לא רק מעמד הביניים חוטף: קיצוץ של 4 מיליארד שקל בביטחון

במערכת הביטחון ככל הנראה יאלצו לספוג קיצוץ של 4 מיליארד שקלים בתקציב 2014, לצד הגזרות שיוטלו על האזרחים ■ הקיצוץ כפוף לאישורו של ראש הממשלה נתניהו, שידון בתקציב עם שובו מסין

גם צה"ל ומערכת הביטחון לא פטורים מהקיצוץ: במשרד האוצר מאשרים כי 4 מיליארד שקל יקוצצו בתקציב הביטחון בשנת 2014. בשנים האחרונות תקציב הביטחון גדל משמעותית, בגלל יישום פרויקטים יקרים כמו גדר הגבול עם מצרים ובניית מערכת כיפת ברזל.

ההחלטה לא תצא אל הפועל ללא אישור של ראש הממשלה נתניהו. בשנים האחרונות מתמודדת מערכת הביטחון עם איומים חדשים שדורשים תקציבים מיוחדים, כך למשל, חיל הים דרש בשנה האחרונה תוספת של מאות מיליוני שקלים לצורך קניית ספינות שיגנו על אסדות הגז הישראליות בים התיכון.

במערכת הביטחון מדגישים כי הקיצוץ, אם אכן יאושר על-ידי ראש הממשלה, יצא אל הפועל רק בתקציב 2014 ולא בתקציב לשנה הנוכחית. באוצר דורשים מזה תקופה ארוכה לקצץ בתקציב הביטחון, בטענה כי יש בו "בורות שומן" עמוקים שהמערכת יכולה לחסוך רבות אם יטופל בהן.

האוצר דורש: להעביר בסיסים ולהעלות את גיל הפרישה

בין השאר, מציינים גורמים באוצר את גיל הפרישה הנמוך לאנשי קבע, כוח-אדם מיותר בבסיסים עורפיים, הצעה לקיצור השירות הצבאי ודרישה מהצבא למכור בסיסים שנמצאים על קרקע יקרה ואשר ניתן להעביר אותם למקומות בהם הנדל"ן זול בהרבה. הלילה ישבו באוצר על ספר התקציב החדש שיצא הבוקר לדיון אצל שרי הממשלה, ויובא להצבעה ביום ראשון.

בין הגזרות הכלכליות על המגזר האזרחי שניתן למצוא בתקציב: קצבאות הילדים יירדו ל-140 שקל, התוכנית למתן טיפולי שיניים בחינם לילדים תצומצם, ובניגוד להמלצות ועדת טרכטנברג יבוטל הסבסוד לצהרונים. כמו כן, ההפרשות לפנסיה למשתכרים מעל 15 אלף שקלים ימוסו, ויוטל מס בריאות על עקרות-הבית.