התפריט המוזיקלי בחתונות עולה מדרגה: "היום הדי ג'יי הוא הסטייק"

תחת הכותרת "תוכן מוזיקלי", שמחליפה את המושג "מוזיקת חתונות", יכולים היום זוגות בישראל העומדים להינשא לממש תאוות אמנותיות פרועות ולהזמין כמעט כל זמר להופיע תמורת סכום שמגיע עד 200 אלף שקל

תוכן מוזיקלי. זו ההגדרה העכשווית למה שעד לא מכבר היה ידוע בשם "מוזיקה לחתונות". אין זה בבחינת סמנטיקה גרידא, אלא מושג בעל משמעות רחבה, שכן תחת "תוכן מוזיקלי" יכולים הזוגות העומדים להינשא לממש תאוות אמנותיות שעד לא מכבר היו בגדר פנטזיה פרועה, שכוללת רקדנים, זמרים וידוענים לרוב.

"תוכן מוזיקלי לחתונות בא מהמקום שכיום החתונות הן יותר מושקעות, יש רנסנס לתחום. כמו בתחום האוכל - היום מגישים בחתונות פילה מיניון ובצלצלי שאלוט, לא רבע עוף ובורקס", אומר התקליטן דני תובל, מבעלי "קליאנטה החברה למוזיקה". בהשאלה, מוסיף תובל, כי "היום הדי. ג'יי הוא הסטייק". אך הסטייק לבדו לא מספיק, בכל זאת, צריך גם בופה. אז מה בתפריט? פליטי כוכב נולד, יוצאי להקות צבאיות, הרכבים מוזיקליים מגוונים, ולמעשה, למעט שלמה ארצי ושלום חנוך (מיותר לציין את אריק איינשטיין) - כמעט כל הזמרים בישראל יסכימו להופיע בחתונות. תובל: "כמעט כל זמר מוכן להופיע, או עם חומרים שלו, או כאורח, אם התנאים והכסף מתאימים. דור רוקסן - כולם מופיעים. זה לא דבר פסול. ירמי קפלן, דנה ברגר, חמי רודנר. הייתה לא מזמן כלה מטורפת על ערן צור. הוא בא בהפתעה, הסתתר, ונכנס עם הגיטרה לרחבה. אנשים עשו סביבו מעגל ב'בלילות של ירח מלא'. הוא שר גם את 'תותים', אנשים נדהמו מהנגישות ומהנעימות שלו.

"קובי אפללו, או שלומי סרנגה, עם להקה (הכוללת 16 איש, כלי מיתר, זמר, זמרת, כלי הקשה), ששרים שלושה שירים, לא תמיד יכולים לעשות את אותו דבר במועדון ה'זאפה'. מארינה מקסימיליאן בלומין מופיעה בחתונות, עם להקת ביג בנד של 20 נגנים. זה יושב עליה מדהים. מוציא אותה ואותנו גדולים".

זה גם אחלה קידום מכירות לאמן עצמו. בכל זאת, קהל חדש שלא בהכרח היה נחשף אליהם אחרת. נניח אפרת גוש, למשל, שבעבר התבטאה, אולי בהומור, על כך שהיא מתעתדת להיות זמרת חתונות.

"השוק השתנה ואמנים מבינים את זה, מעבר לצורך להתפרנס. גם הקהל היום יודע להעריך אמנים שמופיעים בחתונות ולא לראות בזה סוג של חלטורה".

- מי הקהל?

"אנחנו עובדים בחתונות שהן בעיקר במרכז, או כאלה שבהן הזוג מגיע ממעמד סוציו-אקונומי בינוני ומעלה. אני לא רוצה להגיד 'זוגות תל-אביביים'. כן ב'לבל' גבוה, אבל לא מתפלצנים. אצלנו לדוגמה לא מדברים במיקרופון.

"הרבה מצפים עדיין שהדי. ג'יי ינחה את האירוע וידבר במיקרופון. בקרב קהל היעד שלנו יש עלייה ברמת הביקוש לתכנים מוזיקליים. אבל לא ללהקות בחליפות מבריקות ופלייבקים. תוכן יותר איכותי, יותר יקר. צורה יותר חכמה, פחות ראוותנית".

- מה, לא תעשו חתונה בחיפה?

"הטווח הוא בין גדרה לחדרה, עם הרחבה לקיסריה. במקרים מיוחדים, אנחנו עושים חתונות גם בחיפה וגם באילת. אני מניח שהקהל בחיפה שלא רוצה חתונה כמו שעושים בחיפה, פונה אלינו".

זה ייגמר בסטנד-אפ

עדי פורת, בעלים של חברת "simchamaker" המפיקה אירועים, בהם חתונות, בעיקר עבור יהודים בתפוצות שמתחתנים בישראל, מוסרת ל"גלובס" כי 95% מהזוגות היהודים שבאים להתחתן בישראל, מבקשים בנוסף לדי. ג'יי גם להקה. "ההפך מבחתונות של ישראלים", היא מוסיפה. על כל פנים, הלהקות עובדות הרבה יותר קשה כשמדובר בחתונה של יהודים מחו"ל. פורת: "אם אני מזמינה אוטובוסים לחזור בין 01:00 לבין 04:00, הרוב יישארו עד 04:00. והחופה אצלם מתחילה ב-18:00. שזה אומר שכבר בשעה 15:00 הלהקה עושה בדיקות סאונד".

עבור לא מעט זוגות ישראלים, מוזיקה בחתונה מיתרגמת ללהקות. הכוונה היא ללהקה של 12-15 איש, שמנגנת עד חצות, תמורת סכום של 30-50 אלף שקל. פורת עובדת עם נתי ניב, מתופפת במקצועה, כיום די. ג'יי עם סט תופים. פורת: "זה שיקי וזוגות אוהבים את זה, גם כי במהלך החתונה הם עולים לעמדה של התופים ועושים קטע ביחד.

מי שמוותר על להקה ומוכן "להסתפק" בדי. ג'יי טוב, ייאלץ להיפרד מסכום של 5,000 עד 8,000 שקל. בפריפריה זה יכול להסתכם ב-50% פחות.

"עולם החתונות הפך להיות תעשיה של כרישים, של מותגים. כמו ליווייס וכמו דיזל", אומר אלון רוזנברג, הבעלים של "קריוקי פלוס". רוזנברג: "יש תקליטנים שעובדים כל יום, לוקחים גם 10,000 שקל לחתונה. הם באים עם תפאורה, מכונות תופים, פלזמות ולדים. אני בא עם שולחן אחד, ולוקח פחות. לפעמים אני עושה גם הפעלות ודברים נוספים. הלקוחות שלי הם בעיקר לקוחות חוזרים".

- תן דוגמה להפעלות ודברים נוספים.

רוזנברג: "למשל, הפקת 'שיר בהפתעה' נעה בין 800 ל-1,000 שקל. או הקלטה של שיר ששרים החתן והכלה - (פלייבק) שעולה 800 שקל".

- יש שיאמרו שיש בזה משהו קצת דביק.

"חתונה באופן כללי זה אירוע דביק. אתה אפילו לא יודע עד כמה. פעם אני עוד אעשה על זה סטנד-אפ".

לתבל קצת בעברית

ומה לגבי הטאץ' הישראלי? החתונות בארץ הן ברובן כדת משה וישראל, אבל בכל הקשור לתפריט המוזיקלי - זה הכי רחוק שאפשר ממעמד ההר.

תובל: "הקטע הישראלי בא לידי ביטוי בשיר הכניסה לחופה. הרבה פעמים בחתונות אני משתדל בכוח להכניס שיר ישראלי. אבל רק ישראלי? לדעתי, כאיש מקצוע, זה לא נכון, ואם מגיע זוג ומבקש, אני מנסה להניא אותם מהרעיון. בכלל, מינונים זה עניין מאוד משמעותי. לא נכון לשים רק טראנס, או רק ג'אז".

- אז איפה בא לידי ביטוי הטעם האישי של המארחים?

"לפני החופה, יש אפשרות לתת ביטוי לדברים אישיים, המוזיקה יותר שלך: לאונרד כהן, אפשר לשמוע יותר. דיוויד ברוזה. קיימת כאן ורסטיליות. מרוק אלטרנטיבי שאפשר לשלב בקבלת פנים, דרך בלוז, מוזיקה מתקופת הלהקות הצבאיות ועד רוק עכשווי.

"אנחנו מדינה של מהגרים, מה שמצריך הרבה יותר התאמות מוזיקאליות מאשר במקומות אחרים בעולם. אם המשפחה היא ממוצא מרוקני, או תימני או מזרח-אירופי - נותנים ריספקט למקום שממנו באים".

אבל כמעט תמיד זה מסתכם במחרוזת מה"ניינטיז" - "בשמלה אדומה" של מופע הארנבות של ד"ר קספר, "מישהו שומע אותי" של איפה הילד, וכמובן - "אין מקום אחר" של משינה.

"אם מבקשים ממני, אני הולך על קלאסיקות: בעיניי, "סלאם עליכום" של חדווה עמרני תמיד יתפוס - גם צעירים, גם מבוגרים וגם היפסטרים. אבאניבי - שיר כייפי ושמח. קלאסיקות, מן הסתם, מדברות אל קהל יותר רחב".

- עד כמה בקשות של יהודים מחו"ל שונות מבקשות של ישראלים?

פורת: "ההבדל הוא משמעותי. אצל יהודים מחו"ל תמצא בקשות לשירים כמו - 'אם אשכחך ירושלים' או 'ירושלים של זהב'. אצל יהודים מחו"ל שיר החופה הוא בלחן יהודי, שבירת הכוס - לחן יהודי, ובטח בריקוד הראשון, שבו החתן מזמין את הכלה. זה קורה אחרי הנאומים של השושבינים. ב-50% מהחתונות של יהודים מאנגליה, משמיעים את ההמנון של ישראל ואת ההמנון של אנגליה. החתונה בשבילם זו משימה לחיים, ומאוד חשוב להם שתהיה שירת התקווה. גם 'הורה' זה קבוע. אם יש באירוע להקה, או כנר, או נגן קלרינט, הוא ילווה בנגינה את 'משמח חתן ומשמח כלה'".

השירים האהובים בחתונות בישראל

השיר הנדוש לכניסה לחופה: אהבה ממבט ראשון - אריק איינשטיין; אם לא אעלה את ירושלים - בן סנוף

השיר שבירת הכוס הכי נדוש: I Feel Good - ג'יימס בראון; got A feeling I Black Eyed Peas

הצעה לשיר שבירת כוס מקורי במיוחד: Help - Beatles; דמיון חופשי (בביצוע של ברי סחרוף ויובל בנאי)

שיר הסלואו הראשון הכי נדוש: Can You Feel The Love Tonight - אלטון ג'ון; Sail away של דיוויד גריי

שירי ריקודים הכי נדושים: Sing hallelujah של ד"ר אלבן; באה מאהבה - גידי גוב ויהודית רביץ

על-פי סקר של "קליאנטה החברה למוזיקה"

שיאני המחיר
 שיאני המחיר

נתונים כלליים
 נתונים כלליים