גנב בראש ש"ס

להודות ללפיד-בנט שנשארתם בחוץ, ולקוות שתשארו שם עד בוא המשיח

"לפני כמה חודשים עבר הזמן שמותר להחזיק אותו. זה היה פיקדון בידינו. לפני שנכנס לכלא הבטחתי לו, כשתצא ניתן לך לחזור. עכשיו אפשר להחזיר אותו, שאין מי שיכול לפגוע אותנו" - דברי הרב עובדיה יוסף בעניין הכתרתו של אריה דרעי כמנהיג ש"ס. אבל מה העניין הזה עם הפיקדון? למי הוא מתכוון? למה הוא מתכוון?

"לא תגנוב"?

לאחר מחשבה הגעתי לתובנה אפשרית. אולי הוא מתכוון שדיני התורה הם הפיקדון שניתן לידיו, המורה הרוחני הגדול, לעשות בהם כרצונו? כלומר, בתורה כתוב "לא תגנוב" ודברים דומים כאלה, אבל זה לא מחייב את הרב יוסף? ובוודאי שלא את דרעי? תסלחו לי שאני כל כך קטנוני, אבל בכל פעם שאני מציג שאלה זו לאלה הקרויים אנשי אמונה, הם מתנועעים ומתגרדים, לאמור: מה אתה מבלבל לנו את המוח עם הדברים האלה? אתה סתם מבקש לעצבן וללכלך.

אבל זה לא נכון. אני באמת רוצה להבין, ועד עכשיו לא זכיתי להסבר ברור ומסודר שאפשר להבינו ולקבלו. יכול להיות שדתיים רבים לא רוצים שיטרידו אותם עם דיני התורה. אז שיגידו את זה, אבל זה לא קורה. הם עושים את ההיפך. מפארים ומרוממים את הדינים שבחיי היום יום הם לא מקיימים. אני בכנות רוצה להבין איך הם חיים עם הסתירה בין אמונתם לבין מעשיהם. מה קודם למה? האמונה או המעשה?

מוקצה מחמת מיאוס

דרעי, אם אני מבין נכון את דיני ההלכה, היה צריך להיות מוקצה מחמת מיאוס אצל מי שהוא אדם מאמין. מי כמו אנשי ש"ס דבקים בדינים אלה (לדבריהם). אז אם הם ממליכים על עצמם אדם שהורשע ברמאות, הפרת אמונים ושוחד, מעשים שמשמעותם הפחות חמורה היא שהאיש הוא גנב. אני באמת מצטער על המילה הקשה, אדרבא, תציעו לי מילה אחרת שמשקפת טוב יותר, או אפילו באותה מידה, את מעשיו של המנהיג החדש-ישן?

מה מכשיר את חזרתו של דרעי בעיני יוסף? שהוא לא קיבל קלון בבית המשפט? ממתי יוסף מכבד את הפסיקות החילוניות? מה עם פסיקותיו של בורא עולם? האם על פיהם מעשיו של דרעי אינם הופכים אותו לאדם פסול בעיניו של מורה הדור?

"אין מי שיכול לפגוע אותנו"

"לפני שנכנס לכלא" אמר יוסף עוד, "הבטחתי לו, כשתצא ניתן לך לחזור. עכשיו אפשר להחזיר אותו, שאין מי שיכול לפגוע אותנו". אתם מבינים את המשמעות? הרשעות וכליאתו של דרעי, בעיני מורה הדור, הם פגיעה "אותנו", כלומר בש"ס ובשאר שומרי מצוות סלקטיביים. בוא, אדוני הרב, אתן לך שיעור בהלכה החילונית: הפגיעה הייתה של דרעי בנו, ולא להיפך. וצריך להודות ללפיד-בנט שהשאירו אתכם ואת שכמותם מחוץ לממשלה, ולקוות שיישארו שם עד בוא המשיח.