מסתמן: מספר השרים יוגבל ל-19, אחוז החסימה יעלה ל-4%

ועדת השרים לחקיקה אישרה את תמיכתה בהצעת חוק יסוד להגברת המשילות של ח"כ דוד רותם ■ הצעת החוק מציעה גם להגביל את האפשרות להגיש הצעות אי-אמון נגד הממשלה ■ יחימוביץ': הצעה אנטי-דמוקרטית מבית מדרשו של ליברמן

ועדת השרים לענייני חקיקה אישרה היום (ב') את תמיכתה בהצעת חוק יסוד להגברת המשילות של ח"כ דוד רותם (הליכוד-ישראל ביתנו). בנוסף אישרה הוועדה פטור מחובת הנחה להצעת חוק היסוד.

פירושה של החלטת ועדת השרים, בראשות שרת המשפטים ציפי לבני, היא שהממשלה תומכת בהצעת החוק, שבבסיסה הגבלה על מספר שרי הממשלה, העלאת אחוז החסימה והגבלות על האפשרות להגיש הצעות אי-אמון נגד הממשלה למליאת הכנסת.

לאחר האישור בוועדת השרים צפויה ההצעה להיות מוגשת להצבעה בקריאה ראשונה במליאת הכנסת.

הצעת החוק, שהניחו על שולחן הכנסת ח"כ דוד רותם, רוברט אילטוב וחמד עמאר לפני כשבוע, מהווה תיקון לחוק יסוד: הממשלה.

לדברי חברי הכנסת היוזמים, מטרתה היא "לאפשר לממשלה למשול ביתר יעילות, ולהפחית תמריצים לפיצולי יתר ולפילוגים במערכת הפוליטית, שלעתים פוגעים בציבור ששלח את נציגיו לכנסת".

העלאת אחוז החסימה ל-4%, טוענים יוזמי החוק, "תגביר את האיחוד והמשילות ויחד עם זאת לא תפגע מדי בייצוגיות של קבוצות שונות בציבור הישראלי".

על-פי הצעת החוק, יוגבל מספר שרי הממשלה ל-19, ומספר סגני השר לארבעה בלבד. לדברי יוזמי ההצעה, "גם בהשוואה למדינות אחרות, גודל ממשלות ישראל אינו פרופורציונלי לגודל האוכלוסייה ולגודל בית המחוקקים. לממשלה גדולה מדי יש חסרונות: העיקרי הוא קשיי תפקוד וקבלת החלטות של הרשות המבצעת ומעבר תדיר של עניינים ממשרד למשרד לפי המשרדים הנוצרים והנעלמים, באופן שפוגע ביציבות ובקידום של נושאים, וגורם לחוסר המשכיות בטיפול בנושאים".

הצעת החוק כוללת גם תיקונים עקיפים לחוק יסוד: הכנסת, לחוק יסוד: משק המדינה ולחוק מימון מפלגות. כך, מוצע כי הצעת אי-אמון בממשלה תוכל להיות מוגשת רק בחתימתם מראש של 61 חברי כנסת, וזאת בניגוד למצב כיום.

הצעת החוק מאפשרת לשר האוצר להעביר, להגדיל ולשנות החלטות תקציביות שנקבעו במהלך השנה, בהתאם לחוק יסודות התקציב. מוצע לקבוע מפורשות כי ההוצאה היחסית של הסכום שאושר בשנה הקודמת תחושב בהתחשב בתמורות שחלו במהלך השנה התקציבית, ותתבסס על התקציב דה-פקטו, שמשקף את הצרכים האמיתיים והעדכניים.

התיקון המוצע לחוק מימון מפלגות קובע כי מפלגה שלא עברה את אחוז החסימה לא תקבל מימון מפלגות בדיעבד.

"כיום יש זכאות למימון גם לרשימות שאין להן סיכוי להיכנס לכנסת ושהן מאוד רחוקות מייצוג בבית הנבחרים", טוענים יוזמי החוק. "אין סיבה לממן רשימות שאינן עוברות את אחוז החסימה".

עוד כוללת הצעת החוק הצעות ליצירת תמריץ שלילי לחברי כנסת להתפלג מסיעתם. "ההסדר הנוכחי מתמרץ, באמצעים כספיים-מימוניים, התפלגויות והתפצלויות יתר ומאפשר למתפלגים 'לסחור' בכספי המימון השוטף של מפלגת-האם ולדאוג לעצמם לבית פוליטי חדש לקראת בחירות, באמצעות הבאת 'נדוניה' כספית". (פ/1160/19).

"הצעה כוחנית ואנטי-דמוקרטית"

יו"ר האופוזיציה, ח"כ שלי יחימוביץ' (העבודה), מסרה בתגובה כי "העובדה שהממשלה נתנה אור ירוק להצעה הכוחנית והאנטי-דמוקרטית של ליברמן היא אות קלון לממשלה ובעיקר לגורמים בה המתיימרים להיות דמוקרטיים. סיסמאות הבחירות 'באנו לשנות' או 'משהו חדש מתחיל' מתבררות שוב ושוב כבדיחה רעה על חשבון הציבור.

"מדובר בעוד חקיקה ישנה מבית מדרשו של ליברמן, אשר בעודו יושב על ספסל הנאשמים מצליח להטיל את מרותו על הממשלה כולה. 'משילות' היא הבעיה האחרונה של ממשלת נתניהו, ומה שדרוש הוא כוח בידי הכנסת לרסן אותו ואת ממשלתו, ולא כוח בלתי מוגבל וביצור כוחה של הממשלה בלי כל דרך לבקרה או להחליפה אם יהיה לכך רוב דמוקרטי".

ח"כ מיקי רוזנטל (העבודה) מסר בתגובה כי "התיקונים מבית מדרשו של ליברמן הינם דוגמה ומופת לסלידתו של ליברמן מהרעיון הדמוקרטי. שינוי החקיקה לא יובילו לשיפור בעבודת הממשלה או לשיפור המשילות, אלא להחלשת הדמוקרטיה בלבד.

"ההצעה להעלות את אחוז החסימה (מ-2% ל-4%) וכן דרישה של החתמת 61 חברי כנסת לצורך העלאת הצעת אי-אמון יביאו לפגיעה קשה בדמוקרטיה הישראלית ולא תשרת כלל וכלל את עיקרון המשילות. התיקונים נוסחו במהירות ואינם מבטאים עבודת חקיקה מעמיקה ורצינית.

"למה ליברמן מריץ אותה? ראשית, כי הוא מתעב את הרעיון הדמוקרטי, ואם יצליח לפגוע בו - טוב המעשה בעיניו. שנית, ליברמן מפסיד כבר זמן רב במאבק על תשומת-הלב הציבורית. יאיר עם גיוס החרדים ובנט עם חוק משאל העם גונבים לו את ההצגה. ליברמן לא איש שמוותר בקלות והורה להביא לו לאלתר משהו, חפיף, אבל העיקר שינוסח מהר - ולעזאזל הדמוקרטיה".

מהתנועה למשילות ודמוקרטיה נמסר בתגובה: "אנו לא רואים בחוק בשורה של ממש. ממשלה אינה צריכה לשאוף להארכת ימיה אלא להביא למצב בו בימי כהונתה היא מצליחה לממש את המדיניות שלה.

"כיום הממשלה כבולה על-ידי גורמים שונים, בהם היועצים המשפטיים, אשר מפריעים בקידום מספר תוכניות שנקבעו למימוש על-ידי הממשלה. אם ראש הממשלה והשרים יפעלו כדי להגביר את המשילות באופן של הסרת החסמים הללו, אזי תמלא הממשלה את תפקידה ושליחותה נאמנה ומן הסתם תאריך ימים, מכיוון שתזכה לאמון רחב מהציבור".

ח"כ עיסאוי פריג' (מרצ) מסר בתגובה: "ממשלת נתניהו ממשיכה לגלוש בשמחה במדרון החוקים האנטי-דמוקרטיים. במקום לנסות לרסן את הממשלה, ביש עתיד מצטרפים לחוק שמחליש את הדמוקרטיה ומשתיק את האופוזיצייה. אני רק יכול לקוות שמפלגתו של יאיר לפיד, שמרבית מצביעיה רואים בדמוקרטיה ערך עליון, תתעשת ותדע לבלום יוזמות חקיקה אנטי-דמוקרטיות שיעלו, שהרי חוק ההשתלטות הנוכחי הוא רק ההתחלה".