תקדים ב-NBA: שחקן פעיל יצא מהארון; "אני סנטר, ואני הומו"

ג'ייסון קולינס, שחקן וושינגטון, הפך לפורץ דרך בכדורסל האמריקאי, אחרי שחשף ב''ספורטס אילוסטרייטד'' את נטיותיו המיניות

היסטוריה ב-NBA ובספורט האמריקאי בכלל. ג'ייסון קולינס, שחקנה של וושינגטון וויזארדס, יצא מהארון במכתב פתוח שכתב ב"ספורטס אילוסטרייטד", ובכך הפך לספורטאי הפעיל הראשון מאחת הליגות המקצועניות הגדולות שמתוודה על היותו הומוסקסואל.

"אני סנטר בן 34 ב-NBA. אני שחור. ואני הומו", כך פתח קולינס את דבריו. "לא רציתי להיות האדם הראשון שמודה בפומבי על נטיותיו המיניות. אבל מאחר שאני כזה, אני שמח לפתוח את הדיון. אם הכל היה הולך לפי רצוני, מישהו אחר כבר היה עושה את זה. אף אחד לא עשה זאת, ולכן אני מרים את ידי".

"שיחקתי ב-6 קבוצות מקצועניות והופעתי בשתי סדרות גמר", ממשיך קולינס, "אם אתה שחקן בליגה הזו ולא הייתי חבר לאותה קבוצה איתך, אז בוודאי הייתי חבר לקבוצה עם חבר לקבוצה שלך. כעת אני שחקן חופשי, תרתי משמע. הגעתי לשלב בחיי שאני יכול לעשות פחות או יותר מה שאני רוצה. ואני רוצה להמשיך לשחק כדורסל".

קולינס מתייחס לתקופה קודמת בחייו: "כשהייתי צעיר יותר יצאתי עם נשים, אפילו התארסתי. חשבתי שאני צריך לחיות בצורה מסוימת, שאני צריך להתחתן עם אישה ולגדל ילדים עימה. המשכתי להגיד לעצמי שהשמיים הם אדומים, אבל ידעתי בפנים שהם כחולים".

קולינס צפוי להפוך לסמל עבור הקהילה ההומו-לסבית, כשם שג'קי רובינסון מייצג את האפרו-אמריקאים בתור השחקן השחור הראשון ששיחק בליגת הבייסבול המקצוענית. רק לפני שבועיים, כוכבת המכללות בריטני גריינר יצאה מהארון וסיפרה שהיא לסבית, אך במקרה של כדורסל הנשים הדבר נפוץ יותר. מוקדם יותר השנה, שחקן נבחרת ארה"ב בכדורגל, רובי רוג'רס, יצא מהארון ופרש באופן מיידי בגיל 25.

ההודעה של קולינס כבר הספיקה לייצר הדים ברחבי הליגה וארה"ב בכלל. הנשיא לשעבר, ביל קלינטון, חיזק את ידיו: "אני מכיר את ג'ייסון מאז שהיה באותה כיתה עם צ'לסי בסטנפורד. ההודעה שלו היא רגע חשוב עבור הספורט המקצועני וההיסטוריה של הקהילה הגאה. זו גם הודעה ישירה של אדם טוב שרוצה לא יותר ממה שכולנו מחפשים - להיות מי שאתה, לעשות את העבודה שלנו, לבנות משפחות ולתרום לקהילה. אני מקווה שכולם, במיוחד הקולגות ב-NBA והתקשורת, תשלח את התמיכה והכבוד המגיעים לו".

קובי בראיינט, כוכבה הפצוע של לוס אנג'לס הלייקרס, מיהר לכתוב בחשבון הטוויטר שלו: "אני גאה בו. אף אחד לא צריך לשמור בבטן את הזהות שלו ואת מי שהוא רק בגלל בורות של אחרים".

גם הקומישינר, דייויד סטרן, נתן את דעתו בנושא: "כפי שאני ואדם סילבר אמרנו לג'ייסון, אנחנו מכירים אותו מאז הוא ואחיו נכנסו לליגה ב-2001 והם היו חברים למופת במשפחת ה-NBA. ג'ייסון היה שחקן וחבר לקבוצה מעורר כבוד לאורך הקריירה ואנחנו גאים בו על כך שלקח את המנהיגות בנושא החשוב הזה".