מרביץ כל הדרך אל הבנק

איך הפך דווקא המתאגרף פלויד מייוודר לספורטאי המכניס בעולם, והאם הוא ראוי להיכלל בשורה אחת עם אגדות כמוחמד עלי או ג'ו לואיס

אמריקה אמנם כבר לא עוצרת את נשימתה כמו שעצרה אותה בימים שבהם עלו לזירה מתאגרפי-על כמוחמד עלי או אפילו מייק טייסון. אבל בסוף השבוע שוב פינו לרגע כותרות עיתוני הספורט מענייני ה-NBA והבייסבול לטובת מי שנחשב בעיני רבים כאחת ממכונות האגרוף הטובות כיום בעולם. שוב הסכימו יותר ממיליון צופי טלוויזיה לשלם סכום חד-פעמי ומוגזם של 69.95 דולר כדי לצפות בקרב של פלויד מייוודר האמריקאי, הפעם מול רוברט גררו. זה נגמר כמו שנגמרו כל הקרבות המקצועניים הקודמים של מייוודר, שמסוף השבוע מאזנו עומד על 0-44, מתוכם 26 ניצחונות בנוקאאוט.

העיסוק במייוודר מעט בעייתי. מצד אחד יש דיבור בארה"ב המנסה להכניס אותו לרשימת המתאגרפים הגדולים בהיסטוריה. הדיון הזה נובע כמובן בזכות ההצלחות של מייוודר בזירה, והעובדה שלא נוצח מעולם וכי הוא מעמיד מדדים סטטיסטיים נדירים, ובין היתר מהעובדה שהפך בשנה שעברה לספורטאי המכניס יותר כסף מכל אחד אחר (לפי "פורבס"). מצד שני, גדולי מבקריו טוענים כי המיומנות העיקרית של מייוודר היא לבחור יריבים נוחים. ובכל מקרה, הדיון על "המתאגרף הטוב כיום" בעייתי בהתחשב במשקל בו מתחרה מייוודר: משקל חצי בינוני (Welterweight), 65-67 ק"ג. קבוצת משקל שלא מקדשת את המתאגרפים הגדולים בהיסטוריה, המשתייכים באופן מסורתי לקבוצת המשקל הכבד.

מה אם כן הקסם של מייוודר בן ה-36, שהפך אותו למכונה המגלגלת 85 מיליון דולר בשנה?

***

קודם כל אלו המדדים הסטטיסטיים. לטענת בוב קנוביו, המייסד והבעלים של חברת "קומפיובוקס" (CompuBox), המפתחת תוכנה למדידה מספרית של יכולת המתאגרפים - מייוודר בהחלט ראוי להיכלל ברשימת הגדולים. מדד ה"פלוס-מינוס" של "קומפיובוקס" מצא כי אגרופיו של מייוודר פוגעים ביריבים שלו ב-46% מהניסיונות בממוצע, בעוד יריביו פוגעים בו רק ב-16% הצלחה בממוצע, מה שמעמיד את המדד שלו על פלוס 30% (אגב, בקרב השבוע מול גררו פגע בו מייוודר ב-60% מאגרופיו). לשם השוואה: הנתונים שמבוססים על יותר מ-4,000 קרבות מההיסטוריה מצאו כי המדד של מני פאקיאו הפיליפיני, שמולו מייוודר עדיין לא התמודד ונחשב, תיאורטית, לאחד שמסוגל להפיל אותו - עומד על פלוס 11% בלבד.

גם במונחים היסטוריים אף מתאגרף לא הצליח להעמיד מדד כמו זה הנוכחי של מייוודר, שמבוסס על תשעת הקרבות האחרונים שלו (לא כולל האחרון מול גררו), וקרבות ה"פיק" בקריירה של יתר המתאגרפים. ג'ו לואיס שפרש ב-1950 היה הכי קרוב והגיע לפלוס 26; מוחמד עלי הגדול עמד על פלוס 4%, ושוגר ריי לאונרד 13%.

קווין לואל, מומחה האגרוף של אתר יאהו! ספורטס, אומר כי "אין בכלל מה להשוות בין מייוודר למתחריו הנוכחיים, אבל חוסר העומק והאיכות שלהם מונע ממנו להיחשב לאחד מעשרת המתאגרפים הגדולים אי-פעם". אביו של מייוודר, פלויד סיניור, מתאגרף בעצמו לשעבר, נוטה להסכים עם האבחנה לפיה אין לצאצא שלו יריבים מספיק טובים: "כששוגר ריי רובינסון הגיח, היו מתאגרפים טובים יותר משיש היום; כשג'ו לואיס הגיח, היו מתאגרפים טובים יותר משיש היום; אבל זו לא אשמתו של הבן שלי".

***

דבר אחד שבו מייוודר עושה ללא ספק קל שבקלים בית ספר לכל מתאגרף מההיסטוריה הוא התחום הפיננסי. במגזין "פורבס", שם מדרגים שנים את הספורטאים העשירים בעולם, מצאו כי בשמונת החודשים שבין ספטמבר 2011 למאי 2012, מייוודר, המכונה Money ("כסף"), הכניס 85 מיליון דולר משני קרבות שערך בזמן הזה.

וכל זה ללא דולר אחד מספונסרים: מפרסמים לא בדיוק עטים על ספורטאי שחצן, לא בהכרח בריא ב-100% מבחינה נפשית, שנוהג לבזבז את כספו בראוותנות, לספור שטרות מול מצלמות כשהוא יושב במטוסי יוקרה (או במקרה הגרוע לשטוף שטרות של 100 דולר באסלה הביתית, או לעשות מדורה משטרות כאלו באמצע הרחוב), מלווה בפמליות של עשרות נושאי כלים שמחזיקים את מזוודות המזומנים שלו; לאולם במלון MGM בלאס וגאס, שם נערכו הקרבות האחרונים שלו, הוא המציא ראשי תיבות אלטרנטיביים: Mayweather Gets Money ("מייוודר מקבל כסף"); גם טיפוח התדמית האלימה לא מסייע לו למצוא מקורות הכנסה נוספים: במהלך הקיץ האחרון ריצה חודשיים מאסר בגין תקיפה של חברתו.

כך או כך, מייוודר הפך לפי "פורבס" לספורטאי המכניס בעולם, אחרי שהגולפאי טייגר וודס שלט בקטגוריה הזאת כמעט עשור. בקרב מול גררו בסוף השבוע, השווה מיוודר את השיא הכספי שהוא עצמו ניפץ בקרב לפני שנה מול מיגל קוטו, כשהסכום שהובטח לו מהקרב עמד על 32 מיליון דולר. רק קרב "הנשיכה" המפורסם של מייק טייסון מול איוונדר הוליפילד ב-1997 התקרב למספרים האלו - כשטייסון סגר עוד לפני הקרב על צ'ק בגובה 30 מיליון דולר.

כל הסכומים הנ"ל הם לפני ההכנסות שגורף מייוודר משיטת הפיי-פר-ויו, שגורמת לחלק נכבד מהתשלומים של הצופים להגיע בסופו של דבר לכיסו הפרטי. על הקרב מול גררו, למשל, הוא יקבל עוד כ-10-20 מיליון דולר, בהתאם לכמות רכישות הפיי-פר-ויו הסופית שעדיין לא פורסמה.

תשע קרבות הפיי-פר-ויו שקיים מייוודר בקריירה, לפני הניצחון על גררו, ששודרו ברשת HBO - גרפו סך של 543 מיליון דולר הכנסות מ-9.6 מיליון בתי אב שרכשו אותם לצפייה. השיא הנוכחי בתחום הזה שייך לאוסקר דה לה הויה, שמכר 12.6 מיליון צפיות בקרבות שקיים במהלך הקריירה העשירה שלו, בשווי כולל של 610 מיליון דולר. אין ספק שמייוודר יעקוף אותו, בטח בהתחשב בחוזה החדש שלו עם ShowTime, ערוץ הבידור המוביל של רשת CBS, שכולל שישה קרבות ב-30 החודשים הקרובים, שאמורים לייצר סכום מינימלי של 200 מיליון דולר.

הקרבות המכניסים בהיסטוריה מפייפרויו
 הקרבות המכניסים בהיסטוריה מפייפרויו