הפיזיקאי סטיבן הוקינג מצטרף לחרם האקדמי על ישראל

הפיזיקאי הנודע בעולם, פרופסור סטיבן הוקינג, הודיע כי לא ישתתף בוועידת הנשיא החמישית שתתקיים בירושלים במהלך החודש הבא ■ במכתב ששלח לנשיא פרס כתב הפרופסור בן ה-71 כי הוא חוזר בו מהסכמתו להשתתף בוועידה בעקבות החרם האקדמי שהוטל על ישראל

הפיזיקאי הנודע, פרופ' סטיבן הוקינג, הודיע כי הוא תומך בחרם האקדמי שהוטל על ישראל וכי לא ישתתף בוועידת הנשיא שצפויה להתקיים ב-20 ביוני בירושלים, כך מדווח עיתון "הגארדיאן" הבריטי.

הפיזיקאי התיאורטיקן מהידועים בעולם המשמש כפרופסור בכיר למתמטיקה באוניברסיטת קיימברידג' בגיל 71, קיבל לאחרונה הזמנה להשתתף בוועידת הנשיא החמישית מטעם נשיא המדינה שמעון פרס, העוסקת בפתרון בעיות עולמיות בהשתתפות אלפי מוזמנים. השנה צפויה הוועידה להיות חגיגית במיוחד לרגל יום הולדתו ה-90 של הנשיא הישראלי.

הוקינג, שמצב בריאותו בכי רע, שיגר השבוע מכתב לנשיא פרס בו טען כי הוא חוזר בו מהשתתפותו בוועדה לאחר ששינה את דעתו. הוקינג לא הכריז על אי הגעתו לוועידה באופן פומבי, אך הודעה בנושא פורסמה על ידי "הוועדה הבריטית למען האוניברסיטאות בפלסטין" באישורו של הוקינג. הוועדה טענה כי "סירובו של הפרופסור להשתתף בוועידת הנשיא נובע מהחלטתו העצמאית שנועדה לכבד את החרם האקדמי על ישראל בעידוד עמיתיו האקדמיים מפלסטין".

אי השתתפותו של הוקינג בוועידת הנשיא מצביעה על ניצחון נוסף לקמפיין החרם האקדמי על ישראל, שכחלק ממנו מוטלות סנקציות על מוסדות אקדמיים בארץ.

יו"ר ועידת הנשיא, ישראל מימון מסר בתגובה להודעתו של הוקינג כי מדובר בהחלטה מקוממת ושגויה. "השימוש בחרם אקדמי על ישראל הנו מקומם ובלתי ראוי", טען מימון, "בוודאי למי שרוח החירות הנה ביסוד שליחותו האנושית והאקדמית. ישראל הינה דמוקרטיה בה כל אחד יכול להשמיע את טיעוניו יהיו אשר יהיו. הטלת חרם אינה עולה בקנה אחד עם שיח דמוקרטי גלוי ופתוח".

עוד ציין ישראל מימון כי השנה בוועידה ישתתפו כחמשת אלפים איש ואישה מכל העולם וביניהם עשרות דוברים טובי המוחות מכל העולם, מנהלי חברות הטכנולוגיה הגדולות בעולם, אקדמאים, זוכי פרס נובל, אמנים וראשי מדינות בעבר ובהווה וביניהם נשיא ארה"ב לשעבר ביל קלינטון, שיקבל מהנשיא שמעון פרס את עיטור הנשיא, נשיא בריה"מ לשעבר מיכאיל גורבצ'וב, ר"מ בריטניה לשעבר טוני בלייר, הנסיך אלברט ממונקו, הזמרת ברברה סטרייסנד ורבים אחרים.

אירלנד הכריזה: חרם אקדמי על ישראל

לפני כחודש, ארגון המורים הארצי באירלנד החליט להיענות בחיוב לבקשתה של הרשות הפלסטינית, שלפיה יש להטיל חרם אקדמי על מוסדות ישראליים.

מדובר בארגון הראשון המשתייך לאיחוד האירופי, ומייצג 14 אלף מורים, שהחליט לנקוט בצעד הנוכחי. על פי הפרסומים, התקבלה ההחלטה בארגון באמצעות הצבעה שנערכה בכינוס שבו לקחו חלק מאות אנשי אקדמיה ורוח באירלנד, שבסופה נקבע כי ינותקו כל הקשרים בין המוסדות במדינה לבין מקביליהם הישראלים. "יש להפסיק כל שיתוף פעולה תרבותי או אקדמי עם ישראל", נאמר בהחלטה.

ארגון המורים הארצי אף קרא לקונגרס האירי להרחיב את הקמפיין לחרם האקדמי, ועודד הפעלת סנקציות נגד "מדיניות האפרטהייד של ישראל, עד שתסיר את המצור הבלתי חוקי על עזה והכיבוש על אזור הגדה המערבית".