האם הפצצות בסוריה בהובלת ארה"ב זה הצעד ההגיוני הבא?

סנטור מקיין: "הישראלים הצליחו לחדור (לסוריה) בקלות יחסית" ■ "אחד מהמסתייגים הגדולים ביותר בממשל אובמה להתערבות משמעותית בסוריה הוא אובמה עצמו"

עשרות חיילי יחידות עילית, שהיו מוצבים ליד ארמון הנשיאות באזור דמשק, נהרגו בהפצצה אור ליום א'. כך אמר קצין בכיר בצבא סוריה בראיון ל"ניו יורק טיימס". ישראל לא נטלה על עצמה את האחריות להפצצה זו, או להפצצה שקדמה לה, בלילה שבין יום ה', ליום ו', אך סוריה טוענת שמטוסי חיל האויר הישראלי ביצעו את ההפצצות.

לפי ה"טיימס", ההתקפה אור ליום א' פגעה בכמה מתקנים צבאיים קריטיים באזור הר קאסיון, אחד מהאזורים האסטרטגים החשובים והשמורים ביותר בסוריה.

מקורות בקרב כוחות המורדים, פעילים אחרים באופוזיציה ותושבים באזור אמרו ל"טיימס", כי ההפצצות פגעו בבסיסים של המשמר הרפובליקני, אחת מיחידות העילית בצבא סוריה, ובמחסנים שבהם אופסנו טילים ארוכי טווח. כן נפגע מתקן מחקר צבאי. פקידים אמריקניים אומרים, שמתקן זה היה מתקן הנשק הכימי העיקרי בסוריה.

פקיד אמריקני אמר, כי הפצצה בהיקף מוגבל יותר, אור ליום ו', בנמל-התעופה המרכזי בדמשק נועדה אף היא להשמיד מערכות נשק שנשלחו מאיראן לחיזבאללה.

אנליסטים שמצוטטים ב"טיימס" אומרים, שמשטר אסד, שנחלש במלחמת האזרחים, וחיזבאללה, שמציב יותר ויותר כוחות כדי להגן על המשטר, לא יגיבו על ההתקפה הישראלית. אך האנליסטים הזהירו, שאין להוציא מכלל אפשרות ששגיאה של אחד מהצדדים עלולה לחולל הסלמה. אסד עלול להעדיף תקיפת מטרות ישראליות בחו"ל, במקום להתעמת ישירות עם צה"ל.

העיתון כותב, שהקלות היחסית שבה הצליחה ישראל להפציץ מטרות בסוריה בימים האחרונים שלהבה עוד יותר ויכוח שמתנהל עתה בוושינגטון: האם הפצצות של מטרות בסוריה, בהובלת ארה"ב, צריכות להיות הצעד ההגיוני הבא במאמץ לפגוע ביכולתו של בשאר אל אסד להתמודד עם כוחות המורדים, או ביכולתו להפעיל נשק כימי?

בניתוח של השיח הציבורי וההתדיינויות בתוך הממשל על סוגיה זו, כותב ה"טיימס", כי אופציית ההפצצות נדונה בחשאי במגעים בין ארה"ב, בריטניה וצרפת בימים שקדמו להפצצות הישראליות. העיתון מייחס מידע זה לפקידי רשות אמריקניים וזרים שהיו מעורבים במגעים אלה.

סנטור ג'ון מקיין, שמצדד זה מכבר במעורבות עמוקה יותר של ארה"ב במלחמת האזרחים בסוריה, אמר אתמול, בראיון בפוקס ניוז, כי נראה שלפחות אחת מההתקפות הישראליות בוצעה מחוץ למרחב האווירי של סוריה. עובדה זו מחלישה, לדבריו, את הטיעון שמערכות ההגנה האווירית של סוריה יהוו אתגר קשה למטוסים שינסו להפציץ מטרות במדינה.

"נראה שהישראלים היו מסוגלים לחדור בקלות יחסית", אמר מקיין. הוא טען, כי ארה"ב תהיה מסוגלת לשתק את מערכות ההגנה האווירית של סוריה "באמצעות טילי שיוט שיפוררו מסלולים (בבסיסי חיל האוויר הסורי). מקיין ציין, שכל משלוחי האספקה מרוסיה ומאיראן מגיעים בדרך האוויר, והפצצת מסלולים תחסום משלוחים אלה. הסנטור הוסיף, שסוללות טילי "פטריוט" כבר מוצבות בטורקיה והן יוכלו לסוכך על אזור מוגן שבו ימצאו מקלט כוחות של המורדים ופליטים מסוריה.

הפנטגון הכין אופציות אלה לפני כמה חודשים, אומר ה"טיימס", אך המטה המשולב של זרועות הצבא האמריקני ופיקוד המרכז, המופקד על מבצעים צבאיים במזה"ת, התבקשו בשבועות האחרונים לחדד את האופציות האלה ולבדוק כיצד יהיה אפשר לתאם התקפות בסוריה עם בעלות בריתה של ארה"ב, לפי דפוס הפעולה שהתגבש במבצע המתואם להפלתו של מועמר קדאפי בלוב.

אולם נשיא ארה"ב, ברק אובמה הסתייג, ומוסיף להסתייג, מהעתקת דפוס הפעולה הלובי לזירה הסורית, הן בגלל חששות מעוצמת מערכות הנ.מ. של סוריה והן בגלל העובדה שבחלק מכוחות המורדים נמצאים גורמים ג'יהאדיסטיים רבים. למעשה, עד עתה אחד מהמסתייגים הגדולים ביותר בממשל אובמה להתערבות צבאית עמוקה בסוריה הוא אובמה עצמו, אומר ה"טיימס". הוא נמנע מלחמש את המורדים בסתיו שחלף למרות הפצרות של שרת-החוץ לשעבר, הילארי קלינטון, וראש סי.איי.איי לשעבר, דייוויד פטראוס.

בהתבטאויות פומביות עד עתה אמר אובמה, כי ארה"ב תתערב בסוריה רק אם יהיו הוכחות חותכות שממשלתה עשתה שימוש בנשק כימי, או אם שימוש בנשק כזה מסתמן כסכנה מיידית. אך עתה אומר אחד מיועציו של אובמה: "נעשה ברור למדי, שאסד מחשב האם נשקים כאלה עשוי להציל אותו".

התוצאה של הערכה זו היא, שהמטרה הצרה של מניעת שימוש בנשק כימי מתחילה להתמזג עם המטרה הרחבה יותר של הפלת אסד וסיום שפיכות הדמים בסוריה.

"אנו צריכים לעבוד קשה יותר עם בעלות בריתנו ועם האופוזיציה (המורדים) כדי להאיץ את יציאתו של אסד כל עוד קיימת סוריה שניתן להציל אותה", אמר וויליאם ברנס, סגן שר החוץ האמריקני, בסימפוזיון שנערך בשבת באוניברסיטת פרינסטון. "יש דחיפות הולכת וגוברת לעשיית מאמץ זה לנוכח צמיחת העלויות בחיי אנוש והעלויות האסטרטגיות".