המבקר: חגיגת ההוצאות של יו"ר נמל אשדוד הקודם

יעקב רז נסע ל-9 נסיעות עבודה לחו"ל במהלך כהונתו, בעלות של רבע מיליון שקל

יו"ר חברת נמל אשדוד הקודם, יעקב רז, קיבל מהחברה הוצאות לינה ואש"ל עבור נסיעות לחו"ל שבהן לא עבד כלל, כך עולה מבדיקת מבקר המדינה.

רז שכיהן בתפקיד יו"ר חברת נמל אשדוד ממאי 2008 ועד מאי 2011, נסע ל-9 נסיעות עבודה לחו"ל במהלך כהונתו, בעלות כוללת של רבע מיליון שקל. מבין 93 ימים שבהם שהה בנסיעות אלה, רז דיווח על 77 ימים כימי עבודה - מה שזיכה אותו בהוצאות לינה ואש"ל. ואולם, המבקר מצא כי ב-20 מבין ימי העבודה שעליהם דיווח רז לא נרשמה ביומנו כל פעילות שהיא.

כך למשל, בנסיעה בת 22 יום לברזיל ולפנמה שביצע בפברואר 2011, דיווח רז על 17 ימי עבודה כשבפועל עבד רק 10 ימים. עלות הנסיעה לחברת הנמל הגיעה ל-60 אלף שקל. בינואר 2010, נסע רז לביקור של 10 ימים במרוקו שהוגדר אף הוא כסיור עבודה, אך בפועל ביקר יום אחד בנמל וביום אחר בחברה העוסקת בפעילות נמלית, ובשאר 6 ימי שהייתו במרוקו (לא כולל יומיים טיסות), לא דיווח על פעילות כלשהי ובפועל סייר באתרים באזור העיר טנג'יר.

המבקר מעיר לדירקטוריון חברת הנמל אשדוד על כך שלא ביקש מהיו"ר את לוח הזמנים המפורט של נסיעותיו. בנוסף מציין המבקר, כי לא נאכפו כללי רשות החברות הקובעים כי נסיעות לחו"ל של יו"ר חברה ממשלתית יאושרו רק אם תהיה "סיבה מיוחדת" לנסיעה.

כמו כן מציין המבקר, כי הדירקטוריון לא הקפיד על שקיפות מלאה בתוכניות נסיעתו של היו"ר. המבקר קובע כי על חברת נמל אשדוד לקבוע כללים לנסיעות לחו"ל, ועל רשות החברות הממשלתיות לקבוע כללים לבקרת נסיעות לחו"ל של יושבי ראש דירקטוריון בשכר ובכירים בחברות הממשלתיות.