ניתוח "גלובס": נוחי דנקנר רק הרוויח זמן באי.די.בי

תמונת המצב באי.די.בי ביום שאחרי החלטת בית המשפט: מה יעשה דנקנר עם מרווח הנשימה שקיבל, האם הבנקים ילכו בכל זאת להסדר, ולמה ג'רמי בלאנק בכל זאת יכול להיות מרוצה

עוד פרק בסאגת אי.די.בי ובעלי החוב הסתיימה אתמול, כאשר השופט איתן אורנשטיין החליט למנות משקיף לאי.די.בי פתוח, שבשליטת נוחי דנקנר. דנקנר יצא מרוצה מבית המשפט, אך גם בקרב בעלי האג"ח באי.די.בי פתוח, בראשם ג'רמי בלאנק מקרן יורק ופסגות היו מרוצים. איך זה יכול להיות, ומה צפוי בפרקים הבאים בטלנובלת החובות של דנקנר.

הכדור עובר למזרחי טפחות

בראש סדר העדיפויות של דנקנר עומד קידום הסדר החוב באי.די.בי אחזקות ובגנדן, שבאמצעותה מחזיק דנקנר בשליטה בקבוצה. הסדרים אלו הם תנאי להשקעה של אדוארדו אלשטיין בקבוצה.

החלק הקל הוא עם בעלי האג"ח באי.די.בי אחזקות - שם כבר גובש עיקר ההסדר, ונותרו בעיקר הפרטים הטכניים. בזמן שפרטים אלו ייסגרו, דנקנר ימקד מאמצים להגעה להסדר עם הבנקים הנושים בגנדן: לאומי עם חוב של 450 מיליון שקל, ומזרחי טפחות עם חוב של 80 מיליון שקל. אף שלאומי הוא הנושה הגדול יותר, נראה כי הכדור עובר למזרחי טפחות.

מנכ"לית בנק לאומי, רקפת רוסק עמינח, גיבשה בעבר מתווה להסדר בגנדן, שכלל מחיקה של 150 מיליון שקל (שליש מהחוב). מתווה זה עורר סערה ציבורית קשה, וגרם לרוסק עמינח להודיע על ביטולו.

כעת אין בין הצדדים מגעים. רוסק עמינח אמנם לא הפעילה את נשק יום הדין של הליכה לבית המשפט ומימוש ביטחונות, אך אין לה גם כוונה לגבש בשלב זה הסדר חוב, בוודאי כאשר היקף המזומן בהסדר הנוכחי צפוי להיות נמוך מההסדר הקודם שאותו ביטלה.

בהיעדר מגעים עם בנק לאומי, צפוי דנקנר למקד מאמצים להגעה להסדר מול מזרחי טפחות. אלי יונס, מנכ"ל הבנק, נכון לדון בהסדר, בתנאי שלא יהיו מחיקות, אלא פריסות חוב. לפי הערכות בין הצדדים החלו מגעים, ואלשטיין אף נפגש בביקורו האחרון בישראל עם בכירי הבנק.

השאלה המעניינת היא מה תעשה רוסק עמינח, בהנחה שדנקנר יגיע להסדר עם מזרחי טפחות ובעלי האג"ח? האם היא תתקע מקל בגלגלי ההסדר, או בסופו של דבר תיישר קו ותצטרף לשאר הנושים?

דנקנר שוב ינסה לממש

ההישג המרכזי של דנקנר אתמול בבית המשפט הוא בכך שהוא הרוויח זמן. הזמן הזה יאפשר לו לקדם מהלכים, שמטרתם לשפר את הנזילות באי.די.בי פתוח.

בכוונת דנקנר לנסות ולקדם שלושה מהלכים: הראשון הוא מכירת כלל ביטוח. בעבר ניסו בקבוצה לקדם מהלך של מכירת החברה לכור, אך ככל הנראה הסבירות לכך נמוכה, ובקבוצה יעדיפו את מכירתה לגורם שלישי (ככל הנראה קרן זרה).

מהלך נוסף שינסה דנקנר לקדם הוא מיזוג כור ודסק"ש. מהלך זה עלה וירד מהפרק כמה פעמים, וייתכן כי עכשיו ייעשה ניסיון נוסף להחיותו. אפשרות נוספת היא הכנסת משקיע זר לאי.די.בי פתוח. אמנם אין עומדים בתור כדי לבצע השקעה בקבוצה, אבל אם דנקנר הצליח לגייס משקיע לקומות העליונות והמסוכנות יותר בפירמידה, אולי הוא גם יצליח לגייס משקיע לקומה זו.

השלמת כל אחד מהמלכים הללו אינה טריוויאלית בכלל, אבל היא הכרחית. אם דנקנר יצליח להשלים מהלך אחד מבין השלושה, זה יקנה לו עוד זמן, והפעם יהיה זה זמן רב. מהלך שכזה ישפר את נזילות הקבוצה, ויסיר מהלחץ של הנושים.

אם לא יצליח באף אחד מהצעדים, לא נתפלא אם נראה אותו שוב בבית המשפט בקרוב, והפעם לא בטוח שהשופט ייתן לו הזמנות נוספת לנסות ולטפל בבעיות.

דריסת הרגל של בלאנק

בקרב קבוצת אי.די.בי יצאו מרוצים, ובתחושת ניצחון: איום ההשתלטות של קרן יורק על אי.די.בי פתוח הוסר. אלא שזה לא המצב. ג'רמי בלאנק מקרן יורק לא הגיש את הבקשה במטרה להשתלט על נכסי הקבוצה. המטרה של בלאנק פשוטה יותר: הוא בא לעשות סיבוב ולהרוויח על ההשקעה שעשה באג"ח הקבוצה. השתלטות על הנכסים היא דרך אחת, אבל גם אם דנקנר יצליח לשפר את נזילות הקבוצה, והאג"ח יחזרו להיסחר בתשואה סבירה, יהיה זה הישג ורווח נאה לבלאנק.

חוץ מזה, אין לזלזל בהחלטת השופט אתמול למנות משקיף לקבוצה. אמנם חגי אולמן, שמונה למשקיף, לא צפוי להיות גורם דומיננטי בקבוצה. סמכויותיו אינן גדולות. כמו כן, אי.די.בי פתוח כפופה לקובננטס רבים מול הבנקים, כך שממילא כל החלטה בקבוצה צריכה לעבור את אישורם.

יחד עם זאת, עצם מינוי המשקיף, והעובדה שהשופט מאלץ את אי.די.בי פתוח להידבר עם בעלי האג"ח, הם הישג, במיוחד בשל העובדה שאי.די.בי פתוח נחשבת רשמית לחברה סולבנטית, שלכאורה אין צורך בעירוב בית המשפט בהתנהלותה.

"בעבר נושה שפנה לבית המשפט בבקשה להתערב בחברה במצב דומה של אי.די.בי היה נדחה על הסף. נראה שמשהו השתנה, אולי זו האווירה הציבורית או גל הסדרי החוב, אך בבית המשפט הבינו שיש צורך בהתערבות גם לפני שהחברה מגיעה רשמית לחדלות פירעון", סיכם זאת גורם בשוק ההון.

הצל של דנקנר: נווט בחיל האוויר

כשהודיע אתמול שופט בית המשפט המחוזי בתל אביב, איתן אורנשטיין, על מינויו של עו"ד חגי אולמן למשקיף בחברת אי.די.בי פתוח, היו באולם הדיונים מי ששאלו "חגי מי?". שמו של אולמן (45) אולי אינו מוכר לרבים, אך הניסיון המשפטי העשיר שצבר לאורך השנים מראה כי אולמן, נווט קרב במילואים בחיל האוויר, עשוי לנווט בהצלחה את דרכה של אי.די.בי לחוף מבטחים.

"בשלב הזה כל מה שיש לי לומר זה שאפעל כפי שהורה בית המשפט. אני עסוק בשלב הזה בלימוד החומר הרב, בפגישות עם הנוגעים בדבר, וכרגע לא נכון לומר דבר מעבר לכך", אמר היום אולמן לגלובס.

בהחלטת המינוי קבע השופט, כי התפקיד יכלול השתתפות בישיבות דירקטוריון החברה ויידוע מראש על פעולותיה. עם זאת, תפקיד המשקיף הוא תפקיד אמורפי למדי, ואולמן יצטרך לעצב אותו ולצקת בו תוכן. הוא יעשה זאת בהתאם למה שיגלה אחרי שיבצע בדיקה ראשונית של החברה. כך, למשל, אם אולמן ימצא שהביקורת של בית המשפט על הממשל התאגידי הלקוי של החברה היא נכונה, אחד התפקידים המרכזיים שלו יהיה לשפר את הממשל התאגידי בחברה.

שימש ככונס בתיק חפציבה

אולמן, שותף במשרד עורכי הדין יהודה רווה ושות', משמש זה שנים כראש מחלקת חדלות הפירעון של המשרד. בשנים האחרונות הוא מונה על ידי בתי המשפט לשורה של תפקידי פיקוח מטעמו בהליכי פירוק, כינוס והסדרי נושים.

בין היתר שימש אולמן כחוקר לנסיבות קריסתה של רשת "אייס אוטו דיפו". בדוח שהגיש אולמן באוקטובר אשתקד הוא העלה תהיות ביחס להתנהלות בעלי השליטה והדירקטוריון ברשת, במיוחד בנוגע לפירעון הלוואת בעלים בסך של כ-27 מיליון שקל במהלך שנת 2011, באופן שלא אפשר את המשך פעילות החברה ב-2012.

עם זאת, אולמן הדגיש בדוח, כי לא נמצאה "כל טענה - ודאי שלא טענה מבוססת לעת הזו - לעושק החברה או לנטילת דבר מה מאת החברה על ידי בעלי השליטה בה - משה גאון".

קודם לכן שימש אולמן כנאמן לגיבוש וביצוע הסדר נושים בחברת אאורה השקעות, והביא לכך שיעקב אטרקצ'י זכה בהתמחרות על רכישת השליטה (90%) בחברה האם אאורה השקעות, תמורת 3.5 מיליון שקל. נוסף על כך שימש אולמן בשנים האחרונות כנאמן בחברת קמור, אשר נמצאת בימים אלה בהקפאת הליכים, כנאמן לביצוע הסדר הנושים בתיק חברת הבנייה רמט, ומשנת 2007 הוא שימש ככונס נכסים ליותר מ-1,000 יחידות דירות בתיק חפציבה. במסגרת זו, ביצע אולמן הסדרים מורכבים, ניהול והשלמת הפרויקטים לבנייה. הוא היה גם נאמן לביצוע הסדר נושים בקבוצת "בנין" בשנים 2011-2012.

לאולמן תואר ראשון במשפטים מאוניברסיטת בר אילן. הוא סיים קורס טיס ושירת כנווט מבצעי בחיל האוויר. כיום הוא משרת במילואים בדרגת רס"ן כמדריך וממיין חניכים בקורס טיס.