תוכנית ויסקונסין החדשה - בשורה ל-72 אלף מובטלים קשים

בניגוד לנגטיביות האוטומטית שהשמיעה היום שלי יחימוביץ', אנשי האוצר הפנימו את הביקורת הנוקבת והמוצדקת שהביאה לקבורתה של התוכנית במתכונתה הקודמת

החזרתה והרחבתה של תוכנית ויסקונסין דרך הדלת האחורית באמצעות חוק ההסדרים בעייתית כמו כל תוכנית משמעותית שמופיעה בחוק הזה - ושלא באמצעות הצינורות הפרלמנטריים המקובלים. עם זאת, העובדה שהיא עשויה לצאת לפועל כבר במארס 2014, כפי שעולה מטיוטת החוק, היא דווקא בשורה חיובית.

בניגוד לנגטיביות האוטומטית שהשמיעה היום (ב') יו"ר האופוזיציה שלי יחימוביץ', אנשי האוצר הפנימו את הביקורת הנוקבת והמוצדקת שהביאה לקבורתה של התוכנית במתכונתה הקודמת. יחימוביץ' - שתקפה בצדק את העובדה שהתוכנית המקורית שפכה מיליונים לטובת זכיינים פרטיים ששיטת התגמול שלהם התבססה על שלילת קצבאות, ולא על השמה של המובטל במקום עבודה - התעלמה היום לחלוטין מהשינויים שהוכנסו בתוכנית הקודמת במשך השנים, ובעיקר מהשינויים שמוצעים כעת בחוק ההסדרים. "מדובר בתוכנית שהתנכלה באופן אקטיבי לחלשים בחברה, ולמעט הזרמה של מאות מילוני שקלים לכיסן של חברות פרטיות לא הועילה ביצירתו של ולו מקום עבודה אמיתי אחד", כתבה יחימוביץ' בהודעה לתקשורת.

בפועל, אנשי האוצר, לצד אנשי משרד הכלכלה (תמ"ת), השכילו לאפשר הפעם גם לארגונים שפועלים ללא מטרות רווח להתמודד במכרזים ולנהל חלק ממרכזי התוכנית. בצורה הזו, ניתן יהיה להשוות בין הביצועים של החברות הפרטיות לארגונים האחרים. בנוסף, נקבע כי מי שיוסמך לשלול קצבת הבטחת הכנסה למובטל שמשתתף בתוכנית הוא רק עובד ציבור (של המוסד לביטוח לאומי) ולא עובד המועסק במרכז התוכנית; זאת, כדי למנוע תמריץ לשלילת הקצבה. עובד הציבור, כך נקבע, יישב דרך קבע בכל אחד מהמרכזים כדי להעמיק את הפיקוח של המדינה. בניגוד לתוכנית המקורית, שבראשית ימיה ב-2005 תגמלה את המרכזים בעיקר בגין שלילת הקצבה, בתוכנית המוצעת אין שום תגמול על שלילה כזו. התגמול היחידי יינתן על השמה של המובטל במקום עבודה, כאשר סכום התגמול יעלה בהתאם לאיכות ההשמה: משך הזמן שהמובטל יישאר באותה עבודה וגובה השכר שיקבל.

תוכנית ויסקונסין אמורה להתמודד עם כ-72 אלף מקבלי הבטחת הכנסה שנמצאים במה שמכונה "עומק האבטלה" - כאלה שצברו יותר מ-270 ימי אבטלה ב-12 החודשים האחרונים. כיום הם מהווים 35% מהמובטלים במשק, לעומת 9.6% בלבד בינואר 2002. בממשלה העדיפו עד היום לדבר על שיעור אבטלה נמוך, אבל לא על עומק האבטלה. עכשיו נשאלת השאלה איזה כלים יינתנו למשתתפי תוכנית ויסקונסין החדשה - האם נראה שוב קורסים בקוסמטיקה (שגם להם יש מקום) או יותר הכשרות מקצועיות שמתאימות לעולם העבודה המודרני. חלק ממרכזי ויסקונסין בעבר עשו שימוש מושכל בהסעות ובמסגרות לילדים שסייעו למשתתפים לעבור מעולם של אבטלה לעבודה, ואת הכלי הזה צריך לעודד ולחזק.

דווקא החזרת המובטלים הקשים למרכז הדיון הציבורי תוך הפנייתם לתוכנית משופרת שמתוגמלת על השמתם במקום עבודה ראוי, היא סימן חיובי מצד הממשלה. יחימוביץ' אולי עושה את עבודתה כאופוזיציה, אבל כמי שנושאת את הדגל החברתי היא נכשלה בהתנגדותה האוטומטית לתוכנית.