עסקת טיעון ראשונה בפרשת קרטל הלחם

רמי סגן, מנהל ההפצה במאפיית ברמן, יורשע לפי הודאתו בעבירות על חוק ההגבלים, וייגזר עליו עונש של 6 חודשי עבודות שירות וקנס בסך 50 אלף שקל

עסקת טיעון ראשונה בפרשת תיאום המחירים של המאפיות הגדולות בארץ (פרשת קרטל הלחם). היום (ה') חתמה רשות ההגבלים העסקיים על הסכם טיעון עם רמי סגן, מנהל ההפצה במאפיית ברמן. במסגרת ההסכם, הודה סגן כי היה הסדר תיאום מחירים בין המאפיות הגדולות לגבי שיווק למינימרקטים בבני ברק, ירושלים ובית שמש למשך תקופה של כחודשיים (אמצע פברואר עד אמצע אפריל 2010) הן לגבי מוצרי החלה והן לגבי לחם אחיד פרוס וכי למרות האמור, המחירים היו נמוכים ממחירי הפיקוח.

עוד הוסכם כי סגן יורשע לפי הודאתו בעבירות על חוק ההגבלים העסקיים וייגזר עליו עונש של 6 חודשי עבודות השירות וקנס בסך 50 אלף שקל. סגן מיוצג בידי תמר תורג'מן וזיו שוורץ ממשרד פישר בכר חן וול אוריון ושות'. התובע מטעם רשות ההגבלים העסקיים הוא עו"ד אסף מוזס.

כתב האישום החמור בפרשת קרטל הלחם הוגש על ידי רשות ההגבלים העסקיים כתב אישום בפרשת קרטל הלחים הוגש באוגוסט 2012 נגד 19 נאשמים, בהם המאפיות הגדולות בישראל - קבוצת אנג'ל, קבוצת ברמן וקבוצת דוידוביץ - וכן נגד מנהליהן ונושאי משרה בכירים בהן: ירון אנג'ל, מנכ"ל מאפיית אנג'ל; יהודה שניידמן, מנכ"ל מאפיית ברמן; יוחנן אהרונסון, מנכ"ל מאפיית מרחבית ויו"ר מאפיית דגנית עין בר; ושייקה דוידוביץ', מנכ"ל מאפיות דוידוביץ'. זאת, בטענה כי תיאמו מחירים במטרה להעלות את מחירי הלחם האחיד והחלות לצרכן.

לפי כתב האישום, בשלהי חודש פברואר 2010 הסכימו אנג'ל, שניידמן, אהרונסון ודוידוביץ', להימנע מתחרות על אספקת מוצרי המאפיות על-ידי חלוקת הלקוחות בין המאפיות. בנוסף, הוסכם ביניהם, כי המאפיות יפעלו מול הקמעונאים להעלאת מחירי הלחם האחיד והחלות לצרכן. להסכמות אלו היו שותפים גם נושאי משרה בכירים אחרים במאפיות השונות, בהם מנהלי המכירות במאפיות.

לנאשמים מיוחסות עבירות של עריכת הסדר כובל, והיותם צד להסדר כובל בנסיבות מחמירות. הנסיבות המחמירות המיוחסות לנאשמים על פי כתב האישום, הנן: "חלקן ומעמדן של המאפיות בייצור מוצרי הלחם שבפיקוח בארץ; ריבוי קורבנות העבירה הפוטנציאלים והנזק מההסדר; תחכומו של ההסדר והשימוש במספר טכניקות קרטליסטיות העוברות על איסורי הליבה של חוק ההגבלים העסקיים; והפסקת פעילותו של ההסדר רק משנודע לנאשמים על פתיחת החקירה הפלילית".

שוק הלחם נשלט על-ידי שלוש הקבוצות הגדולות המעורבות בפרשה. הקבוצה הגדולה ביותר היא קבוצת אנג'ל, המחזיקה במאפיות אנג'ל בירושלים, בלוד, בנתיבות ומאפיית אורנים. קבוצת אנג'ל מעריכה, כי היא מחזיקה בנתח שוק של 20% מהשוק, שנאמד ב-2 מיליארד שקל; השחקנית השנייה בגודלה היא קבוצת ברמן, המחזיקה, בנוסף למאפיית ברמן, גם במאפיית ודש רמת-השרון ובמאפיית לחם חן בבת-ים.

השחקנית השלישית היא קבוצת דוידוביץ, המחזיקה בנוסף למאפיית דוידוביץ, גם במאפיית אחדות חיפה, במאפייה מרחבית קריית-שמונה, במאפיית דגנית עין בר בקיבוץ עינת ובמאפיית אלומות בחולון. להוציא את מאפיות ודש ומאפיית לחם חן, כל המאפיות של שלוש הקבוצות נכללות בטיוטת כתבי האישום.

מחירי הלחם האחיד והחלות נמצאים בפיקוח של משרד התמ"ת, שקובע מחיר מקסימלי למוצר לצרכן. במציאות, בתקופה שקדמה לאישומים המיוחסים, הייתה תחרות בשוק על מכירת מוצרי הלחם בפיקוח, כשהפועל היוצא שלה היה שהמוצרים נמכרו לצרכן מתחת למחיר המקסימלי שקבע משרד התמ"ת. על-פי האישומים, ראשי המאפיות סיכמו ביניהן לפעול לעצירת התחרות ולהעלאת המחיר.

חקירת רשות ההגבלים בפרשה החלה במאי 2010, בעיצומו של הקרטל, במסגרתה נערכו פשיטות על המאפיות ונעצרו חלק מהחשודים בחשד לעריכת הסדר כובל בנסיבות מחמירות, הסכמים על הימנעות מתחרות, חלוקת השוק והסכמים לפעול במשותף להעלאת מחירי הלחם האחיד והחלות. בדצמבר אשתקד, הודיעה רשות ההגבלים העסקיים לחשודים, כי בכוונתה להגיש נגדם כתב אישום בכפוף לעריכת שימוע, ובאפריל ניצלו רק שבעה מהנאשמים את זכותם לשימוע.