כת"ב תגייס מחר עד 216 מ' ש' - והיא בדרך לעתיד חדש

כלל ביוטכנולוגיה מתקדמת עם המוצרים של חברות הבנות שלה, אך עורכת שינוי במודל העסקי לכיוון חברת פארמה אינטגרטיבית ומחפשת עסקאות מסחור שיחליפו את מקומה של טבע ■ איך השוק יקבל את השינוי?

השנה האחרונה הייתה סוערת מאוד בחיי חברת התרופות כלל ביוטכנולוגיה , ומחר (ה') צפוי יום סוער נוסף, כאשר יתקיים המסחר בזכויות לקראת הנפקת הזכויות של החברה. על בסיס המסחר הער והחיובי במניה ביומיים האחרונים, ניתן כבר להעריך כי ההנפקה, שבה מעוניינת כת"ב לגייס עד 129 מיליון שקל ועד 216 מיליון שקל בהינתן מימוש האופציות, תסתיים בצורה טובה. בעלת השליטה בכת"ב (56%), כלל תעשיות (כת"ש), שבבעלות חברת אקסס של המיליארדר לן בלווטניק, כבר הודיעה על כוונתה להשתתף, וכך גם חברת הניהול ארטה שבראשות ראובן קרופיק.

כת"ב אינה זקוקה למזומנים מיידית, יש לה כ-100 מיליון שקל בקופה, אולם הם צפויים לשמשה במימון תוכנית ארוכת טווח, שכוללת את הפיכת החברה מגוף השקעות לחברת פארמה עם מערכי ייצור, שיווק ומכירות, והעמקת הפעילות בארה"ב. אם כת"ב תצליח במשימות אלה, סביר כי בתוך כמה שנים היא תפנה להנפקה בנאסד"ק.

אחת השאלות המעניינות שייפתרו מחר היא אם טבע, שמחזיקה ב-14% מהחברה, מתכננת לממש את הזכויות שלה או למכור אותן. ענקית הגנריקה לא הודיעה עד כה על מכירת הזכויות, ולכן נראה שיש סיכוי שתממש אותן, בניגוד להערכות בשוק. לטבע וכת"ב היו ארבע עסקאות חשובות סביב מוצרים שפיתחה האחרונה, אך במסגרת ההכרזה על האסטרטגיה החדשה שלה בדצמבר, הודיעה טבע על ביטול ההסכמים עם החברות הבנות של כת"ב, קיורטק ומדיוונד. טבע המשיכה את ההסכמים עם החברות הבנות הנוספות, אנדרומדה וגמידה סל, אולם אינה מתכוונת לשווק את מוצריהן. עד כה לא נמסר מה תעשה בהחזקתה בכת"ב עצמה.

היום ערכה כת"ב מצגת למשקיעים פוטנציאליים בהנפקה, ובה שטחה את תוכניותיה ואת סיפורן של החברות המרכזיות בה. בסקירה של הפורטפוליו של החברה ניתן לומר כי 2013 אמורה להיות שנה של חתימת עסקאות מסחור בכת"ב. כל החברות המהותיות שלה: אנדרומדה, קיורטק, מדיוונד, גמידה סל וביוקנסל, נמצאות במגעים להסכמי מסחור ושיווק, ואיכות העסקאות הללו תקבע כנראה את עתידה של כת"ב.

אנדרומדה (84%)

חברה זו מפתחת טיפול שמאט את התדרדרותה של מחלת סוכרת הנעורים (סוג 1). היא נמצאת בניסוי שלב III שני מבין שניים, בדרך לאישור שיווק בארה"ב ואירופה. החברה מקווה לקבל את התוצאות עד סוף 2014.

על פי הסטנדרט האירופי, תוצאות הניסוי הראשון היו טובות וכעת נותר רק לאשרן. רוב מקרי סוכרת סוג 1 מתגלים, כפי שמעיד שמה, בנערים, ואילו המוצר נבדק עד כה רק בבני 18 ומעלה. אולם, גם כך החברה מעריכה את השוק ב-700 מיליון דולר. העובדה כי טבע לא הפסיקה את ההסכם עם אנדרומדה, על אף שאינה בתחומי המיקוד שלה, מרמזת כי היא מעריכה את המוצר למרות שאין בכוחה לשווקו. "כיום קשה יותר מבעבר לרשום לשיווק מוצרים לסוכרת", אומר אופיר לוי מחברת Biossociates, "אנחנו מנבאים כי תהליך הרישום יהיה ארוך ולא קל". היתרון של אנדרומדה הוא שהיא עשויה לפעול בשוק עם חסמי כניסה גבוהים, ולכן פחות תחרותי.

מדיוונד-פוליהיל (63%)

מוצרי כת"ב לטיפול בכוויות ופצעים כבר מאושרים לשיווק באירופה. המוצר המוביל של מדיוונד משמש להסרת רקמה מתה מעל פצעים במקום בניתוח, כמקובל היום. התוצאות הקליניות במוצר טובות מאוד, והוא נמצא מהיר ויעיל בהרבה מניתוח.

מדיוונד אמורה להפוך את כת"ב לחברת פארמה אינטגרטיבית. כיום מתקיימות שיחות עם שותפים לשיווק המוצר. מדיוונד צופה מכירות של כמה עשרות מיליוני דולרים כבר ב-2014, ומקווה לשמור אצלה זכויות ייצור וחלק מזכויות השיווק בתמורה להגדלת חלקה ל-50% ממכירות המוצר. לחברה מוצרים נוספים לשוק הגדול אף יותר של הטריית פצעים כרוניים וריפויים.

גמידה סל (22%)

גמידה סל סיימה את הניסוי האחרון (כך היא מקווה) במוצר ה-Stemex לשיפור מנת דם טבורי לצורך השתלה בחולי סרטן הדם. כיום מנות אלה מתאימות רק לטיפול בילדים, והמוצר של החברה מאפשר טיפול בדם טבורי גם במבוגרים, וכך לחסוך תרומת מח עצם. על אף שהמוצר טוב במקצת מהטיפול הקיים, לוי וד"ר גל אופיר מביואסוסיאטס צופים כי יהיה קשה להשיג לו אישור, כיוון שיהיה טיפול תאי הגזע הראשון בעולם שיאושר ע"י ה-FDA (רשות המזון והתרופות בארה"ב). אם תדרוש הרשות ניסוי נוסף, החברה עלולה לוותר על המוצר. טבע מחזיקה ב-50% ממיזם משותף שהוקם סביב ה-Stemex. היא כבר הודיעה כי לא תשווקו, והחברה מחפשת משווק. לגמידה סל מוצר נוסף בבעלותה המלאה, NiCord, שנחשב מוצלח יותר מ-Stemex ונמצא בשלב I/II של הניסויים.

קיורטק (54%)

לקיורטק מולקולה לטיפול בסרטן, שעשויה להיות רלוונטית לכמה סוגי סרטן. סרטן הדם, שתוצאות הניסוי במוצר עבורו היו טובות, הוא שוק צפוף שדורש השקעה גדולה. בחודשים הקרובים קיורטק אמורה לקבל תוצאות מניסויים בסוגי סרטן נוספים.

כשטבע ויתרה על המוצר של קיורטק נדלקה נורה אדומה, אך מקורבים לחברה אומרים שהמוצר פשוט דורש השקעה מיידית גדולה מדי. כת"ב הצהירה בעבר כי לא תבצע ניסויי שלב III בקיורטק לבדה, אלא רק עם שותף.

ביוקנסל (74%)

גם לביוקנסל מוצר לטיפול בסרטן, בעל פוטנציאל לא פחות גדול מזה של קיורטק. לאחר שנפתרו כמה בעיות מבניות בחברה, ביצעה ביוקנסל ניסוי יעילות ראשון בסרטן הלבלב, והיא בשיחות ראשונות לגבי מסחור המוצר שלה לשלפוחית השתן. ביוקנסל קיבלה הצעת רכש מכת"ב, והיא רלוונטית גם למקרה ששיחות המסחור לא יצלחו.

קרנות אנטומיה

כת"ב הקימה עם הקבוצות הפיננסיות מגדל והראל את קרן אנטומיה, שגייסה 225 מיליון שקל להשקעה במכשור רפואי. בינתיים ביצעה הקרן שלוש השקעות בחברות מכשור רפואי בשלבים ראשוניים. הקרן בודקת אפשרות לרכישת חברת מכשור רפואי בעלת מכירות, כאשר הראל ומגדל ישקיעו כגורמים מוסדיים.

מניית כתב
 מניית כתב