תקדים: מתקן התפלה יספק חשמל לשכנו ללא צורך ברישיון

ע"פ ההסדר יוכרו מתקן ההתפלה ומתקן השאיבה כצרכן חשמל משותף בעל מונה אחד

רשות החשמל אישרה למתקן ההתפלה בפלמחים לספק חשמל למתקן שאיבה של מקורות שצמוד לו, למרות שאין לו רישיון לחלוקת חשמל. זהו אישור תקדימי שעשוי לשמש מתקני התפלה וגופים נוספים בעתיד.

ההסדר החריג מוגבל לשנתיים שבסופן תתחבר מקורות בחיבור קבע לחברת החשמל. ע"פ ההסדר יוכרו מתקן ההתפלה ומתקן השאיבה כצרכן חשמל משותף בעל מונה אחד. החוק אוסר על אספקת חשמל ללא רישיון והנושא רגיש מבחינת חברת החשמל, שחוששת לאבד את המונופול שלה.

מתקן ההתפלה בפלמחים מופעל ע"י חברת דרך הים של GES מקבוצת גרנית הכרמל שבשליטת דוד עזריאלי. המתקן נמצא בעיצומן של עבודות הרחבה. צמוד למתקן ההתפלה נמצאת תחנת קליטת מים מותפלים של מקורות שתפקידה להזרים את המים שמספק מתקן ההתפלה למערכת הולכת המים הארצית. הכפלת כושר הייצור של מתקן ההתפלה מחייבת את הגדלת ההספק החשמלי של מתקן השאיבה מ-2.4 ל-5.7 מגה-ואט לשעה. הרעיון לרכוש את החשמל ממתקן ההתפלה עשוי לחסוך למקורות כסף משום שמתקן ההתפלה נהנה מתעריף מופחת. על רקע זה הגיעו מקורות ודרך הים להסכם שבו התחייבה מקורות להשתתף במימון הרחבת תחנת המשנה של מתקן ההתפלה ב-6.5 מיליון שקל.

בקיץ פנתה מקורות בבקשת אישור מרשות החשמל להסכם. הרשות גילתה כי דרך הים אינה יכולה לעמוד בתנאים לקבלת רישיון, בין היתר כי המתקן נמצא על קרקע פרטית וכי רישיון מחייב חלוקת חשמל שוויונית לכל הצרכנים באזור. כבר לא ניתן היה לפנות לחברת החשמל ולבקש שתחבר את המתקן של מקורות מבלי לגרום לעיכוב. ברשות נימקו את הפתרון התקדימי בכך שמדובר בצרכן בהיקף גדול יחסית, במשאב לאומי של מים וכן על רקע המחדל במכרז. הרשות תפקח על ביצוע ההסכם.

מ-GES נמסר: "חברת דרך הים התפלה מתנהלת באופן מוסדר ועל בסיס הסכמים מול המדינה, רשות המים ורשות החשמל".