יו"ר "הבית היהודי" נפתלי בנט מגבה את החלטות יאיר לפיד

בהודעה בעמוד הפייסבוק שלו כתב יו"ר הבית היהודי - "לא בערך. לא ליד. אני מגבה את יאיר לפיד. קל מאד לעמוד מן הצד, לבקר, לגמגם או לשתוק, אבל אנחנו בסירה הזו יחד

שר האוצר יאיר לפיד, שנמצא בימים האחרונים תחת מתקפה קשה מצד מבקריו וכן חלק מתומכיו בבחירות על רקע התקציב, הקיצוצים והגזירות שגיבש, זוכה הבוקר לגיבוי מ"אחיו" הפוליטי, נפתלי בנט.

בהודעה בעמוד הפייסבוק שלו חבר הבוקר שר הכלכלה לשר האוצר, ובחר לפתוח את המסר לתומכיו ולכלל הציבור במילים - "לא בערך. לא ליד. אני מגבה את יאיר לפיד".

יו"ר הבית היהודי המשיך בדימוי מקורי לגירעון בתקצבי המדינה. "היה ״פיצוץ״ בצינור הכסף של ישראל", כתב בנט. "כל חודש בזבזנו כסף שאין לנו. עוד דליפה ועוד דליפה, דהרנו כלפי פשיטת רגל ודאית".

הוא גיבה את חברו, יאיר לפיד, ואף שיבח אותו. "אז לפיד הניח חסם עורקים מיידי לעצור את הדימום", כתב. "ידענו שאין ברירה. זה הדבר הנכון והאחראי היחיד. גם אם זה מאוד, מאוד לא פופולרי".

"קל מאד לעמוד מן הצד, לבקר, לגמגם או לשתוק", הוא כתב למבקרים והמוחים, "אבל אנחנו בסירה הזאת ביחד. אי אפשר לסגור גירעון של 50 מיליארד שקלים ללא החלטות כואבות".

"יש לממשלה הזו ארבע שנים - את מה שצריך לתקן, נתקן", הוא סיים בספק תקווה, ספק הבטחה. "צריך לקחת אחריות גם כשקשה, גם כשלא נעים. אנחנו, חברי הממשלה, איננו קהל ביציע. אנחנו שחקנים במגרש".

"תנו לנו זמן"

בראיון לתכנית בוקר טוב ישראל עם גולן יוכפז בגלי צה"ל, ניסה הבוקר חבר הכנסת בועז טופורובסקי מ"יש עתיד" להגן על ראש מפלגתו. "בטח שאני מבין את הביקורת", אמר טופורובסקי, "אם הייתי קורא את העיתון בבוקר גם אני הייתי מבקר את שר האוצר, אבל לא כל מה שרשום בעיתון מייצג את המציאות".

חבר הכנסת מ"יש עתיד" טען עוד כי "בתכנית הכלכלית יש הרבה מאוד בשורות לאדם העובד, דברים שלא נגעו בהם אף פעם. אין מה לעשות, קיבלנו מדינה באוברדראפט מטורף. למעט המסים, יש בתכנית הכלכלית הרבה מאוד בשורות לאדם בעובד. לא מדברים עליהן כי זה כנראה פחות מעניין. בשכבות החלשות לא פגענו - למשל בקצבאות הזיקנה".

ח"כ טופרובסקי מבין שבוחריו מאוכזבים. "בשורה התחתונה אנחנו יודעים שאם לא נמלא את הבטחותינו לבוחר - לא יבחרו בנו שוב", אמר. "אנחנו מתחננים, תנו לנו זמן, סבלנות. מקצצים גם לנבחרי הציבור ומורידים לנו 10% מהשכר. עוד שנה-שנתיים המצב ישתפר. הרי אם הוא לא ישתפר, יש עתיד לא תקבל שוב 19 מנדטים, או למעלה מזה".

לפיד: "הייתי מעדיף לחלק סוכריות"

אמש כינס שר האוצר יאיר לפיד מסיבת עיתונאים מיוחדת יחד עם יושב-ראש ההסתדרות עופר עיני, בה התייחס לראשונה לשורת הקיצוצים הצפויה במסגרת תקציב המדינה הבא.

"אנשים כועסים", פתח לפיד את דבריו. "הייתי מעדיף לעמוד כאן ולהגיד איזה סוכריות החלטתי לחלק לעם, אך זו בדיוק ההתנהגות שגרמה לבור התקציבי שעמו אנחנו צריכים להתמודד. כולם מבינים שצריכים לסגור את הגירעון, אבל כולם רוצים שמישהו אחר ישלם אותו במקומם. אין ניסים בדברים האלה".

לפיד ניסה להסביר את המלכוד שבו הוא מרגיש שהוא נמצא. "אני לא אחלק כסף שאין במדינה. אני לא מוכן להגיע למצב של יוון שבו אנשים קמו בבוקר ודירתם הייתה שווה חצי משוויה. זה לא יקרה במשמרת שלי. מנהיגות פירושה אחריות, ופירושה שצריך לפעמים לעשות את הדבר הלא פופולרי. אני מקבל עליי בהבנה את כל הביקורת".

"לא סוציאליסט"

שר האוצר חזר על המסר שניסה להעביר בפייסבוק אתמול, כי לא רק מעמד הביניים משלם את המחיר. "בפעם הראשונה מזה שנים האדם העובד הוא לא הנפגע היחיד", אמר. "אני לא סוציאליסט ואני רוצה לעודד עסקים בישראל. קיצצנו גם לעשירים. הגדלנו גם את המס על רווחי הון, מס על יוקרה. קיצצנו גם את שכר הח"כים ושכר השרים, כולל זה שלנו".

לפיד נשאל לגבי ההבטחות שלו לפני הבחירות שלא לפגוע במעמד הביניים. "אני מביא בפני הציבור תקציב שהולך גם לעשירים, שמשנה את חוקי המשחק", השיב. "הבעיה הייתה כל השנים שבכל פעם שהממשלה הייתה בעיה כלכלית - היא הלכה רק לכיס אחד. אנחנו יוצרים פה, בנסיבות מאוד קשות, צדק".

שר האוצר הסביר שאין לו דבר נגד החרדים בהחלטתו לקצץ את קצבאות הילדים. "אני לא אנטי חרדי, בניגוד לאגדות, אבל היו סקטורים שמהם חסכו את המאמץ", אמר." כמו שכולם מבינים, הדבר האחרון שאני רוצה זה לפגוע במעמד הביניים. אבל יש סוג של צדק חברתי אחר לגמרי - כי הלכנו לכל הכסים".