דיווח: בן זיגייר שיבש מבצע להחזרת גופות חללי סולטן יעקב

עפ"י תחקיר של רשת ABC האוסטרלית, האסיר X נכלא לאחר ששיבש שלא ביודעין מבצע של המוסד להשבת הגופות של חללי קרב סולטן יעקב מלבנון

האסיר X, סוכן המוסד בן זיגייר בעל האזרחות האוסטרלית שמצא את מותו בכלא הישראלי, חיבל שלא במודע במבצע סודי ביותר להשבת גופותיהם של 3 נעדרי סולטן יעקב מלבנון - כך מדווחת היום (ג') רשת ABC האוסטרלית.

מתחקיר הרשת עולה כי "קלות דעת" מצד זיגייר גרמה לבכירי המוסד לבטל את המשימה המורכבת, מבצע שהיה אמור לסגור מעגל בן עשרות שנים להשבת שרידיהם של זכריה באומל, צבי פלדמן ויהודה כץ.

בכך ייתכן שסופק מענה לאחת השאלות הבוערות ביותר בפרשת זיגייר - מה הוא עשה שהביא למעצרו וכליאתו.

חשיפת הסוכן הלבנוני

אדם לבנוני בשם זיאד אל-חומסי סיפר בתחקיר הרשת אודות תפקידו המתוכנן בתוכנית המוסד להשיב את הנעדרים בלבנון ב-1982. לטענתו הוא גויס על-ידי המוסד ב-2007, כששהה בבייג'ינג. שם, לדבריו, פנה אליו אזרח סורי בשם ג'ורג' עטאר, שסיפר כי אחיו באירופה עובד על השבת שרידי החיילים הנעדרים.

לפי ABC, אל-חומסי היה מגויס בעל ערך למוסד. מדובר באיש מקושר, שניהל מבצעים צבאיים בעבר נגד ישראל. הוא טען כי המוסד נתן לו מיקום מדויק של קברי הנעדרים בלבנון, למרות שישראל הרשמית לא מכירה בכך שהם הרוגים. משימתו, לדבריו, הייתה לחפור את הקברים ולהשאיר את השרידים במקום מוסכם מראש, שם ייאספו על-ידי אנשי מוסד.

אבל תוכנית שאפתנית זו נכשלה. במאי 2009 נעצר אל-חומסי על-ידי הכוחות הלבנוניים המיוחדים והואשם בריגול למען המוסד. בשיחה עם ABC התעקש אל-חומסי כי לאורך כל הדרך הוא שימש כסוכן כפול, וכי לבנון תמכה בקשריו עם המוסד כדי לגלות עוד על מיקום הנעדרים - למטרות מיקוח.

מהתחקיר עולה כי ככל הנראה, זיגייר הוא זה שחשף שלא ביודעין את אל-חומסי בזמן משימה אחרת, בלתי רשמית וככל הנראה בלתי מאושרת, כשניסה לשכנע מקור לבנוני אחר להיות סוכן כפול.