יבואני הרכב על רפורמת הרישוי: מחירי המכוניות לא יירדו

ביום שאחרי הצהרת משרד התחבורה על הורדת מחיר הרכב נרשמות ביטולי הזמנות ולחץ של המערכת הפיננסית ביחס לחובות חברות הליסינג

מקורות בכירים בענף הרכב אומרים כי הכרזות משרד התחבורה מאתמול אודות "ירידה צפויה של עשרות אחוזים במחירי הרכב החדש בעקבות הרפורמה", הן הכרזות חסרות אחריות, שאין להן כל שחר במציאות. בענף אומרים כי הצהרות משרד התחבורה גורמות נזק כלכלי ממשי, שהשפעתו על הכנסות המדינה ממיסי רכב תהיה ניכרת.

בענף אומרים, שכל עוד רמת המיסוי על הרכב תישאר ללא שינוי ואף תעלה - כפי שצפוי בקרוב - לא צפויה ירידה מהותית, אם בכלל, במחירי הרכב. המקורות אומרים כי על משרד התחבורה להבהיר לצרכנים, שאם תחול ירידה כלשהי במחירי הרכב בעקבות הרפורמה, השפעתה על המחירים תהיה רק בטווח הארוך.

ביום שאחרי הכרזות משרד התחבורה מדווחות סוכנויות רכב רבות על בלימה של הזמנות חדשות מצד לקוחות פרטיים ואף על ביטולים של הזמנות קיימות לרכב מתוך ציפייה לירידת המחירים. במקביל מדווחים בענף הליסינג על "לחץ גובר בבנקים ובשוק ההון" בעקבות הצהרות משרד התחבורה. יצוין כי לענף הליסינג אשראי בנקאי וחוץ בנקאי בהיקף המוערך בכ-14-16 מיליארד שקל.

הערבויות העיקריות שניתנות כנגד האשראי הזה הם כלי הרכב, שערכם במאזנים נקבע על-פי מחירי המחירון השוק של כלי הרכב החדשים בניכוי ירידת ערך. ירידה של 20% במחירי הרכב החדש כפי שטוען משרד התחבורה עלולה ליצור "כדור שלג" ולחץ של הבנקים על חברות הליסינג להגדיל את הערבויות. גם הבורסה הגיבה אתמול בחשש לידיעות ומניית דלק רכב ירדה בשיעור חריג של יותר מ-4%.