דנקנר בפיקוח: עו"ד חגי אולמן מונה למשקיף באי.די.בי פתוח

(עדכון) - בדיון הקודם שנערך ביום ראשון מתח השופט איתן אורנשטיין ביקורת על היעדרותו של נוחי דנקנר מבית המשפט ■ השופט: "כדאי שנעשה עוד מאמץ להגיע להסכמה" ■ אייל גבאי מונה כמומחה כלכלי ■ דנקנר ישרוד, אך יוחלש

"אני מרגיש מצוין", אמר היום (ג') נוחי דנקנר בצאתו מאולם בית המשפט המחוזי בתל-אביב, שדן בפעם השנייה השבוע בבקשת נציגות מחזיקי האג"ח באי.די.בי פתוח לכפות הסדר חוב על החברה ולקחת לידיה את השליטה בה.

בתום הדיון מינה השופט המחוזי איתן אורנשטיין את עו"ד חגי אולמן למשקיף בחברת אי.די.בי פתוח שבשליטת נוחי דנקנר. אולמן יהיה כפוף לכנ"ר (כונס הנכסים הראשי). נוסף על כך מינה בית המשפט את אייל גבאי, לשעבר מנכ"ל משרד ראש הממשלה, כמומחה כלכלי מקצועי שיהיה בעל תפקיד בחברה מטעם בית המשפט.

משמעות ההחלטה של אורנשטיין על מינוי של משקיף ומומחה באי.די.בי פתוח היא כי לפי שעה נדחה ניסיון ההשתלטות של מחזיקי האג"ח על החברה של דנקנר, שימשיך לנהל את הקונצרן ללא מעורבות של נושיו.

יחד עם זאת, השופט שלח מסר חד-משמעי לבעל השליטה, שלפיו הוא מוצא בעייתיות באופן שבו מיושם הממשל התאגידי באי.די.בי פתוח.

בפתח הדיון אמר השופט: "אני מציע שנעשה עוד מאמץ כדי להגיע להסכמה". בהמשך אמר כי "לא ניתן להתעלם מדבר האיתותים לגבי מצבה של החברה, כמו אי-יכולתה לגייס אשראי והורדת הדירוג שלה, קשיים של מימוש נכסים ועוד", אך הוסיף כי הוא "ער לכך שלחברה יש כסף בקופה לשנה הקרובה".

"יש משפט בישראל"

אורנשטיין, שרק שלשום (א'), בדיון הראשון בבקשה, הזהיר את ראשי אי.די.בי פתוח ומחזיקי האג"ח כי אם לא יגבשו הסכם ביניהם יקבל החלטה בעצמו, דחה למעשה את ההכרעה בבקשת מחזיקי האג"ח, כאשר הוא מנסה להלך בין הטיפות ולמצוא דרך ביניים, בדמות מינוי הנציגים החיצוניים בחברה.

כאמור, נוחי דנקנר התייצב היום בבית המשפט, לאחר שזכה לביקורת על שנפקד מהדיון שנערך ביום ראשון. לאנשי התקשורת הרבים שהקיפוהו אמר דנקנר: "אני מאוד שמח על החלטת השופט, יש משפט בישראל, וזה מאוד יפה לראות זאת. בסופו של דבר השופט נותן לחברה להמשיך להתנהל כפי שהיא, והיא תמשיך לשלם את כל ההתחייבויות כסדרן. לחברה יש סכום אדיר בקופה כדי לעמוד בתשלומים לשנה, ויש לה נכסים אדירים ששווים מיליארדים. נוכל לממש נכסים אלה".

בתגובה לביקורת שהשמיע השופט לגבי הממשל התאגידי באי.די.בי פתוח, ציין דנקנר כי "הצענו לחזק את הדירקטוריון בשני דירקטורים בלתי תלויים. השופט העדיף למנות מומחים, וזה כמובן מקובל ובסדר גמור מבחינתנו, הדברים אצלנו נחתמים בשקיפות ובגילוי מלא".

מנציגות מחזיקי האג"ח של אי.די.בי פתוח, שאותה מובילים קרן יורק ובית ההשקעות פסגות, נמסר בתגובה להחלטה כי "החלטת בית המשפט היא בשורה חשובה לציבור החוסכים במדינת ישראל. אנו בטוחים כי בעל התפקיד שמינה בית המשפט יפקח באופן הדוק על התנהלות החברה, ימנע ממנה לפעול בניגוד עניינים וידאג לטובת בעלי החוב.

"אנו בטוחים כי בהמשך נוכל לשכנע את בית המשפט כי אי.די.בי פתוח אינה יכולה עוד לשרת את החובות העצומים הרובצים עליה (סך-הכול כ-6 מיליארד שקל, מהם 4 מיליארד למחזיקי האג"ח - א' פ' וח' מ'), וכי רק הסדר כפוי ימנע אובדן עצום של כספי החוסכים בקרנות הפנסיה".

לאחר הדיון בבית המשפט העניק דנקנר ראיון לתקשורת. כאשר נשאל על הסדר החוב שגובש עם בנק לאומי ושבמסגרתו אמור היה הבנק למחוק לחברת גנדן שבשליטתו כ-150 מיליון שקל, אמר: "אני לא פניתי לבנק לאומי למחוק את החוב - תחשבו לבד מה היה שם".

על-פי הערכות, דנקנר רמז בכך למגעים להסדר שנוהלו עם הבנק על-ידי משקיעים פוטנציאליים באי.די.בי.