקים ושמחים. רכשתי את מסעדת קרן, למדתי כמה מנות. כשביקשו ממני להחליף תפריט, לא ידעתי מה לעשות.

"הציעו לי ללכת לעשות סטאז' בפריז, וסימנתי כמטרה את המסעדה של רוז'ה ורז'ה. עד אז מעולם לא יצאתי מהארץ. גייסתי 3,000 דולר מהבנק, למדתי קורס מהיר בצרפתית ונחתתי לראשונה במסעדה 'עם כוכבים'.

"את קרן במושבה האמריקנית כבר פתחתי עם מיליון דולר השקעה. היא הייתה דומה למסעדה ההיא בפריז - היה לה חצר עם חצץ, כי כך אפשר לשמוע את הקליינטים באים, וזה עושה לי טוב".

"יותר רציתי לשחק כדורגל וכדורסל"

המוזיקאי עברי לידר סיפר שהוא עוקב מקרוב מאוד אחר עולם ההיי-טק והמדיה החדשה. "גם מוזיקאים וגם סטארט-אפיסטים רוצים לדעת מה מניע אנשים אחרים, ואת עצמם. אנחנו רוצים להגיע אל אחרים, לתקשר איתם ולהחליף איתם חוויות, אחרת הקיום הזה הוא באמת בלתי נסבל".

לידר סיפר שלמד פסנתר כי אמא שלו רצתה. "אני יותר רציתי לשחק בחצר. כדורגל כדורסל, קלאס. כן.. גם קלאס. גם כדורגל. בלי סטראוטיפים... וגם גומי אגב".

הוא אמר כי לא היה ילד פלא מוזיקלי, ודווקא התמחה בכדורסל, אך עם הזמן המוזיקה הפכה חשובה יותר. בזמן שחסך כסף לנסוע ללמוד מוזיקה לקולנוע בחו"ל, הקים את הלהקה "כך עושות כולן", שעמדה לחתום על חוזה עם חברת תקליטים. אבל אז שוחח עם הסאונדמן ליאור טבת.

"יש אנשים שאתה פוגש שיש להם תפקיד קטן, אבל מכריע, בחייך", הוא מספר. טבת כיוון אותו לבחור בקריירת סולו, וזו הייתה דילמה גדולה ותקופה רגשית לא פשוטה. "החלום עם הלהקה כמעט התגשם, ופתאום ליאור נתן לי בקטנה ושינה לחלום שלי כיוון".

עוד איש שנתן לחלום שלו "קטנה" הוא יונתן גולדשטיין, "ג'וני הקטן". "הילד בן ה-17 הזה התקשר אליי ואמר לי: 'אני מפיק תקליט עם הרבה אמנים מוכרים, ואני רוצה שתשתתף'. הוא היה צעיר כזה, אבל היה לו חלום. אמרתי לו: 'סבבה, אבל כרגע לא יכול'. אחרי שנה הוא פנה אליי שוב.

"ביקשתי שישלח לי טראק. הוא שלח באימייל. עף לי הראש במקום. העליתי בתוכנת הקלטה ועריכה. תוך 10 דקות היו מילים ולחן וערוץ שירה מוקלט, והחזרתי לו בדופבוקס, הוא פתח בתוכנה שלו. ככה עבדנו שנה כשהוא גר בירושלים, ואני שונא לנסוע לירושלים, והוא בן 18, ואין לו אוטו. אז ככה עבדנו בדרופבוקס, בסקייפ באימייל.

"ואז הגיע הזמן לשווק את המוצר: חשבתי, איזה משעמם זה עכשיו להתקשר ללייבל, לשכור יחצ"נית, לרדוף אחרי כסף, להציק למעצבים. הפרויקט שלנו היה נראה לי חדש ומעניין מדי, וג'וני צעיר וטרי מדי, מכדי לעשות את זה בדרך הקיימת".

לידר החליט להוסיף את הפן העיצובי. "עולם המוזיקה השתנה. היום אתה אומר 'ראית את השיר?'. רצינו להקים להקה, אבל להקה מסוג חדש, לא גיטרה-בס-תופים, אלא רקדן, אמן וידיאו, מעצב גרפי. להקה שתעשה כל מה שמי שבתוכה רוצה לעשות, כדי לפגוש מישהו איפה שהוא. כך גיבשנו את the young professionals, שהוא שם שהוא הדבר עצמו וגם ציני על הדבר עצמו".

TYP מייצרת מוזיקה ואף חתומה על הסכם הקלטה עם חברת התקליטים הענקית יוניברסל, אך יש לה גם בלוג, מגזין אופנה ועוד.

לידר היה רוצה לראות עולם מעוצב יותר. "אני מצטער שפייסבוקים של אנשים לא מעוצבים כמו אתרים של אמנים. יש משהו מאוד קומוניסטי בפייסבוק. בגלל זה אני לא כל-כך אוהב את המדיה הזו". לסיום אמר: "TYP היא אופן סורס, ואנחנו רוצים לשמוע את הרעיונות שלכם".

יאיר ניצני, שהנחה את האירוע, סיפר על חשיבותו של המזל. "הכי חשוב מזל. זה החיים כולם. גם אם יש לך יכולות, קיבלת את זה במתנה מהגנטיקה שלך. אני במזל פגשתי את יזהר אשדות, שהוא גאון. העצה שלי - אתה רואה גאון? תידבק אליו".

אולם, לאחר מכן סיפר ניצני על מחקר שהשווה בין אנשים שהגדירו את עצמם "בעלי מזל" לעומת "חסרי מזל". "הסתבר כי אנשים עם 'מזל' פתוחים יותר להזדמנויות שנקרו בדרכם. הם פחות מקובעים", אמר.

שלמה נמרודי. מנכ"ל רמות, אמר כי אוניברסיטת תל-אביב היא אוניברסיטת המחקר הגדולה בארץ, ו-50% מתלמידיה הם תלמידי מחקר, "אבל הרגשנו שמשהו חסר. המוסד בין-תחומי, ויש לו הכול, והוא קרוב פיזית לכל החברות הגדולות והקרנות, אז איך נמשוך את הסטונטים הכי מוכשרים?". לאור זה הוחלט להקים את המיזם.

אורן סימניאן, מנכ"ל פרוייקט StartTau, סיפר כי "בהרצאה בכנס TEDx בקפריסין לבשתי חולצה שכתוב עליה 'אני כישלון'. רציתי להעביר להם מסר שזה בסדר לקחת סיכונים ולהיכשל".

בפרוייקט StartTau מעודדים סטודנטים ליזמות ומקדמים גם תוכניות יזמות עבור נשים וכן עבור המגזר הערבי.

ארנון יוסף, בוגר האוניברסיטה ומייסד ושותף ב-hoozin, אפליקציה חדשה של צ'אט קבוצתי שמשתדלת לדמות ככל האפשר מפגש חברתי אמיתי, וקיבל השקעה מקרן פלאס וונצ'רס ותמיכה מסטארט-תאו, סיפר כי "בתחילת הדרך הייתי מאוד מבולבל, כי כל אחד שאתה פוגש אומר לך משהו אחר, יש לך מוצר, אין לך מוצר. בסוף יש רגע של 'screw it, just do it'".