פרופ' דהן: איזה עובד משלם מס של 3.3% כמו במאיון העליון?

דוח מינהל הכנסות המדינה חשף: 70% מהטבות המס במסגרת החוק לעידוד השקעות הון הולכים ל-4 חברות בלבד - שמשלמות בממוצע רק 3.3% מס ■ אוריאל לין: "החוק מהווה התבטלות של המדינה אל מול החברות הגדולות"

"כיצד חלפה מתחת לרדאר הציבורי הכפלת הטבת המס לחברות ענק מ-2.3 ל-5.6 מיליארד שקל? היה מקום לדיון ציבורי מקיף שייתן מענה לשאלה אם הטבת מס זו משרתת את הצמיחה הכלכלית טוב יותר מאשר עידוד עסקים קטנים", תוהה פרופ' מומי דהן, מנהל בית הספר למדיניות ציבורית, ממתנגדי חוק עידוד השקעות הון זה שנים רבות.

דהן סבור כי הטבת המס הזו מובילה אותנו "למערכת מס מעוותת שבה מנכ"ל או בעלים של חברת ענק משלם שיעור מס נמוך יותר מהנהג שמסיע אותו. איזה עובד שכיר משלם מס בשיעור 3.3% כמו ששילמו במאיון העליון של חברות הענק? הטבת המס הזו מדגימה עוד פעם כיצד משתמשים ברטוריקה של סיוע לחלשים כדי לקדם מדיניות המסייעת לחזקים. מטרת החוק לעידוד השקעות היא לעודד את הפריפריה אבל רוב הטבות המס תועלו לטובת תושבי מרכז הארץ", הוא מוסיף.

דהן גם מתקשה להבין מדוע האוצר עיכב את פרסום הדוח ואמר כי "יש לחקור מדוע התעכב הפרסום שמציג ממצאים מטרידים לגבי החוק לעידוד השקעות ההון". בעקבות הממצאים המטרידים, דהן מציע "לערוך בחינה יסודית של החוק לעידוד השקעות, ובפרט את מסלול הטבות המס".

לין: החוק לא מעודד השקעות הון

"מאז הרפורמה שנעשתה בשנת 2011, החוק לעידוד השקעות הון נושא שם מטעה: הוא לא מעודד השקעות הון ובפועל הוא מעודד את הייצוא התעשייתי", כך אומר היום (א') ל"גלובס" נשיא איגוד לשכות המסחר, אוריאל לין.

לדבריו, על רקע דוח מינהל הכנסות המדינה ולפיו 70% מהטבות המס שניתנות מתוקף החוק לארבע חברות גדולות שמייצאות בהיקף של יותר מ-25%, על הממשלה לפעול בדחיפות למען שינוי החוק.

"במתכונתו הנוכחית, החוק הזה מהווה התבטלות של המדינה אל מול החברות הגדולות במשק מחשש שחס וחלילה יברחו מישראל. על הממשלה להוביל רפורמה חדשה בחוק, באופן שיכוון לעידוד השקעות הון חדשות ולמען יצירת מקומות עבודה חדשים בפריפריה. כרגע, חברות לא נדרשות לבצע כל השקעה חדשה ולמעשה הן אפילו יכולות לצמצם במספר עובדיהן, ולו רק שייצאו בשיעור של 25% כדי ליהנות מהטבות המס מתוקף החוק. זה מצב מאוד משתלם עבור קומץ חברות", אמר לין.

מאז שמשרדי האוצר והתמ"ת (כיום משרד הכלכלה) השיקו את הרפורמה בחוק לעידוד השקעות הון, מזהיר איגוד לשכות המסחר כי השינוי יוביל לאפליה במשק. "גם במקרה שבו יזם מחליט להקים מפעל בפריפריה, לקלוט עובדים ולתת תעסוקה - הוא לא יצליח ליהנות מהטבות המס הנרחבות של החוק במתכונתו הנוכחית. החוק הזה מפלה לרעה את החברות שנמצאות בפריפריה, שכן רוב החברות המייצאות נמצאות במרכז הארץ", אומר לין.

לדבריו, האפליה נמשכת גם למקרה של תשלום מס על רווחים: "בזמן שהמס על משיכת דיבידנדים הוא 30%, אותן חברות שנהנות מההטבות משלמות רק 15%. כל אלה בזמן שהעסקים הקטנים והבינוניים לא מצליחים להגיע לסף הדרוש. מדובר בעיוות נוראי", מוסיף לין.

מנכ"ל התאחדות התעשיינים, אמיר חייק, קרא היום לרסן את מה שהגדיר "ההתלהמות כלפי החברות הגדולות": "הדרך שבה מנסים לנגח את התעשייה הישראלית שפועלת לפי החוק - תוביל לשפיכת התינוק עם המים. ידוע לכולם, וגם למפרסמי הדוח האמור, כי הרפורמה בחוק לעידוד השקעות הון נעשתה כדי לתקן כשלים שהיו בחוק בשנים 2003-2010.

"לפי החוק המתוקן, אותן חברות ישלמו מס גבוה יותר מזה שהיו משלמות טרם הרפורמה. השינוי ייראה בהכנסות המדינה רק ב-2014 והגיע הזמן שכמדינה וכחברה נפסיק לשחוט את התרנגולות שמטילות לנו ביצי זהב ועליהן תלויה כל כלכלת המדינה", אמר.

לדברי חייק, "יש להיזהר מאיתות לא נכון למשקיעים בצורה של שינויים תכופים בחוקים. לא ייתכן שחוק שמידת האפקטיביות שלו עדיין לא נבדקה, ישונה בלי שייעשו דיונים מעמיקים. דיונים כאלה לא אמורים להיעשות בתקשורת תוך צליבת החברות שמניעות למעשה את כלכלת המדינה".