עיריית ת"א "ניפחה" היטלי השבחה בגין מרתפים

ועדת הערר המחוזית דחתה ניסיון של עיריית תל-אביב לגבות היטלי השבחה מוגדלים בגין מרתפים, וזאת למרות שתוכנית שיזמה בעניין לא אושרה מעולם

הפסד לעיריית תל אביב: ועדת הערר המחוזית, בראשות כרמית פנטון דחתה את עמדת עיריית תל אביב ב-32 עררים אשר דנו בכוונת העירייה לגבות מבעלי בתים צמודי קרקע בתל אביב, היטלי השבחה מוגדלים בגין שטח המרתפים וזאת בניגוד לתוכנתי המרתפים הקיימת. משמעות ההחלטה כי החיובים המוגדלים בגין שטחי המרתפים יבוטלו.

הוועדה המקומית חייבה בעלי בתים פרטיים בעת מכירת הבתים בהיטל השבחה בגין שטח מרתף שחושב על פי שטח קווי הבניין, וזאת בניגוד לתכנית הקיימת המגדירה את השטחים לחיוב מרתף על פי שטח תכסית קומת הקרקע של הבית.

עוד עולה מהחלטת ועדת הערר, כי הועדה המקומית גבתה היטלים מוגדלים, למרות שבשנת 2008 הגישה תכנית חדשה לוועדה המחוזית, לפיה יחושב שטח המרתפים על פי השטח הכלוא בין קוי הבניין, אך התוכנית מעולם לא אושרה. ועדת הערר קיבלה את טענות בעלי הבתים וקבעה כי יש היטל השבחה על בניית מרתף יקבע על פי שטח תכסית קומת הקרקע של הבית.

העררים עסקו כולם בתוכנית המרתפים של העירייה שקיבלה תוקף בשנת 2003 והגדירה שטח מרתף בבתים צמודי קרקע, לצורך גבית היטלי השבחה. "היטל ההשבחה יגבה בבתים צמודי קרקע לפי קומת מרתף אחת בשטח תכסית קומת הקרקע".

הוועדה המקומית טענה כי את שטח תכסית קומת הקרקע יש לפרש כשטח הכלוא בין קווי הבניין, ולא לפי תכסית קומת הקרקע, כפי שנהגה לחשב עד אותה תוכנית. מנגד, טענו בעלי הבתים, כי פרשנות העירייה אינה נכונה ויש לחשב את היטל ההשבחה בגין שטח המרתף לפי השטח הבנוי על הקרקע ולא לפי קווי הבניין. הפערים בין חיוב היטל השבחה למרתפים על פי השטח שבין קוי הבניין לבין השטח של תכסית קומת הקרקע הגיע במקרים מסוימים למאות אלפי שקלים.

ראייה שהפכה את "הקערה על פיה" הוצגה על ידי עו"ד רועי בר-יוסף והשמאי אייל שיחור במהלך הדיון בעררים ולפיה בשנת 2008 יזמה הועדה המקומית תוכנית חדשה אשר תכליתה היה לשנות במפורש את הוראות תוכנית המרתפים הקיימת לגבי הגדרת תכסית קומת מרתף בבית צמוד קרקע ובקשה לקבוע כי "שטח תכסית קומת המרתף בבתים צמודי קרקע יהיה במגבלות השטח התחום בין קווי הבניין".

אולם ניסיון זה של הוועדה המקומית לא צלח והתכנית לא אושרה. על בסיס ראייה זו, הסיקה ועדת הערר כי הועדה ביקשה לשנות את תוכנית המרתפים התקפה שמתייחסת לתכסית קומת הקרקע בלבד.

למרות שהתוכנית החדשה שיזמה העירייה לא אושרה, העירייה ביקשה ליישם את תוכניתה "בדלת האחורית", באמצעות פרשנות חדשה ויצירתית למונח תכסית.

המחלוקות בסוגיה הגושו לשמאים מכריעים שהיו חלוקים בדעתם, כאשר על השומות שקבעו כי שטח המרתף בבתים צמודי קרקע הוא "תכסית קומת הקרקע" ולא "שטח הכלוא בין קווי הבניין", הגישה הוועדה המקומית עררים. פנטון סיכמה את החלטתה כי "דעתנו היא כי הפרשנות הנכונה של ההוראות הרלבנטיות בתוכנית לצורך חישוב היטלי ההשבחה במימוש זכויות בדרך של מכר, היא כי יש לחשב את שטח המרתף לפי תכסית קומת הקרקע ולא לפי השטח התחום בין קווי הבניין".

לדברי עו"ד רועי בר יוסף ממשרד אלמוג, בר יוסף שייצג שניים מבעלי הבתים בעררים אלו, "מצער לראות רשות מקומית המנסה לגבות בדרכים לא לגיטימיות ואף חותרות תחת החוק כספים מהתושבים שלה, שכן "דרך המלך" לתקן את התכנית הוא לאשר תכנית חדשה וכשזו לא צלחה לרשות, ניסתה מזלה להיבנות על תקדים החלטת ועדת הערר. על כן יש לשבח את החלטת ועדת הערר".