המבקר: רק 2.4% משטחי התעשייה - ביישובים ערביים

מבקר המדינה יוסף שפירא מצא כי ביישובים ערביים שבהם קיימים אזורי תעשייה, שטחם הכללי קטן ביחס לשטחם של אזורי תעשייה ביישובים אחרים

שרי התמ"ת לשעבר אהבו לדבר על הצורך להעלות את שיעור ההשתתפות של ערבים בשוק העבודה, אך בשטח התמונה מוסיפה להיות עגומה: רק 2.4% משטחי התעשייה בישראל נמצאים בישובים ערביים; תוכניות פיתוח מתעכבות במשך שנים והחלטות ממשלה לא מתבצעות - כך עולה מדוח מבקר המדינה שהוקדש לפיתוח אזורי תעשייה ברשויות המקומיות במגזרי המיעוטים.

המבקר מצא כי ביישובים ערביים שבהם קיימים אזורי תעשייה, שטחם הכללי קטן ביחס לשטחם של אזורי תעשייה ביישובים אחרים.

כך, בחלק ניכר מהיישובים הערביים עסקים רבים לא מוסדרים סטטוטורית בהתאם לחוק התכנון והבנייה, פועלים ללא רישיון עסק ופעמים רבות מפעלים ובתי מלאכה נמצאים במרכזי היישובים ויוצרים מטרד. כך, בזמן שהיקף הארנונה שגובות רשויות מקומיות במגזר היהודי מבתי עסק ומתעשייה עומד על 99%, היקף גביית הארנונה ברשויות הערביות עומד על אחוז אחד בלבד. זאת, לדעת המבקר בעקבות היעדר תשתיות מתאימות שמאפשרות פיתוח וביסוס של תעשייה ומסחר.

המבקר מצביע על סחבת מצד השלטון המרכזי והשלטון המקומי בתכנון ובפיתוח של אזורי תעשייה במגזר הערבי. זאת, למרות שבשנים האחרונות העמידה הממשלה תקציב בהיקף של כ-2 מיליארד שקל למטרה זו. הדוח של המבקר מתייחס למספר יישובים במגזר המיעוטים, בהן נצרת; כפר קאסם; כיסרא-סמיע; פקיעין ובאקה אל גרביה.