ביהמ"ש: גבעת האנטנות בצפון ת"א תפונה תוך חודש

ביהמ"ש המחוזי דחה את ערעור המדינה והורה לה לפצות את בעלי הקרקע בחוף תל-ברוך, שעליה הקים משרד הביטחון אנטנות, כביש גישה ומגרש חניה

משרד הביטחון ייאלץ לפנות את בסיס "גבעת האנטנות" בצפון תל-אביב - כך קבע בית המשפט המחוזי בתל-אביב, שדחה את הערעור שהגישה המדינה בשם משרד הביטחון, וקיבל את החלטת בית משפט השלום מלפני שנה שהורה לפנות את הבסיס.

בית המשפט קבע כי על משרד הביטחון לפנות את כביש הגישה לבסיס ואת החניון, שהוקמו על קרקע פרטית, עד 30 במאי 2013, ולשלם לבעלים דמי שימוש ראויים בגין השימוש בקרקע מאז שנת 2007.

פסק הדין ניתן בהרכב של 3 שופטים: קובי ורדי, ישעיהו שנלר אב"ד ורות לבהר-שרון, שמתחו ביקורת על התנהלות המדינה בפרשה.

מדובר ב-128 בעלי קרקע באזור תל-ברוך, סמוך לפרויקט סי אנד סאן, שהגישו תביעה לסילוקה של המדינה מהקרקע שבבעלותם וכן תביעה כספית בסך 758 אלף שקל, באמצעות עורכי הדין מרים דונין ומיכאל שטיינבך.

לטענתם, לפני שנת 1990 תפס משרד הביטחון חזקה בקרקע שבבעלותם, על מנת להרחיב את שטח הבסיס הצבאי המצוי בסמוך, ועל הקרקע שבבעלותם הציב אנטנות, סלל כביש ומגרש חניה המשמש את באי הבסיס.

בית משפט השלום קיבל בפברואר 2012 את התביעה וקבע כי מדובר בהתעלמות של המדינה מזכויות הקניין וזכויות הבעלות של הבעלים, וכי מדובר בהחזקה שלא כדין בקרקע, כאשר המדינה דאגה להפקיע את הקרקע רק בין השנים 2002-2007, ומאז היא ממשיכה להחזיק בקרקע מבלי לשלם דמי שימוש ראויים.

בית המשפט הוציא צו לסילוק המדינה מהקרקע בתוך שנה, ומינה את שמאי המקרקעין חיים מסילתי שפסק כי דמי השימוש הראויים ישקפו תשואה של 6% משווי הקרקע.

המדינה הייתה אמורה לפנות את הקרקע בפברואר האחרון, אך הגישה בקשה לעיכוב ביצוע, ובינתיים הגישה ערעור על ההחלטה.

בערעור טענה המדינה כי בית המשפט התעלם מהעובדה שבעלי הקרקע לא ניסו לעשות בה כל שימוש, ולכן לא הפסידו דבר בגין השימוש שנעשה בפועל.

עוד טענה המדינה כי בית המשפט התעלם מהפגיעה במערכות הביטחון ובבסיס הצבאי שלא ניתן יהיה להגיע אליו, לאור תוצאות פסק הדין, וזאת בזמן שהפגיעה בבעלי הקרקע, אם לא היה ניתן הצו, הייתה זניחה, אם בכלל.

בנוסף טענה המדינה כי חישוב דמי השימוש בקרקע אינו נגזרת של שווי הקרקע, וצריך להיות נמוך יותר.

בית המשפט המחוזי החליט לדחות את ערעור המדינה וקבע כי הוא מקבל את פסיקת השמאי המכריע. בית המשפט אף מתח ביקורת על התנהלות המדינה בפרשה וציין כי במקרה, זה כמו במקרים רבים, המדינה "עשתה דין עצמי, פלשה למקרקעין לא לה וסירבה לשלם דמי שימוש ראויים".

השופט קובי ורדי החליט כי בהתחשב בצרכים הביטחוניים, המדינה תפנה את כביש הגישה לבסיס עד 30 במאי 2013, מועד פינוי הבסיס כולו, כאשר על המדינה לשלם לבעלי הקרקע דמי שימוש ראויים עד תקופה זו.