לשתות את ת"א: וודקה אבסולוט משיקה בקבוק המוקדש לתל-אביב

המעצב פילפלד הוא האמן הישראלי הראשון שיצר זהות תל-אביבית אפלולית למהדורה מוגבלת של בקבוקי וודקה אבסולוט

וודקה אבסולוט משיקה לראשונה בקבוק במהדורה מוגבלת המוקדש לתל-אביב. הבקבוק הוא חלק מסדרת "אבסולוט בלאנק", המוקדשת לערים מובילות-תרבותית בעולם, ביניהן לונדון, פריז, ניו-יורק, סידני ועוד. בכל עיר החברה בוחרת אמן מקומי שמזוהה עם הסגנון האורבני ועם יצירה מתקדמת ועכשווית. היצירה הישראלית, בעיצוב האמן הגרפי פילפלד, מדגישה את האות "א" בשם אבסולוט בכתב עברי כמו תנ"כי, ועוטפת את הבקבוק בציור שדרה עירונית, מבפנים ומבחוץ. כך, העבודה משתמשת בבקבוק ובנוזל הוודקה השקוף כזכוכית מגדלת המעצימה את תחושת העומק של הנוף המצויר בשחור על גבי שקוף.

הקשר של וודקה אבסולוט עם עולם האמנות התחיל במקרה. החברה, מזקקת וודקה שמתנהלת כבר 120 שנה בכפר קטן בדרום שוודיה, הייתה בבעלות ממשלתית עד לאחרונה. בשנות ה-70 החליט נציג החברה בארצות-הברית יחד עם האמן אנדי וורהול, שהיה ידידו, לעצב כרזה למסיבה של אבסולוט במועדון 54 המיתולוגי בניו-יורק.

מה שהחל כיוזמה פרטית הפך במהרה לטרנד בקרב אצולת הפופ-ארט של אותן שנים, והשאר, כמו שאומרים, היסטוריה.

ממציא את עצמו מחדש

אבל בעולם המסחר והמותגים, מה שמצליח במקרה יכול להפוך לקו אסטרטגי מנחה ואפילו לאידאולוגיה. בעקבות הקשר המופלא עם האמנים, במלאת לו מאה שנה, בשנות ה-80 של המאה הקודמת, המותג "אבסולוט" המציא את עצמו מחדש. קמפיינים פרסומיים, מהדורות של בקבוקים, פרסים ואירועי אמנות, הפכו לחלק מהזהות הייחודית של הוודקה בבקבוק השמנמן, אשר הוא עצמו אגב, לא שינה את צורתו כמעט בכלל.

בקשר שלהם עם אמנים, אנשי אבסולוט מתייחסים לבקבוק כאל קנבס חלק, ומזמינים את היוצרים להשתולל ברעיונות ובסגנון שיביעו את קודם כל את עצמם, את מקורות ההשראה שלהם ואת סגנונם האישי, ושנית את הערכים שהמותג חפץ להיות מזוהה עימם: חופשי, אורבני, קולי, ומעל הכול - צעיר לנצח.

סדרת אבסולוט בלאנק החלה בקמפיין של יצירות אמנות הנשענות על צורת הבקבוק הידועה. בין האמנים שיצרו עבודות בסדרה זו היה גם האמן הישראלי הבינלאומי ניר הוד, שעיצב בהזמנת החברה סדרת בקבוקים אמנותית-וירטואלית שכיכבה בקמפיין מרשים של שילוט חוצות. כעת החברה משיקה לראשונה בקבוק אמיתי, ישראלי ראשון, במהדורה מוגבלת, בעיצובו של ניר פלד, הידוע יותר בכינויו האמנותי "פילפלד".

פילפלד הוא אמן מחתרתי, מעצב גרפי שקנה את תהילתו בעיצוב הזמנות למסיבות בסצנת המועדונים והאנדרגראונד הלילי של תל-אביב. הצלחתו הגיעה גם ליצירות ושיתופי פעולה בחו"ל, ליינים של מסיבות, מוזיקה ואפילו, לאחרונה, מותג עיצוב בגדים שהחל מהדפסות איורים על טי-שירט והפך ללהיט מצליח המשווק בעיקר לחו"ל.

הבקבוק שעיצב לאבסולוט העולמית יוצא במהדורה מוגבלת, שנועדה לשקף את ההווי התל-אביבי והישראלי. בשיחה עם "גלובס" הוא מספר, כי הקשר עם החברה נוצר באמצעות משרד הקריאייטיב אלנבי וחברת טמפו, נציגת אבסולוט בישראל.

"כל תהליכי הסקיצות והאישורים מול אבסולוט היו מאוד ממושכים ומורכבים, תהליך של קרוב לשנתיים, אבל התוצאה היא מאוד מספקת. הייתי אצלם במפעל ובמשרדים ובבית אבסולוט בשטוקהולם. אני חושב שזו דרכם להכיר יותר טוב ולהכניס את האמנים לתוך המשפחה".

משפחת אבסולוט התרחבה כאשר החברה נרכשה ב-2008 על-ידי תאגיד המשקאות פרנו ריקאר הצרפתי. אולם המעבר מהרשויות השוודיות לתאגיד הבינלאומי לא שינתה את גישתה האבסולוטית למותג ולאחריות הקהילתית שלו, המתבטאת גם בתמיכה באמנות.

החברה מעניקה פרסי יצירה לאמנים ותומכת כשגרה בתערוכות, גם כאלה שאינן קשורות למותג, במוקדי האמנות בעולם, כמו הביאנלה בוונציה, ארט באזל ומיאמי. במקביל היא ממשיכה לטפח את הקו הנראה לעין של הבקבוקים המעוצבים במהדורות מוגבלות, המוקדשים למקומות בעולם, להוויה תרבותית או ליצירתו של אמן.