"פיתוח המדינה תלוי בערבים; הפוטנציאל עצום ולא מנוצל"

ראש עיריית שפרעם נאהד חזאם: "צריך להבין שבלי המגזר הערבי והחרדי, הכלכלה לא תפרח כמו שמצופה. אני מקווה ששר האוצר יאיר לפיד שדיבר על מעמד הביניים, יתייחס גם לשכבות החלשות ולמגזר הערבי בפרט"

בשבוע שעבר קיים מרכז הבנייה הישראלי כנס בשפרעם, למשקיעים המעוניינים להשקיע ביישובים ובמיזמים ערביים בישראל. "הפוטנציאל במגזר הערבי הוא עצום ובלתי מנוצל", מסביר ראש עיריית שפרעם, נאהד חזאם, "והגיע הזמן שהממשלה תתייחס לכך, גם בזכות הפוטנציאל להעלאת התל"ג במדינה. צריך להבין שבלי המגזר הערבי והחרדי, הכלכלה לא תפרח כמו שמצופה. אני מקווה ששר האוצר יאיר לפיד שדיבר על מעמד הביניים, יתייחס גם לשכבות החלשות ולמגזר הערבי בפרט. עד היום לא שמעתי אותו מתייחס למגזר הערבי. הפיתוח של המדינה, תלוי גם בפיתוחו של המגזר הערבי, וכרגע הפוטנציאל במגזר עצום ובלתי מנוצל".

- איפה הפוטנציאל הלא ממומש של שפרעם למשל?

"היום אין אזור תעסוקה באף אחד מיישובי המגזר הערבי. רק בשנה האחרונה, אחרי שנים של ביורוקרטיה ועבודה מפרכת, הוכרז אזור תעסוקה בשפרעם כאזור תעסוקה מרחבי, בזכות הרשות לפיתוח המגזר הערבי במשרד ראש הממשלה. לשם כך הקצינו 800 דונם קרקעות של המינהל וקרקעות פרטיות, והיום אנחנו עושים תוכנית מתאר לכל האזור כדי לנצל את הפוטנציאל העצום. שפרעם יושבת על שני צירים מרכזיים 70 ו-79, ותתחבר בקרוב גם לכביש 6, מה שמקנה לה עוצמה כלכלית בלתי מנוצלת.

הצעתי כמה פעמים לממשלה, 'בואו פעם אחת תשקיעו במגזר הערבי בצורה חכמה. אני רוצה שהעירייה שלי תהייה איתנה'. כל עוד הארנונה שאני גובה היא 80% מגורים, ומתוכם קרוב ל-50% מקבלים הנחות, אז איך אני יכול להתפתח? במקום שנמשיך כל שנה לקבל מענקי איזון של 25-30 מיליון שקל, הממשלה צריכה להחליט להשקיע פעם אחת ולטווח ארוך 150 מיליון שקל בהקמת אזור תעסוקה שפרעם, וכך לא נצטרך את התמיכה של המשלה יותר. גם יזמים פרטיים שנפגשנו איתם זיהו מיד פוטנציאל רב וכוח קנייה גדול, אך גם הרבה חסמים ביורוקרטיים. אם הממשלה תזהה את זה, בתוך שלוש שנים יכול להיות כאן אזור תעסוקה שלא נופל מאזור התעסוקה תפן".

- כיצד מתמודדת העיר עם נושא הדיור?

"בשפרעם יש קרוב ל-40 אלף תושבים, ומצוקת הדיור גדולה מאוד, במיוחד לזוגות צעירים. אין אצלנו קבלנים שבונים, כל אחד בונה לעצמו ומחירי המגרשים עולים כל הזמן. אבל יש שינוי בטעם של התושבים: לצעירים כבר לא אכפת לגור בבתים רבי קומות, שלא כמו פעם. למינהל יש כאן עתודות קרקע ואני מקווה שהוא ישווק אותן בקרוב. אנחנו עושים עכשיו ניסיון של שלוש יחידות דיור רוויות על מגרשים של משרד השיכון, כאשר מתארגנת קבוצה של מכרים או משפחה, קונה מגרש ובונה עליו בניין. השינוי מתחיל עכשיו, והמודרניזציה נכנסה גם אלינו, לכן אני מאמין שזה רק יילך ויתפתח".