עד מתי תשתנקי, ריאל מדריד?

סטיית התקן הספרדית: הקבוצה העשירה בעולם נכשלת באופן סדרתי, שנה אחרי שנה, במפעל המועדונים הכי חשוב בעולם

ההדחה של ריאל מדריד אתמול (ג') בחצי גמר ליגת האלופות המשיכה להדגיש את סטיית התקן הבלתי מוסברת של קבוצת הפאר הזאת במהלך העשור האחרון. מצד אחד, מועדון הספורט העשיר ביותר בעולם, כפי שבא לידי ביטוי בדירוג "פורבס" האחרון, שהעריך את השווי שלו ב-3.3 מיליארד דולר; מצד שני, הכסף הגדול של הספרדים לא הופך אותם למצליחים במפעל האירופי: הפעם האחרונה שבה הצליחו להגיע אל גמר האלופות התרחשה ב-2002.

מאז אותו גמר בו ניצחה 1-2 את לברקוזן הגרמנית במשחק שהתקיים בגלזגו (וכלל שער וולה בלתי נשכח של זינדין זידאן), היא הודחה ארבע פעמים בשלב חצי הגמר, פעם אחת ברבע הגמר, ורשמה רצף בלתי נתפס של שש הדחות רצופות כבר בשמינית הגמר (בין 2004/05 ל-2009/10).

עד כמה חוסר ההישגיות הזה של ריאל מוזר? כפי שמשתקף בגרף המצורף, כל הקבוצות המדורגות מתחתיה ברשימת הקבוצות העשירות של "פורבס", ביקרו לפחות בגמר אלופות אחד בעשור האחרון (מלבד מנצ'סטר סיטי, שזה מובן בהתחשב בעובדה שהיא "מתעשרת חדשה", מאז שנרכשה ב-2008 ע"י השייח'ים מאבו-דאבי). זה כולל אפילו קבוצות שהספיקו מאז לשחק בליגה השנייה במדינה שלהן עקב פרשות שחיתות (יובנטוס), או כאלו שרושמות שמונה שנים רצופות ללא זכייה באף תואר (ארסנל).

10 הקבוצות העשירות בעולם - ביצועים בליגת האלופות
 10 הקבוצות העשירות בעולם - ביצועים בליגת האלופות

אגב, מאז הגמר האחרון של ריאל, הספיקו להגיע למעמד היוקרתי שלוש קבוצות שכלל לא נכנסות לדירוג 10 קבוצות העשירות בעולם של "פורבס": אינטר האיטלקית, פורטו הפורטוגלית ומונאקו הצרפתית (את שתי הראשונות הוביל ז'וזה מוריניו לזכייה בתואר; אתמול הוא נכשל במשימה שנה שלישית ברציפות עם ריאל).

מה בכל זאת יכול עדיין לנחם את ריאל? רק ההיסטוריה המפוארת שלה, זאתי שהחלה הרבה לפני 2002: בסך הכל רשמה הקבוצה 12 הופעות בגמר האלופות במהלך השנים, יותר מכל מועדון אחר; תשע מהן הסתיימו עם הנפת הגביע.