בדיקת "גלובס": מחירי הסמארטפונים ברמי לוי משתלמים

"גלובס" השווה בין 5 דגמי סמארטפונים ■ המסקנה: עוף בשקל גרסת הסלולר - המחירים אצל רמי לוי משאירים מאחור את חברות הסלולר ואת היבואנים הרשמיים

"אפתח את שוק הסלולר לתחרות כפי שעשיתי בשוק המזון", מבטיח רמי לוי, שהכריז בסוף השבוע על כניסה לתחום שיווק הסמארטפונים במחירים זולים במיוחד. בדיקת מחיריהם של הסמארטפונים המבוקשים בשוק מגלה כי התעריפים של לוי אכן זולים משמעותית משל המתחרים - בין אם מדובר בחברות הסלולר הוותיקות והגדולות, פלאפון, סלקום, אורנג' והוט מובייל, ובין אם מדובר בחנויות פרטיות או רשתות אלקטרוניקה, דוגמת באג או אייבורי.

המחירים אטרקטיביים במיוחד כשמדובר במכשירים של סמסונג, על אחת כמה וכמה כשמשווים אותם למחירים שגובה יבואנית סמסונג בישראל, חברת סאני.

בעוד שסאני מוכרת באתר הרשמי שלה את הגלקסי S3 ב-3,000 שקל, אצל רמי לוי הוא עולה 2,140 שקל - הפרש של 860 שקל. גלקסי Note 2 עולה באתר סאני 3,500 שקל, ואילו אצל רמי לוי 810 שקל פחות - 2,690 שקל. גלקסי S3 מיני עולה בסאני 2,000 שקל, ואילו אצל רמי לוי הוא עולה כ-600 שקל פחות - 1,390 שקל.

הסיבה להפרשי המחירים בין סאני ליבוא הלא רשמי היא מלאי גדול של יבואן מקפריסין, שהציף מדינות שונות במכשירי גלקסי במחירים נמוכים מאוד, במטרה להיפטר מהמלאי. הדבר הזה גרם לסאני להישאר עם מכשירים שנרכשו במחיר גבוה יותר מאלה שהחנויות קונות היום.

גם אייפון 5 של אפל זול משמעותית אצל לוי - 3,190 שקל לעומת 3,850 שקל באורנג' או 3,440 שקל באייבורי, לגרסת 16 ג'יגה. פער המחירים הגבוה עורר תהייה בסוף השבוע, אך ללוי יש הסבר: הוא מסתפק בשיעור רווח נמוך בהרבה מכל המתחרים.

דגם אחר שמוכר לוי הוא One S של HTC, שנמכר ב-1,800 שקל דרך היבואן הרשמי טאץ' גרופ. מחירו של ה-S באתר היבואן ובסלקום הוא 2,700 שקל. לוי מציע גם את האקספריה Z (יבוא רשמי) ב- 3,350 שקל, אותו מכשיר נמכר באורנג' ב-3,600 שקל. הגלקסי אס 3 של סמסונג עולה ברמי לוי 2,140 שקל, לעומת 3,000 שקל באתר היבואן - סאני ו-2,300 שקל בבאג.

המחירים הנמוכים כבר מכים גלים. קרוב ל-1,000 סמארטפונים נמכרו מאז יום חמישי האחרון עד אתמול (א') בבוקר, כאשר בחברה מתכננים בימים הקרובים להרחיב את המכירות גם לחלק מהסניפים ולא להישאר רק עם חנות אינטרנטית. הגעה פיזית של מכשירים תאפשר לקהל רב יותר של צרכנים להיחשף לסמארטפונים שלוי מציע ולרכוש אותם בעת שהם עורכים את הקניות בסופר.

מה כדאי לדעת?

במקרה של סמסונג, LG או אפל, המכשירים שמוכר רמי לוי מגיעים ארצה ביבוא הלא רשמי. כשמדובר ב-ZTE ,HTC וסוני, היבואניות הרשמיות מספקות לו את המכשירים שלהן. כך או כך, המחירים הנמוכים שבהם הוא מצליח למכור מוכיחים שאין שום סיבה שהיבואן ימכור טלפון במחיר כל-כך גבוה.

איפה כן יש ליבואן הרשמי יתרון? במקרים רבים, המכשיר מהיבואן מגיע עם ממשק מלא ומקיף יותר בעברית, מזה שנמכר על-ידי יבואן לא רשמי. עדכוני גרסה דרך אמורים להגיע רק דרך היבואן הרשמי. לא מדובר במקרה של סמארטפונים מסדרת הנקסוס של גוגל, המקבלים את העדכון ישירות מגוגל או באייפונים.

לא לפחד משירות

ומה לגבי שירות? רמי לוי מבטיח לספק שירות שלא נופל מהמתחרים, וכן 12 תשלומים, הוצאת השליחות כבר ביום למחרת (לא הגעה פיזית ללקוח), 20 נקודות שירות, אספקת מכשיר חלופי ותיקון עד 10 ימי עסקים.

כדי להתמודד עם כל אלה משחקות חברות הסלולר והיבואניות הרשמיות בעיקר על גורם הפחדה. הן מזהירות את הצרכנים שלא יקנו סמארטפון במקום אחר במחיר נמוך, אחרת הם עלולים לקבל שירות לא טוב וטלפון מקולקל. הנשק היחיד שנשאר להן הוא להבטיח שירות - דבר שמשום מה הן לא הצליחו לעשות באופן קבוע וטוב עד היום.

לעתים קרובות האחריות והשירות שמספקות חברות הסלולר לא עומדות בציפיות, החל מהודעה שאומרת ללקוח להגיע לאסוף את המכשיר המתוקן מנקודת השירות אולם הסמארטפון לא תוקן, דרך בעיות שחוזרות על עצמן למרות שהמכשיר כביכול תוקן, ועד אספקת מכשיר מחודש עם תוכן של לקוח אחר.

גם אצל היבואניות הרשמיות לא תמיד הכול ורוד. הטכנאים, שנמדדים במעבדות על-פי קצב העבודה שלהם, מוחקים לעתים תוכן למרות שהלקוח ביקש שלא יעשו זאת, או מסתפקים בפירמוט הטלפון ובהסרת אבק מהחלקים הפנימיים שלו, בתקווה שזה יפתור את הבעיות.

צריך לזכור כי היבואנים הרשמיים מבטיחים אמנם אחריות לשנה או שנתיים, אבל בעיקר מדובר בתקלות חשמליות שקשורות לייצור לא טוב או מבלאי במיקרופון או במסך. מה קורה עם נזק שהלקוח גרם למכשיר? כנראה שאף אחד לא יתקן לו אותו חינם, והוא יצטרך לשלם עליו כסף, גם באחריות הרשמית וגם בלא רשמית.

במילים אחרות, אין ערובה לכך שקנייה בחברת הסלולר או אצל יבואן רשמי תספק שירות מושלם. שירות גרוע יכול להיות בכל מקום, ואולי עדיף לשלם פחות, במקום יחסית מוכר.

חברות הסלולר יצטרכו להגיב מהר, להוזיל מחירים ולהעלות את רמת השירות שלהם בתחום האחריות והתיקון.

מה קורה בחנויות הקטנות?

חשוב לציין כי חנויות פרטיות קטנות יציעו בחלק מהמקרים מחירים נמוכים אפילו יותר מאלה של רמי לוי, אבל כאן צריך לנקוט משנה זהירות, ולוודא כי לא מדובר בחנות שתיעלם מהר מאוד ולא תהיה אפשרות ללקוח לקבל אחריות. מומלץ שהלקוח יבדוק שכל החלקים, כמו מטען ואוזניות, נמצאים באריזה, ולוודא כי בעל החנות לא גובה כסף על עברית או מתקין אותה באופן עצמאי, כך שהלקוח לא יוכל לעשות את זה בעצמו, לאחר פרמוט המכשיר.

בסופו של דבר, הלקוח צריך לקחת בחשבון שהמחיר הוא לא הכול, ואולי כדאי לשלם קצת יותר כדי שלא תהיה בעיה עם האחריות, עדכוני גרסה והעברית.

נוסעים לאילת? משתלם לקנות שם סמארטפונים

מי שרוצה למצוא את הגלקסי S3 של סמסונג במחיר נמוך אף יותר, יכול לנצל את החופשה הבאה שלו באילת לשדרוג הטלפון. כך למשל, רשת KSP, הידועה בעיקר מתחום מכירות המחשבים, מציעה בסניף שלה באילת את ה-S3 ב-2,020 שקל במזומן או ב-2,050 שקל באשראי.

הגלקסי S3 מיני עולה שם 1,270 שקל. הרשת מגבילה את הרכישה, כך שכל לקוח רשאי לקנות דגם אחד בלבד, וגם זאת רק בהצגת תעודת זהות. יש אפשרות לפרוס למספר רב של תשלומים, כל עוד הסכום המינימלי בכל תשלום עומד על 200 שקל.

גם בבאג באילת המחירים נמוכים, אך גבוהים מאלה שגובים ב-KSP. עד לפני כשבוע מחיר ה-S3 בבאג בסניף אילת עמד על 3,000 שקל, ואתמול בבדיקת "גלובס" הוא ירד ל-2,135 שקל.

החנויות באילת לא אמורות לאפשר שליחה של המוצר למרכז או לצפון ללא מע"מ. עם זאת, קנייה ברשת מוכרת תאפשר לקבל שירות גם מחוץ לאילת.

כך או כך, מומלץ לברר היטב את שהמכשיר קיים במלאי ולוודא את המחיר המעודכן באמצעות אתרי האינטרנט.

רמי לוי
 רמי לוי