"יש לי 11 מניות בתיק, פיזור מתאים לאלה שלא מבינים"

צחי אברהם, לשעבר אנליסט כלל פיננסים, הקים בסוף 2012 את קרן הגידור READING CAPITAL, ומאז הוא קורא בלי סוף

לפני שלוש שנים הציע צחי אברהם, שהיה אנליסט בכלל פיננסים, למעסיקים שלו להקים קרן גידור במסגרת בית ההשקעות. "לא הצלחתי לשכנע אותם והרעיון נפסל בגלל בירוקרטיה", הוא מספר. "כשראיתי שזה לא הולך, החלטתי לעזוב ולצאת לדרך לבד". כך הוקמה קרן Capital Reading, ששמה מרמז על עיסוקו העיקרי של אברהם, וכפי שהוא מעיד: "אני קורא וקורא - דוחות, מכתבים למשקיעים, ניתוחים של סקטורים".

בראיון ל"גלובס" מספר אברהם כי "המטרה שלי היא למצוא השקעות שבהן ההסתברות היא לטובתי, חברות שנסחרות מתחת לערך הפנימי שאני מעריך. העבודה שלי היא בעיקר לפסול: 'זאת חברה בעייתית', 'פה התמחור גבוה', 'שם אני לא מספיק מבין את הביזנס ולא יכול לישון טוב בלילה עם המניה הזאת'. בכל נקודת זמן, אין הרבה מאוד רעיונות טובים".

בין הרעיונות הטובים שאברהם זיהה ובהם השקיע, הוא מציין את חברת האופנה קסטרו, חברת שירותי המחשוב חילן, חברת התרופות תרו שנסחרת בניו יורק, קמעונאית המזון הבריטית Tesco ובנקים אמריקאיים גדולים כמו וולס פארגו, JP מורגן ובנק אוף אמריקה. "יש לי מעל 100 'אקסלים' על חברות שאני אוהב, אבל אני מחזיק רק 11 מניות בתיק, ובחמשת הרעיונות הכי טובים מבחינתי נמצא 60% מהכסף", אומר אברהם.

- ומה עם מילת הקסם בהשקעות, "פיזור"?

"וורן באפט אמר פעם שפיזור הוא הגנה מפני בורות. פיזור מתאים לאנשים שלא מבינים לעומק את מה שהם קונים, ומפחדים ללכת עם הניתוח שלהם. בגופים מוסדיים גדולים למשל, נוטים לנהל את הלקוח ולא את הכסף - רק שהתיק יהיה בסדר. בגלל שמפחדים מפדיונות, אף אחד לא מנסה להיות הכי טוב שאפשר, אלא משתדל רק לא לחרוג.

"הפחד להיות בולט לרעה גדול יותר מהתגמול שמקבלים מהלקוחות על בולטות לטובה. כשגוף מוסדי מחזיק במניות כמו טבע, בנק הפועלים, ישראמקו וכיל, לרוב יש לך קורלציה של 95% עם המדד, ונדיר לראות פער לטובה או לרעה. אתה לא מביא ערך מוסף, אז אולי כדאי כבר להשקיע במדד".

אברהם הקים את רידינג-קפיטל בסוף 2012, אחרי שנת "הרצה" שבה השקיע כסף אישי שלו. מבחינת היקף הכספים שהוא מנהל, הוא אמנם לא מעוניין לפרט, אך נראה שמדובר עדיין בהיקף קטן למדי. "אני פונה ללקוחות פרטיים עשירים, שמכירים את התחום כי לרוב יש להם כסף שמנוהל גם בבנקים זרים, ומכירים אותי ואת הביצועים שלי בעבר", אומר אברהם. "זה התחיל עם חברים ומשפחה רחוקה, וההיקף גדל. נכון לתחילת מאי, ההיקף יותר מהכפיל את עצמו לעומת תחילת השנה, ואני מקווה שעד סוף השנה נכפיל שוב".

ההשקעה המינימלית הנדרשת היא מיליון שקל, ואברהם מסביר שחלק מהרציונל הוא שמדובר בלקוחות שזה לא כל הכסף שלהם, כך שיש להם אורך נשימה ובשוק יורד הם לא ימהרו לבצע פדיונות. "דווקא כשהשוק יורד זה הזמן לפקוח עיניים ולמצוא רעיונות טובים, ודווקא אז בקרנות נאמנות המשקיעים עושים 'ויברח'. אני שומר כ-20% מהכסף במזומן, כדי להיות מוכן לתקופות הפחות טובות שיבואו ולהזדמנויות שיגיעו".

כשנמצאת הזדמנות, לרידינג אין בעיה להיכנס לפוזיציה גדולה יחסית, "בניגוד למוסדי שמשקיע חצי אחוז", אומר אברהם. "תיאורטית, אין לנו בעיה להפוך גם לבעלי עניין בחברה". הבעיה במקרה זה היא כמובן הסחירות הנמוכה בבורסה המקומית. "בינואר קניתי כמעט את כל המחזור שהיה בקסטרו. אפילו בשבילי כגוף קטן זה אתגר להיכנס לפוזיציה", אומר אברהם. "המסחר מאוד חלש ואני לא רואה שהבורסה עושה משהו בנדון. יש ירידה במסחר, חברות שנמחקות מהמסחר, וזה רק יחמיר. אני לא מכיר את הלו"ז של אסתר לבנון (מנכ"לית הבורסה, ש.ח.ו), אבל אם היא לא מנסה להיפגש לקפה עם חברות כמו 888 או פלייטק (ישראליות שנסחרות בחו"ל, ש.ח.ו), זו תעודת עניות מאוד גדולה".

- דובר על הארכת שעות המסחר.

"לא צריך לעשות טריקים בסגנון הזה, אלא להביא חברות טובות לבורסה. למה שחברות ישראליות יציפו ערך רק בחו"ל, ולא למשקיעים המקומיים?"

"הכסף שלי גם מנוהל בקרן"

על פי דיווחיו של אברהם עד כה, הקרן מציגה תשואות נאות. מתחילת 2013 הניבה רידינג למשקיעים (נטו, אחרי עמלות) תשואה של 14.3%, מול 3.2% במדד תל אביב 100. באפריל לבדו היא השיגה תשואה נטו של 1.42% מול תשואה שלילית של כ-1.5% שרשם תל אביב 100.

"התחום היחיד כמעט שיש בו יתרון לקוטן הוא ניהול כספים", אומר אברהם. "כשמנהלים פחות מ-100 מיליון שקל יש יכולת לקנות בלי להזיז את השוק, בניגוד לגוף גדול שמתקשה - בטח במצב הנוכחי של מחזורים נמוכים. יש בארץ עשרה לווייתנים שמדשדשים בבריכה הציבורית". לכן, מעריך אברהם שזה הכיוון אליו יפנה השוק: יותר ויותר לקרנות גידור, "כשאתה יודע מי מנהל את הכסף, וכשהמחקר נותן את הטון ולא השיווק והמכירות".

- מי המתחרות של רידינג בארץ?

"קרנות הגידור בישראל כל כך קטנות, ההיקף אפסי - הגוף המוסדי הכי קטן גדול פי כמה מהקרן הכי גדולה. קרן ספרה היא הענק המקומי".

בחיפוש אחר השקעות, אברהם מתייחס בעיקר לתמחור. "לא מעניין אותי מאקרו", הוא מעיד. "לנסות לאמוד מה יקרה לכלכלת ישראל או לארה"ב - זה משהו שנע בין היבריס למשימה בלתי אפשרית. זה חסר תוחלת.

"מה שכן, אני מתרחק ממצבים קיצוניים כמו בועת הנדל"ן בסין".

דמי הניהול בקרן עומדים על 0.9% מהנכסים ו-20% מהרווח ("דמי הצלחה", בדומה לנהוג בארה"ב). "הרעיון הוא לקשור את ההצלחה שלי לביצועי הלקוחות, והכסף שלי גם מנוהל בקרן", מציין אברהם.

- לאן אתה מצפה להגיע בעתיד?

"אני מקווה להגיע לניהול של 100 מיליון שקל ב-2015, ולנהל 'בוטיק' שמבוסס על מחקר. לנהל מיליארדים זה לא רלוונטי בשוק הישראלי".