ועדת הפנים אישרה הארכת חוק הוד"לים ב-8 חודשים

בדיון שנערך היום על ידי ועדת הפנים והגנת הסביבה אמרה סגנית שר הפנים ח"כ פאינה קירשנבאום כי "מי שחושב שהווד"לים הם אלה שיתנו את המענה לכלל בעיות הדיור במדינת ישראל, טועה ומטעה"

הארכת תוקף חוק הוד"לים לשמונה חודשים נוספים אושרה היום בוועדת הפנים והסביבה של הכנסת בהתאם לבקשת ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הפנים גדעון סער.

"הווד"לים נותנים מענה לנושא התכנון בלבד". אמרה סגנית שר הפנים ח"כ פאינה קירשנבאום, בדיון שנערך היום (ב') על ידי ועדת הפנים והגנת הסביבה בבקשה להאריך בשמונה חודשים את תוקף חוק הוועדות לדיור לאומי. "מי שחושב שהווד"לים הם אלה שיתנו את המענה לכלל בעיות הדיור במדינת ישראל, טועה ומטעה, נדרשת רפורמה שלמה שתיקח בחשבון פתרון כל החסמים ביניהם: תשתיות, תחבורה ותברואה".

סגנית שר הפנים, קירשנבאום, ציינה עוד כי: "הוד"לים באו לתת מענה לנושא התכנון תוך קידום ואישור תוכניות והגדלת מלאי יחידות הדיור. המטרה הייתה שחרור צוואר הבקבוק התכנוני ואכן וועדות אלה עמדו במשימתם ואישרו בזמן קצר 23 אלף יחידות דיור, ש-60% מהם בפריפריה".

בהתייחסה לנושא דיור בר ההשגה הוסיפה קירשנבאום כי: "יש לזכור כי רוב התוכניות שעלו על שולחן הווד"לים הופקדו לפני חוק הווד"לים דבר שהגביל את הסוברניות שלהן להשפיע על תכנונם".

"יש חשיבות להמשך פעילות הוועדות לדיור לאומי שכן הם מהוות פתיחה של מחסום אחד בבואנו לתת פתרון לבעיות הדיור במדינת ישראל. המחוקק והמדינה צריכים לקבוע מדיניות איך מוציאים את התוכניות אל הפועל תוך הפעלת שיטת המקל והגזר. הוד"לים אכן קבעו תנאים כי אם במשך שנתיים וחצי התוכנית לא תצא לביצוע , ניתן להחזיר אותה לוועדה ולשנות אותה".

ח"כ דב חנין (חדש) אמר בדיון כי "במבחן התוצאה - שנתיים של חוק הוד"לים הן שנתיים של עליות מחירי הדירות. לא רק שאינם מכילים מנגנונים של דיור בר-השגה, הוד"לים מהווים גם פגיעה קשה בנורמות התכנוניות. ניתן כאן הכשר להתפרעות תכנונית מופקרת ומסוכנת. הממשלה ביזתה את חברי הכנסת כשהבטיחה את החוק כפתרון לבעיית הדיור. אנחנו אומרים לה מכאן היום: תביאו פתרונות דיור בר-השגה ואז נתחיל לדבר על הארכת החוק הרע הזה".

איתמר בן דוד, מנהל תחום התכנון בחברה להגנת הטבע: אמר כי "מדובר בהארכה של אחד מהאיומים הגדולים על הסביבה והחברה בישראל. החוק, הקרוי "האצת הבניה למגורים", בעצם מהווה אחיזת עיניים של הממשלה על הציבור, מאחר והמלאי התכנוני של ישראלי אינו הבעיה, כפי שהודתה סגנית השר פאינה קירשנבאום בדיון. יש מאות אלפי יחידות דיור שכבר אושרו בתוכניות, אבל הבעיה העיקרית היא החסמים העומדים בפני הוצאת התוכניות אל הפועל. במקום ועדות מיותרות ומזיקות, העוקפות את התכנון הראוי, המאוזן והאחראי, הגוזלות את משאבי המערכת התכנונית בכללותה, יש לחזק את מערכת התכנון הקיימת ולמקד את מאמצי הממשלה בפתיחת החסמים למימושן של היחידות שכבר אושרו".