הרשקוביץ על הגזירות: "אסור להשלים עם גירעונות גבוהים"

הממונה על התקציבים בראיון ל"גלובס": "תקציב 2014-2013 יהיה גבוה יותר מתקציב 2012, ובכך יתמוך בהמשך הצמיחה" ■ "גירעונות מבניים גבוהים עלולים להוביל לאיבוד האמינות במדיניות הכלכלית ולפגיעה בשכבות החלשות"

"תקציב 2014-2013 יהיה גבוה יותר מתקציב 2012, ובכך יתמוך בהמשך הצמיחה. על מנת לעמוד במסגרות התקציב יש לקבוע סדרי עדיפויות שיהיו מוכוונים לחזון האדם העובד. זה יתבטא בתוספות תקציביות למשפחות עובדות עם ילדים, כגון חינוך חינם לגיל הרך, נקודות זיכוי להורים עובדים, סבסוד מעונות יום, מס הכנסה שלילי, הגדלת תקציב התשתיות להסעת המונים ועוד". כך אומר היום (ג') הממונה על התקציבים במשרד האוצר, גל הרשקוביץ, בראיון ל"גלובס".

הרשקוביץ מסביר כי "ישנה הסכמה רחבה שלא ניתן להשלים עם גירעונות מבניים גבוהים. זה עלול להוביל לאיבוד האמינות במדיניות הכלכלית, להגדלת תשלומי הריבית, למשבר פיננסי ולפגיעה בצמיחה, במקומות העבודה ובשכבות החלשות".

הרשקוביץ, האדריכל של תקציב המדינה לשנתיים הבאות, מבקש להזכיר כי האוכלוסיות החזקות משלמות כבר היום את רוב תשלומי המסים, "אך התוכנית כוללת צעדים כגון התאמות לחוק עידוד השקעות הון, הקטנת פטור ממס לפנסיה למקבלי שכר גבוה, מסי קניה למוצרי יוקרה ושורה של חקיקות משמעותיות ואגרסיביות לטיפול בתכנוני מס והון שחור".

הרשקוביץ חושש מהתלהמות על הסקטור העסקי ומציין כי "חשוב לשמור על הסקטור העסקי שמייצר מקומות עבודה וחלק גדול מתשלומי המסים, באמצעות הפחתה של רגולציה ובירוקרטיה מיותרים". בד בבד, הוא מזכיר כי התוכנית הכלכלית גם כוללת טיפול משמעותי בענפים ריכוזיים שמשמעותם הטלת מסים מונופוליסטים על הציבור שפוגעים בהכנסתו הפנויה. הרשקוביץ מבטיח כי בהמשך להחלטות שכבר התקבלו בענף התעופה והרכב, יושלמו צעדים נוספים כגון המלצות ועדת הריכוזיות, ועדת המזון, בתחום חשיפה ליבוא, בתקשורת ועוד.

בתשובה לשאלה איך תקציב כל כך גדוש בגזירות תומך בצמיחה, הרשקוביץ מבקש להזכיר כי "יש תוספת של 8 מיליארד שקל בחינוך! יש קיצוץ של 2 מיליארד שקל בתשתיות, אבל עדיין יש גידול של כ-6 מיליארד שקלים בתקציב תשתיות ותחבורה! אנו בתקציב מרחיב, לא כמו באירופה! רוב התוספות הן בהגדלת סעיפי החינוך, התשתיות, התחבורה ותעסוקה. מנגד, אמורות להיות הפחתות בביטחון, בקיצבאות הילדים ובהתייעלות של הסקטור הציבורי. אלו עובדות".

לגבי ההחלטה השנויה במחלוקת על העלאת מס רכישה למשפרי דיור, השיב הרשקוביץ כי "לצידה ישנה הקלה במס רכישה לזוגות צעירים שזאת דירתם הראשונה. מדובר בכאלו שזו דירתם השנייה ויחסית מצבם טוב לאלו שמעולם לא רכשו דירה. מה היה עדיף, להעלות עוד מע"מ או מס הכנסה? זה לא יפגע בשוק הדיור", הוא סבור.

הממונה על התקציבים מציין גם כי התוכנית כוללת צעדים לעידוד יציאה לשוק העבודה של אוכלוסיות שיכולות לעבוד במטרה להרחיב את מעגל העובדים "ובכך להקטין את הנטל על האדם העובד ומשלם המסים וזאת לאור השינויים הדמוגרפים הדרמטיים המתחוללי בקבוצת גילאי העובדה ובהרכבה" כלשונו, לרבות צעדים כגון קריטריונים למיצוי כושר השתכרות, ישום תוכנית "יוצאים עבודה", הגברת תקציבי הכשרות מקצעויות וחובת לימוד יסוד לחרדים.