שוק האג"ח הקונצרניות מתקרר: ירידה של 50% בגיוסי אפריל

חברת המים מקורות היא המגייסת הגדולה, עם 1 מיליארד שקל ■ בנטרול חברות ממשלתיות ובנקים, היקף הגיוסים עומד על 770 מיליון שקל בלבד

אחרי התעוררות בשוק הנפקות אג"ח הקונצרניות בתחילת השנה, נתוני חודש אפריל מראים על שינוי כיוון ודעיכה בפעילות.

מנתוני לידר הנפקות עולה, כי סך היקפי הגיוסים באפיק הקונצרני באפריל הגיע ל-2.4 מיליארד שקל - ירידה של כ-50% ביחס לגיוסים באותו חודש אשתקד, שעמדו על כ-5 מיליארד שקל. סכום זה משקף עלייה של 33% ביחס להיקף הגיוסים בחודש מארס, שהגיעו ל-1.8 מיליארד שקל. עם זאת, בשל השפעה מעיתוי פרסום הדוחות הכספיים של החברות וחג הפסח, היה צפוי כי היקף הגיוסים במארס יהיה מצומצם יחסית.

הבולטת העיקרית בגיוסי אפריל היא חברת אספקת המים הממשלתיות מקורות, שגייסה 1 מיליארד שקל. נוסף לה, המגייסות הגדולות היו הבנקים הבינלאומי ואגוד, שגייסו 380 ו-260 מיליון שקל בהתאמה.

בנטרול גיוסים אלה, היקף ההנפקות באפריל מגיע לכ-770 מיליון שקל - שליש בלבד לעומת סכום של 2.3 מיליארד שקל שגייסו החברות (בנטרול חברות ממשלתיות ובנקים) בחודש המקביל אשתקד.

עיקר הפעילות - בחברות הנדל"ן

כמו בחודשים קודמים, חברות הנדל"ן ממשיכות להיות אחראיות על עיקר הפעילות, ורובן גם נהנו מביקושי יתר. החברות שבלטו הן נורסטאר (כ-190 מיליון שקל), אמות (כ-155 מיליון שקל בהנפקה פרטית) ודורי בניה (כ-85 מיליון שקל בהנפקת האג"ח הראשונה שביצעה). בסך הכול הונפקו באפריל 12 סדרות אג"ח, מתוכן רק שתי סדרות חדשות, והיתר היו הרחבות של סדרות קיימות.

תחילת 2013 נפתחה בסערה בשוק האג"ח. בינואר הגיע היקף גיוסי החוב לכ-6 מיליארד שקל, עם כמה "מגה-הנפקות" שנעו בין מאות מיליוני שקלים ועד 1.7 מיליארד שקל שגייס בנק מזרחי טפחות.

אולם קצב הפעילות נחלש בהמשך, כך שמתחילת השנה ועד היום היקף ההנפקות ירד ב-23%, ל-12.6 מיליארד שקל, לעומת 16.4 מיליארד שקל שגויסו בארבעת החודשים הראשונים של 2012.

רנן כהן אורגד, מנכ"ל לידר הנפקות, אמר כי "בסיכום ארבעת החודשים הראשונים של השנה, 2013 מסתמנת כשנה חלשה יותר מ-2012".

ההסבר שמציע כהן אורגד לחולשה קשור "למגמה של הורדת מינוף בקרב חברות רבות, כחלק מלקחי המשבר האחרון בשוק החוב. לכן, למרות הריביות האטרקטיביות לגיוס עבור החברות, ההיקפים הכספיים נמוכים".

"מאי יהיה חודש אינטנסיבי"

בהתייחס לחולשת השוק ציינו בלידר הנפקות כי "במהלך אפריל חברות רבות יחסית החלו בתהליך של הנפקת סדרה חדשה, שדורש זמן ארוך מהרחבת סדרה סחירה, וזאת בשל דרישות ועדת חודק".

במבט להמשך, כהן אורגד אמר כי "כבר היום אנו יודעים על 10 חברות לפחות שעובדות על הנפקת סדרות חדשות, וצפויות לסיים זאת במאי. לכן אנו מעריכים כי מאי צפוי להיות חודש אינטנסיבי יותר בשוק גיוסי החוב".

הנפקה עתידית בולטת היא זו של חלל תקשורת, שמתכננת לגייס עד 140 מיליון דולר, ובין החברות הפועלות לקדם הנפקה נמצאות בראק אן.וי, יואל, ואורתם סהר.

גיוסי האגח
 גיוסי האגח