הכנסת תאשר הארכת חוק הוד"לים בשמונה חודשים

מאז שנכנס החוק לתוקפו באוגוסט 2011, בתקופה של כשנה וחצי, ועדות הדיור הלאומיות אישרו כ-23 אלף יחידות דיור על קרקעות מדינה

מחר (ב') תדון הוועדה המשותפת - ועדת הפנים והגנת הסביבה והכלכלה של הכנסת, על הארכת חוק הוד"לים להאצת הבנייה למגורים. בראש הוועדה עומדים ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הפנים גדעון סער.

נתניהו וסער ציינו בפנייתם לכנסת כי מאז שנכנס החוק לתוקפו באוגוסט 2011, בתקופה של כשנה וחצי, ועדות הדיור הלאומיות אישרו כ-23 אלף יחידות דיור על קרקעות מדינה (המהוות כ-20% מכלל יחידות הדיור שאושרו). לשם ההשוואה, בין השנים 2007-2010 יחד אישרו בכל המדינה מספר דומה של יחידות דיור. הנתונים על כמות יחידות הדיור שאושרו מאז חקיקת חוק הוד"לים מלמדים כי החוק מעניק כלים תכנוניים, שמאפשרים את הגדלת מלאי יחידות הדיור מבלי לפגוע באיכות התכנון. על פי הנתונים ההשוואתיים משך זמן הטיפול באישור תכניות למגורים במסלול הוד"לים התקצר באופן משמעותי ובהתאם לכך מספר יחידות הדיור שאושרו גדל באופן ניכר.

לאור החשיבות והחיוניות של החוק ושל המנגנון שנקבע במסגרתו למתן מענה לנושא הדיור החליטו רה"מ ושר הפנים לפעול להארכת החוק בשמונה חודשים נוספים, בהתאם לסמכות הנתונה להם בחוק.

יצוין כי תוקף החוק הוארך בשלושה חודשים במאי 2013 בעקבות פיזור הכנסת הקודמת ועתה עם פניית ראש הממשלה ושר הפנים והשלמת הצעדים הנדרשים בכנסת, יוארך תוקפו של החוק בשמונה חודשים נוספים.

במקביל לכוונת הממשלה להאריך את תוקף הוד"לים, פרסם היום מינהל התכנון במשרד הפנים נתונים המעידים על כמות יחידות הדיור שאושרו על ידי מינהל התכנון ברבעון הראשון של השנה ונתונים נוספים המסכמים את שנת 2012 כולה.

מנתונים אלו עולה כי בשלושת החודשים האמורים אושרו תוכניות ל-24,497 יחידות דיור. ממשרד הפנים נמסר כי מדובר ב-42% מהיעד הממשלתי השנתי. "נתון זה מצביע על עליה בכמות יחידות הדיור שאושרו ביחס לשנים עברו והינו פי ל פי 2.5 ביחס לכמות יחידות הדיור שאושר אשתקד" הוסיפו במשרד הפנים.

עוד על פי נתוני שנתון התכנון, נראה שהגדלת היקף פעילות ועדות התכנון במסגרת הוד"לים אכן משפיע על היצע התוכניות המאושרות. כך, 18% מסך יחידות הדיור שאושרו בשנת 2012 (13,686 יחידות דיור ) אושרו במסלול זה. אומנם מספר התכניות במסלול הוד"ל כולל רק 2% מסך התכניות שאושרו במוסדות התכנון, אולם הוד"ל דן רק בתוכניות עם מספר רב של יחידות דיור.

את השפעת פעילות הוד"לים ניתן לראות גם בהשוואת נתוני הרבעון הראשון בשנים שעברו. ברבעון הראשון של 2011, טרם אישור הוד"ל והקמתן של הועדות החדשות, אישרו הועדות המחוזיות תוכניות ל-5,708 יחידות דיור בלבד. לעומת זאת, ברבעון הראשון של 2012, בזמן שהוד"לים כבר פעלו, אושרו תוכניות ל-10,992 יחידות דיור. מדובר בעלייה של כמעט 100% תוך שנה. חשוב לציין שאומנם הקמת הוד"לים השפיעו על מספר התוכניות שאושרו אולם ב-2012 גם ועדת החסמים שהוקמה סייעה לקידום התוכניות. לגבי הזינוק באישור התוכניות ברבעון הראשון של 2013 גם לאנשי מינהל התכנון קשה להסביר את הסיבה.

נתוני השנתון התכנוני מעידים עוד על יתרון ברור של מחוז תל אביב בכל הקשור לתוכניות תעסוקה ומסחר. כך, בשנת 2012 כולה אושרו כ-3.8 מיליון מ"ר לתעסוקה ומסחר כאשר 50% מהם במחוז תל אביב.

עוד על פי הנתונים, אושרו במהלך 2012 כ-2.55 מיליון מ"ר למבני ציבור, 130.6 אלף מ"ר למלונאות (רובם במחוז ירושלים), 46 תחנות כח סולאריות (רובן במחוז דרום) ותכניות מתאר לישובים אום אל פאחם, טייבה, ראש העין, רעננה, עראבה, ראמה, קריית ביאליק, קריית ים, קצרין, עתלית, פורדיס ובאר יעקב.