תופעה חדשה: המחשבים מחליפים את הספרים בספריות

ה-ebooks מהווים כבר קרוב לרבע משוק הספרים בארה"ב ■ מי שרוצה לשאת מבט לעתיד שיבקר בספרייה החדשה של אוניברסיטת דרקסל - שורות מחשבים ובהם גישה לספרים אלקטרוניים

הספרים האלקטרוניים עוד פרצו בסערה בישראל, אבל בארה"ב מדובר בתופעה נרחבת למדי. אם ב-2009, קוראי ספרים אלו היוו רק 3.17% מכלל שוק הספרים, בשנה שעברה הם כבר היו 22.55% מהשוק, קרוב לרבע.

לקראת כנס "מידע 2013" של חברת טלדן, שייערך במלון הילטון תל-אביב ב-6-8 במאי, ויכלול יום עיון בנושא, קיבצה ד"ר יפה אהרוני מאוניברסיטת תל-אביב והמכללה האקדמית בית ברל, מחקרים על הכיוונים החדשים בתחום הספרים האלקטרוניים.

בשיחה עם "גלובס", אהרוני מוצאת הסבר מעניין ופחות טריוויאלי לגידול בשימוש ב-ebooks. לדבריה, "יש עדיין בעיות עם המשתמשים והם מעדיפים במקרים רבים את הפורמט המודפס. היתרון הגדול של הספרים האלקטרוניים קשור לחיפוש. באקדמיה זה ממש ככה. בתחום הרפואי אנו מפנים אנשים לשם ומכל מבחר הספרים האלקטרוניים, מוצאים מיד את הדרוש".

תופעה מעניינת בתחום זה בשנים האחרונות מגיעה מכיוון הספריות. במקומות אלו התמודדו במשך שנים רבות של דפוס הנייר עם בעיה - היה קושי לצפות אילו ספרים יעניינו את הקוראים ובהתאם לרכוש אותם. מפה מגיע נתון מדהים, שלפי הערכות, כ-40% מהספרים בספריות מעולם לא הושאלו.

הופעת הספרים האלקטרוניים מבשרת על שינוי. אהרוני: "המודל החדש, שנקרא (PDA (Patron driven acquisitions, מציע רכש שמותנה בשימוש. המחיר נקבע לפי סדרה של טריגרים. לפי השיטה, הסטודנט קורא ספר במשך 10 דקות ואז נשאל אם הוא רוצה להמשיך. רק לאחר מספר מקרים כאלה של השאלות, הספרייה קונה את הספר. שיטה זו חוסכת בהוצאות ומאפשרת שיהיה מספר כותרים גדול יותר".

אבל גם במודל החדש צצו בעיות. אהרוני: "זה מודל שעלול גם להיות מסוכן, כי הספרייה פותחת את ה-IP שלה לכל המשתמשים והם יכולים להגיע לטריגר מסוים שיגרום לה לקנות הרבה. בשנים הראשונות של המודל, הייתה גם בעיה של איכות, כי זה התבסס לכאורה על 'חוכמת ההמונים', אבל היום יש גם בקרה מסוימת מצד הספרייה".

מודלים של שימוש חינמי

בספריות עצמן רואים כיצד הספר המודפס מוחלף בספר הדיגיטלי. לפי סקר של מכון פיו (שהתפרסם בתחילת השנה), אמנם עדיין 80% מהנשאלים חושבים שהשירות החשוב ביותר של הספרייה הוא השאלת ספרים, אבל לצד זה 53% סבורים שהספריות צריכות להגדיל את ההיצע של ספרים אלקטרוניים.

ויש כבר ספריות שהפרינט נעלם מהן לגמרי. מי שרוצה לשאת מבט לעתיד, שיבקר בספרייה החדשה של אוניברסיטת דרקסל, שבה לא תמצאו ספרים, אלא רק שורות מחשבים ובהם גישה לספרים אלקטרוניים.

בתחילת השנה הושקה גם בסן אנטוניו ספרייה ציבורית לפי אותו עיקרון. ספרייה זו מצוידת ב-100 קוראים אלקטרוניים להשאלה, 50 קוראים אלקטרוניים לילדים, 50 עמדות מחשב, 25 מחשבים ניידים ו-25 מחשבי לוח לשימוש בספרייה. אפשר להשאיל שם קוראים אלקטרוניים לשבועיים או להעלות ספרים למכשירים האישיים. גם הספרייה הציבורית בניו-יורק מתכננת עתיד עם פחות ספרים.

כיאה לעולם האינטרנט, גם בספרים האלקטרוניים צצים מודלים של שימוש חינמי. לפי אהרוני, "בתחום הגישה הפתוחה, בשנת 2012 בלטו שתי תופעות - קורסים לצפייה מרחוק ללא תשלום וללא תנאי סף וקריאת ספרים בחינם. יש הרבה מודלים למימון כזה - מצד הממשלה, המחברים או המוסדות אליהם הם שייכים, וגם פרי-פרימיום, כלומר נותנים ספרים באיכות בסיסית ועוד פיצ'רים מתקדמים בתשלום. זו צורה שהולכת ומתפתחת".