רשות המים מזהירה: בשנים הקרובות - בצורת קשה וממושכת

החורף הגשום האחרון היה מחזה נדיר? מחקרים של רשות המים מצביעים על כך שהחל מ-2015 צפויה לפקוד את ישראל בצורת ממושכת וקשה לתקופה של כ-20 שנה

למרות החורף הגשום שידענו רק לאחרונה, התחזית לשנים הבאות קודרת - ובעיקר יבשה: רשות המים מעריכה כי ישראל עומדת בפני תקופה של בצורת קשה, שצפויה להיות ממושכת במיוחד ולגרום נזקים כבדים לחקלאות ולמשק המים.

על פי ההערכה, שבוססה על מודלים של השירות ההידרולוגי ברשות המים, חברת מקורות וחוקרים בכירים באוניברסיטת תל אביב, בעוד כשנתיים צפויה להתפתח בצורת ממושכת וקשה אפילו יותר מאלו שידענו בעשור האחרון - שעשויה להימשך קרוב ל-20 שנה.

"המחקרים שביצענו מצביעים על עלייה בתדירות שנות הבצורת, בעוצמתן, ובמשך הזמן", אמר מנהל רשות המים אלכסנדר קושניר. "משק המים של מדינת ישראל יידרש להתמודד עם תקופות בצורת ארוכות וקשות בהרבה מהבצורת האחרונה שעברנו". לדבריו, השפעת הבצורת על הצרכנים, הטבע והחקלאים עלולה להיות דרמטית.

לא צפוי מחסור במים

רמזים לבצורת המתקרבת ולהתגברות המגמות האקלימיות באזורנו, ניתן למצוא כבר כיום בנתוני המשקעים של חורף 2013. שלושת החודשים הראשונים של החורף האחרון, בין נובמבר לינואר, התחילו בגשמי ברכה מרובים והעניקו תחושת ביטחון במשק המים לאחר רצף של מספר שנים שחונות. עם זאת, החודשים פברואר - מרץ היו חודשי בצורת, היבשים ביותר מאז שנת 1957.

על אף התחזיות הקשות, ברשות המים גם מרגיעים ואומרים שלא יתקיים מצב של מחסור במים במדינת ישראל כיוון שמשק המים ערוך גם לשינויי אקלים קיצוניים. "מתקני ההתפלה שהקמתם תסתיים לקראת סוף השנה בשילוב עם השבת מי הביוב המטוהרים להשקיה חקלאית, אפשרו למשק המים לעבור מתקופת משבר, למשק מים יציב ואמין", הסביר קושניר.

ממשק הנשען רק על מקורות מים טבעיים ישראל עברה בתוך כעשור למשק יציב, כשכבר היום כ-50% מהמים שבהם אנו משתמשים מקורם בהתפלה ובשימוש חוזר ולא על ידי הטבע. "אנו נעמוד בחובתנו לספק כל כמויות המים הנדרשות לכל צרכי מדינת ישראל ותושביה. למרות הבצורת הצפויה, יש ברשותנו את הכלים להבטחת אספקת מים אמינה ויציבה לצרכי בית, תעשייה וחקלאות", סיכם.