קבלו את מפת הסיכונים שמעלה יעדים מפתיעים להשקעות

הנתונים של ענקית הביטוח הבינלאומית AON מסמנים הזדמנויות השקעה לסוחר הישראלי - עם סיכוי טוב לרווחים נאים ■ "היתרון של הישראלים בהשקעה בחו"ל הוא הראש הזריז והגמיש" ■ צפו באילו מדינות תוכלו להשיג תשואה יפה

הטייטל הרשמי של אהרון זיו הוא מנהל תחום סיכונים פיננסיים ב-Aon (איאון) ישראל, השלוחה המקומית של ברוקר הביטוח הבינלאומי. בפועל הוא שילוב של היסטוריון, מגלה עולם ומנתח סיכונים. ביומיום הוא נדרש לקבוע מה רמת הסיכון של עסקות בארצות שונות שאותן מתבקשת החברה לבטח. "בגלל שאנחנו ברוקר לביטוח, אנחנו לא קובעים יעדים אסטרטגים, אלא נגררים אחרי הלקוחות שלנו. אם הלקוח שלנו מחליט ללכת לחוף השנהב, נלך איתו לשם", הוא מסביר.

לאחרונה פרסמה Aon העולמית את מפת הסיכונים העולמית השנתית שלה על-פי קטגוריות המורכבות ממצב המערכת הבנקאית, הסיכון בעסקים, רמת התפקוד של הממשלות ועוד. כדי להבין את חשיבות המפה וההשקעה בה יש להכיר את ממדי החברה האם הבינלאומית ואת האינטרסים חובקי העולם שלה: אחת מ-500 החברות הגדולות בעולם (לפי מגזין פורצ'ן), שמעסיקה למעלה מ-62 אלף עובדים ב-120 מדינות ופועלת ממטה בלונדון. פרט טריוויה מעניין (שאינו קשור) הוא שהחברה היא נותנת החסות העיקרית של קבוצת הכדורגל מנצ'סטר יונייטד. יו"ר Aon ישראל הוא אילן בק והמנכ"ל הוא רוני זוסמן.

כשזיו מתבונן על המפה הוא מחפש את המדינות, שאמנם נחשבות מסוכנות, אך לדעתו רלבנטיות לאיש העסקים הישראלי מבחינת ההזדמנויות שיש בהן. זה לא שאין סיכונים משמעותיים להשקעה בהן, אבל יש גם סיכוי טוב לרווחים נאים.

"לישראלים יש יתרון", הוא מסביר את החיפוש אחר הזדמנויות בקצה העולם. "מצד אחד הכלכלה שלנו מאוד התפתחה ויש היום חברות שמשחקות בליגה הבינלאומית. אבל מצד שני עדיין מדובר בחברות יחסית קטנות, מה שמאפשר גמישות. היתרון של הישראלים בכניסה לארצות המתפתחות הוא הראש הזריז והגמיש".

בניתוח המפה הבינלאומית גיבש זיו שתי רשימות הרלבנטיות עבור המשקיע הישראלי. האחת מפרטת מדוע לדעתו חוף השנהב או אלבניה מעניינות כיום להשקעה. הרשימה השנייה היא של מדינות שמהן כדאי להרחיק את הכסף: "הרשימה מבוססת על ידע מקצועי, ניתוח וניסיון, אבל זה לא מדע", הוא מבקש להדגיש. כשזיו אומר "ניסיון" הוא מתכוון גם להחתמת הדרכון הפרטי שלו.

כך, למשל, חטף קלקול קיבה בגרמניה, אבל אכל אוכל מצוין בניגריה; מדי יום הוא לומד מהתקשורת העולמית על המתרחש ביבשות השונות, חוקר, אוסף ומלקט מידע: "אני עובד בהיסטוריה. אי אפשר להבין את ההווה בלי העבר ואני צריך להסתכל על ההווה גם בראייה לעתיד כדי לזהות מגמות. זה הופך את העבודה למרתקת כי ההיסטוריה חיה ומעשית".

כמעט כל התחומים שאותם מבטחת החברה משתיייכים לתשתיות ולאנרגיה - התחומים הנדרשים ביותר בכלכלות המתפתחות. בכל תחום, הוא מדגיש, עסקים במדינות מתפתחות הם עניין שטומן סיכון: "העסקאות מאוד מורכבות ומסובכות ולפעמים לוקח שנים לסגור אותן. הרבה מהן גם מתפוצצות אם יש בחירות וממשלה חדשה, או פתאום פורצת מלחמת אזרחים. צריכים אורך רוח ועצבים מברזל".

פיליפינים

תעודת זהות: המדינה הנוצרית היחידה באסיה. מורכבת מ 7,100 איים. בחודש מארס האחרון סוכנות דירוג האשראי פיץ' העניקה לפיליפינים לראשונה דירוג השקעה שיאפשר גיוס כספים. כלכלת הפיליפינים נכללת גם ברשימת נקסט 11 של גולדמן סאקס, הכוללת את הכלכלות שיובילו את הכלכלה העולמית בעשורים הקרובים.

דגשים: כעשרה מיליון פיליפינים עובדים מחוץ למדינה ושולחים כעשרה מיליארד דולרים בשנה למשפחותיהם. בישראל עובדים כ-40 אלף פיליפינים והמדינה נחשבת לכלכלה שקורצת לאנשי עסקים בולטים במשק הישראלי.

זיו מציין לטובה את המרכזים הפיננסיים של הפיליפינים ואת תעשיית מיקור החוץ שעקפה לפני שנה את הודו ועומדת על קצב צמיחה מהיר של 7% בממוצע בשנה.

רוסיה

תעודת זהות: המדינה בעלת השטח הגדול בעולם וכמות אדירה של אוצרות טבע. עם התפרקות המשטר הסובייטי, התרסקה הכלכלה ועברה כמה משברים קשים, אך כיום היא יציבה יחסית. חלק משמעותי מהפעילות הכלכלית מנוהל על-ידי מונופולים ענקיים.

דגשים: חילופי הדורות מבססים בהתמדה את התפיסות המערביות. הניהול הפיסקלי אחראי יותר מאשר בחלק ממדינות המערב.

"כשאני נפגש עם רוסים במוסדות פיננסים, אני פוגש אנשי מקצוע צעירים ורציניים והם פתוחים, רוצים חיים טובים והאידיאולוגיה הפוליטית לא מעניינת אותם. לטווח ארוך זה משפיע", לדברי זיו.

מוזמביק

תעודת זהות: במחצית שנות ה-70 הכריזה המדינה על עצמאות והייתה תחת השפעה סובייטית. בהמשך פרצה מלחמת אזרחים קשה, שהסתיימה רק בתחילת שנות ה-90. לקראת סוף שנות ה-90 נעשו במדינה רפורמות כלכליות שכללו הפרטה של 1,200 מפעלים ועידוד משקיעים זרים שתרמו להתאוששות. שני-שליש מהאוכלוסייה לא יודעים קרוא וכתוב.

דגשים: הממשלה משתדלת לנתב את התגמולים ממכירות גז לטובת עידוד הכלכלה המקומית.

"צריכים לבנות שם מדינה כמעט מהתחלה, אבל אנחנו רואים שיש אמון בין ממשלת מוזמביק והשוק, למרות שהם עדיין במקום נמוך מאוד בסקאלה הכלכלית. השוק מוכן לבטח את הסיכון בגלל שיש כבר הפקה של גז וצפויות הכנסות עתידיות ואפשרי ללכת לבנקים ולקבל מימון. הם צריכים הרבה תשתיות ועזרה בפיתוח של החקלאות וישמחו גם כן לתעשיות ולנד"לן. השוק מאמין שיש תזרים מזומנים שישלם עבור זה".

אזרבייג'ן

תעודת זהות: המדינה הגדולה בקווקז. נחשבת לחברה אסלאמית סובלנית. משופעת בשדות נפט וגז, שנוצלו רק באופן חלקי בשל אי יציבות פוליטית. בשנים האחרונות השוק מתפתח במהירות ויש צמיחה גבוהה בתמ"ג .

דגשים: בשנים האחרונות הממשלה פעלה לעודד ולשמר השקעות של זרים. בין היתר היא הקימה את Sovereign Wealth Fund, שמנוהלת בשקיפות יחסית. יצוין כי מדובר בממשלה ידידותית לישראל.

"יש שם לא מעט כסף וכוח קנייה גדול של אנשים עשירים, ורואים רשתות של מוצרי יוקרה ותכשיטים. ישראלים כבר פועלים שם, אבל לדעתי יש עוד מקום לפעילות עסקית של ישראלים. למרות שיש שם 'דמוקרטיה' של אדם אחד ובהרבה מקרים זה מוביל לשחיתות מוחלטת - באזרבייג'ן איכשהו הצליחו למצוא איזון והניהול הפיסקלי שלהם מאוד אחראי".

ניגריה

תעודת זהות: המדינה המאוכלסת ביותר באפריקה. על-פי נתוני האו"ם, אוכלוסיית ניגריה צפויה לעקוף את אוכלוסיית ארצות הברית עד 2100 אף שכיום היא מהווה רק חצי ממנה.

דגשים: הממשלה מתחילה לשפר את ביצועיה ובעתיד מהלכים אלה צפויים להניב פירות.

"ניגריה היא דוגמה קלאסית של סיכון לעומת סיכוי", אומר זיו, "עובדה היא שבניגריה הישראלים פעילים כבר עשרות שנים; חלקם מרוויחים כסף ואחרים מפסידים. בעיר לאגוס יש מוסדות פיננסים רציניים ובנקים גדולים ומקצועיים ששרדו את המשברים בעשור האחרון. יש שם באופן יחסי גם הרבה מאוד כסף".

אלבניה

תעודת זהות: המדינה משופעת במגוון אוצרות טבע, מנפט וגז טבעי ועד לברזל ולכרום. תחומי הייצור העיקריים כיום הם עיבוד מזון, טקסטיל ובגדים. הנהרות במדינה יוצרים תשתית לתעשיית אנרגיה הידרו-אלקטרית.

דגשים: אחת הארצות העניות באירופה. ייצוב המערכת הפוליטית מאפשר לה להתחיל לטפס בסולם הכלכלי.

"באלבניה יש עדיין סיכון פוליטי מאוד גבוה, אבל רואים מגמה חיובית. הממשלה מתחילה לנהל את העסק בצורה יותר אחראית, והרבה פעמים דווקא כשמדינה מתחילה מרמה כל-כך נמוכה, כל תוספת ושינוי מגמה מהווים קפיצה גדולה".

צרפת

"זה אולי לא הסיכון של אפריקה, אבל מדובר על מגמות עתידיות ועל כן מדינות אירופיות נכנסו לרשימה", מסביר זיו. "בצרפת לאורך שנים מוציאים הרבה יותר כסף ממה שמרוויחים ולממשלת צרפת אין תוכנית מעשית לשפר את המצב. אין זה אומר שדינה של צרפת כמו יוון, אבל מעבר לפגיעה בצרפת עצמה, זה דוחף ארצות אחרות באירופה למקום עוד יותר נמוך".

ספרד

"אחת הכלכלות המסוכנות ביותר בעתיד הנראה לעין. הנתון המדאיג ביותר הוא רמת האבטלה, 27% אבטלה כללית ו-50% בקרב הצעירים, ולא נראה פתרון באופק. לאחרונה דווח על צעירים שמהגרים לדרום אמריקה כדי למצוא עבודה. זאת כלכלה בלתי אפשרית, על גבול הטרגדיה האנושית. אנשי עסקים מפחדים לעבוד עם ספרד".

אוקראינה

"הממשלה לא מצליחה לעשות צעד שידחוף את הכלכלה המדשדשת. יש מאבקי כוח בין פוליטיקאים ושחיתות שגרמו לרוב המוסדות הפיננסים בעולם להרים ידיים ביחס למדינה".

בולגריה

"בבולגריה, בעבר יעד להשקעות ישראליות, יש אבטלה גבוהה ורוב האוכלוסייה ענייה מאוד. ישנם אי יציבות פוליטית וחוסר אונים של הממשל, שלא עושה את המינימום הדרוש לשיפור המצב".

חוף השנהב

תעודת זהות: כמעט 70% מהתושבים מתפרנסים מחקלאות ועיקר התפוקה הוא קקאו. המרכז הפיננסי, הכלכלי והתעשייתי של המדינה הוא בעיר אבידג'אן. בשנת 2011 עלה הנשיא אלסאן אואטרה לשלטון. במהלך השנה שעברה הוא ביקר בישראל כאורחו של הנשיא שמעון פרס.

דגשים: מלחמת האזרחים הסתיימה, המערכת הפוליטית התייצבה, ויש כלכלה שאינה מבוססת רק על נפט ועל מחצבים.

"הרבה מאוד מהכלכלות המצליחות באפריקה מבוססות על דברים שלא צריך לעבוד עבורם", אומר זיו, "כמו נפט, גז ומחצבים אחרים. למדינות האלה מגיעות חברות בינלאומיות, עושות את כל העבודה ומשלמות תמלוגים. אבל חוף השנהב זאת דוגמה מעניינת, כי שם יש הרבה חקלאות עובדת". על-פי זיו זהו סימן להזדמנות עסקית: "המשמעות היא שיש אנשים עובדים ואפשר לייצר ולמכור שם, שיש בסיס רחב ואמיתי לכלכלה.

ויש עוד קשר ישראלי; "הנשיא הנוכחי של חוף השנהב עבד בעבר בקרן המטבע ויש לו ידיד מאוד קרוב שקוראים לו סטנלי פישר (כיהנו במקביל כסגני יו"ר קרן המטבע הבינלאומית בשנות ה-90 - צ' ק'), שאף היה שם לאחרונה בביקור ;וכשהנגיד נוסע אז הדלתות נפתחות".

הכתבה המלאה - במגזין G