חשש: התדמית ה"חרדית" של חריש תפגע בשיווק הדירות

יזמי הנדל"ן ומארגני קבוצות הרכישה בחריש חוששים שתדמית העיר החרדית שדבקה ביישוב במשך שנים תשפיע על שיווק הדירות העתידי

יזמי הנדל"ן ומארגני קבוצות הרכישה בחריש חוששים שתדמית העיר החרדית שדבקה ביישוב במשך שנים תשפיע על שיווק הדירות העתידי. במקביל הם יוצאים כעת במאבק נגד ביטול המענקים לרוכשי דירה בפריפריה.

"תוצאות המכרזים הראו שהציבור החרדי יצא מהעיר וזאת למרות שהעיר יועדה מראש להיות חרדית", אמר חנן מור, בעלי קבוצת חנן מור שזכתה בשני מגרשים בעיר המאפשרים בניית 235 יחידות סך הכל (לא כולל שבס). "העיר תוכננה עם מענקים וביטולם יהיה אסון. זה מהלך הפוך מהמדיניות המוצהרת של מדינת ישראל. פגיעה אנושה בכל ההבטחות של הממשלה. כל עוד החרדים היו בשלטון דאגו לאוכלוסייה החרדית. כעת שמסתמן שהעיר לא תהיה חרדית המענקים נעלמים. אלף משפחות באו בעקבות המענקים. אנחנו היום משווקים על פי המידע הקיים ומכלילים המענקים. אנחנו מאמינים שבסופו של דבר לא יבוטלו המענקים".

הדברים נאמרו במסגרת מסיבת עיתונאים שנערכה היום בה השתתפו נציגי חברות הנדל"ן הצפויות לשווק כ-1,600 יחידות דיור ביישוב כמו גם מארגני קבוצות הרכישה חמי בר אור ומוטי פלד.

יקי רייסנר, סמנכ"ל חברת צ.לנדאו שמחזיקה במגרשים לבניית 218 יחידות דיור ביישוב הוסיף: "חריש לא תוכל להיות עיר חרדית. היום מתאימים את המצב הקיים לאוכלוסייה שהולכת להגיע ולרכוש דירות בעיר. הציבור החרדי מעדיף את המקומות הקיימים ויש את הר יונה בנצר עילית והחרדים עוברים לשם. בכל היישוב אין גוש של יותר מ-160 יחידות דיור לחרדים במקום אחד, הזכיות שהיו מפוזרות בכל השטח, ייתכן והם יעדיפו למכור".

שמחה גרידינגר, בעלי חברת א.פ.י נתיב פיתוח שמחזיקה במגרש המאפשר בניית 44 יחידות דיור ביישוב התייחס גם הוא לנושא המענקים ואמר: "ברדיוס הקרוב של חריש אין שום עיר שניתן למצוא דירה בה דירה בפחות ממיליון שקל. הופעתי בועדת הפנים של הכנסת ומגישים עכשיו עצומה בנושא המענקים כדי לפעול לשינוי הגזרה. חברת הכנסת מירי רגב היא זו שמובילה את המהלך. יש עניין של כולם שחריש תצליח".

עד כדי כך מודאגים היזמים מהתדמית שדבקה בעיר שהיום במסיבת העיתונאים שכינסו אף הציגו מפה צבעונית המחולקת על פי מגרשים ששווקו ליזמים וקבוצות רכישה בסיווג על פי אופי הקהל: חילונים, דתי מסורתי וחרדים. על פי המפה 25% מהרוכשים חילוניים, 21% חרדים ו-17% רוכשים מהציבור הדתי לאומי. המשמעות, על פי המפה הזו, מעבר לעובדה שהיזמים מנסים לשדר שחרדים לא יהיו הרוב, היא יותר מהכל שטרם נקבע סופית אופי היישוב האמיתי וזאת משום ש-37% מהמגרשים שווקו לקבלנים שטרם החלו בשיווק.

חשוב לציין שבעוד שקהל הרוכשים קבוצות הרכישה כבר ידוע, אף אחד מהיזמים שהופיע במסיבת העיתונאים טרם החל בשיווק הדירות ומכאן נובע הצורך להדגיש כי העיר לא תהיה חרדית. במיוחד לאור העובדה שכעת כ-1,600 יחידות דיור אמורות לצאת לשיווק והביקוש מצד האוכלוסייה החילונית עוד לא ברור כי לאחר שקבוצות הרכישה הצליחו לאסוף מספר כה גדול של משתתפים יצטרכו כעת היזמים לעבוד קשה כפליים על השיווק.

חריש - מתחמי שיווק
 חריש - מתחמי שיווק

יש לציין שרק אתמול הודיעה חברת אשדר כי התקשרה עם קבוצת רכישה בהסכם אופציה למכירת המגרש בו זכתה במכרז. מדובר באחד המגרשים הגדולים ביישוב הכולל 490 יחידות דיור. את המגרש מתעתדת החברה למכור, אם אכן תמומש האופציה, במחיר כפול מזה ששילמה למינהל. המשמעות של המהלך היא שלחברות שעתידות לשווק את יחידות הדיור ביישוב יכולה להינתן גם האפשרות הזו, לעשות "סיבוב" על הקרקע שקנו בזול בגלל פסילת העמותות החרדיות ולהרוויח לא מעט כסף מבלי להשקיע בבנייה או בשיווק. לשאלה האם יסכימו למכור את המגרש שבבעלותם לגורם שלישי, גם חרדי, הודו רוב נציגי החברות כי לא יסרבו. במקרה שכזה, עד כמה שהוא אולי רחוק מהמציאות בנקודת הזמן הזו, עלולה תמונת האוכלוסייה בחריש להשתנות שוב.

לגבי האפשרות שאולי אוכלוסייה חרדית כן תשוב ותרכוש מגרשים ביישוב אמר גרידינגר: "אני בונה בהר יונה ובונה וגם בבית שמש. לקחתי את חריש כמשימה אידיאולוגית וכשניגשתי למכרז ראיתי הרבה חתונות נסגרו על בסיס הדירות המיועדות בחריש. אין קבוצה שלא פנתה אלינו מהציבור החרדי. אבל אין להם מספיק כסף וזה נפל. בעיה נוספת היא שקהל חרדי חייב מקום סטרילי, לא מעורב. וזה לא יהיה המצב. ברגע שאשדר חתמה אין יותר סיכוי לציבור חרדי להשיג רוב ביישוב ואני אומר את זה בכאב לב".

לאחר העסקה שנחתמה עם אשדר, הרוב הגדול של יחידות הדיור ביישוב שייך נכון להיום לקבוצות הרכישה שקהלן מעורב בחילוניים ודתיים לאומיים. "בתוך חודשיים שיווקנו למעלה מאלף יחידות דיור. היה ביקוש עצום ואפילו אותנו זה הפתיע", אמר מוטי פלד אחד ממארגני הקבוצות במסגרת מינהל מגורים ישראל, "שאלתי את עצמי איך זה יכול להיות? התשובה היא אחדות. נכון להיום אנחנו כבר נמצאים בשלבים מתקדמים לקראת הגשות".

לשאלה כיצד יצליחו להוביל בנייה של קבוצת רכישה של מאות אנשים, הקבוצה הגדולה ביותר שהתארגנה עד היום במסגרת שכזו, ענה פלד: "לא תהיה בעיה. הדברים מאוד מסודרים. נצליח לבנות ללא ספק. הועדה המיוחדת בחריש עובדת מהר ויש לנו ניסיון בארגון קבוצות ויישומן".

בשורה התחתונה סירבו היזמים במסיבת העיתונאים לנקוב במחירי הדירות המדוייקים שיימכרו בחריש בפרויקטים השונים. ההצהרה היחידה הייתה שהדירות יימכרו סביב 800 אלף שקל לדירות 4 חדרים. לגבי תחילת השיווק של הפרויקטים השונים אמרו היזמים השונים כי הם מתכננים לצאת לדרך בעוד מספר חודשים. עד אז, במיוחד לאור העובדה שאף אחד מהקבלנים לא שינה את התב"ע הקיימת, לא ניתן לקבוע סופית כי החרדים הדירו רגלייהם מהעיר עליה בנו כל השנים.