נתניהו ביקש להמתין עם פרסום הגזירות - לפיד סירב

ראש הממשלה רצה להיות בארץ בעת פרסום הגזירות, אך באוצר התעקשו להגישן לשרים בהקדם האפשרי ■ הנשיא פרס הביע תמיכה בלפיד: "לא ברחת מהמשבר, אלא בחרת להתמודד איתו"

ראש הממשלה בנימין נתניהו הציע לשר האוצר יאיר לפיד להמתין עם הגשת הגזירות הנכללות בחוברת התקציב לשנתיים הבאות עד לשובו מסין, אך לפיד סירב לבקשתו, כך נודע ל"גלובס". לפי הערכות, נתניהו רצה להיות בארץ בעת פרסום הגזירות, אך שר האוצר התעקש להגיש את הגזירות, שבוע בדיוק לפני תחילת דיוני התקציב בממשלה. זאת, למרות שלפי תקנון הממשלה, שר האוצר רשאי להגיש את החוברת שלושה ימים בלבד לפני הדיון.

גורמים בסביבת לפיד אמרו היום כי "התאריכים אינם ניתנים לבחירה". גורמים בכירים באוצר צידדו בהחלטת השר והסבירו כי לפי הסכמות עם היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, השרים יקבלו את חומר התקציב, בגלל חשיבותו, לא פחות משבוע ימים לפני תחילת הדיונים. "זה מה שסוכם עם וינשטיין וזה גם הדבר הראוי לעשות", דברי הבכיר.

השבוע הגיש לפיד את ספר התקציב לשרים ולתקשורת, כאשר ראש הממשלה שהה בסין, בנסיעה שהייתה מתכוננת מראש. העובדה שלפיד נאלץ לספוג את כל הביקורת הקשה לבדו, כאשר נתניהו שהה בסין, עוררה ביקרות קשה גם כלפי נתניהו והאשמות כאילו הוא "ברח". בד בבד, באופן תמוה וחסר תקדים, דאג ראש הממשלה, באמצעות דובריו, לשגר כמות נדירה של הודעות לעיתונות המתארות את מהלכיו בסין, שלא עוררו עניין רב בציבור.

ראש הממשלה סירב תחילה להביע תמיכה בשר האוצר ביום פרסום הגזירות, אך אתמול הוא תמך בו באופן פומבי. מלשכת ראש הממשלה לא נמסרה תגובה עד סגירת הגיליון.

פרס תומך בלפיד

נשיא המדינה שמעון פרס הביע אתמול (ה') תמיכה בשר האוצר יאיר לפיד ובתוכניתו הכלכלית. "אני יודע שיכולת לבחור לעצמך פרנסה יותר קלה, מצאת את המשק במצב גרעוני קשה, לא ברחת מהמשבר אלא בחרת להתמודד עמו", אמר הנשיא לאחר ששר האוצר מסר לידיו את הצעת תקציב המדינה.

פרס הוסיף, כי "הגרעון התקציבי של ישראל הינו גדול ולכן ההחלטה הינה הכרחית וכואבת מאוד. אני מודע לכאב של האימהות, מודע לכאב של העניים, ולכאבם של הילדים- אך כעם וכמדינה אין לנו אלטרנטיבה לעשות דברים לא כואבים. העם צריך לעבור את התקופה הזו ביחד, תוך שמירה על רשת בטחון לעניים ולאוכלוסיות החלשות כפי שהצגת לי בתכניתך הכלכלית. אני מאמין בעם הזה - ויודע שכשיש חזית כל העם מתגייס. אין לנו מנוס אלא לכאוב ולהתגייס - העם צריך לעבור את התקופה הזו ביחד ואין לי ספק כי התוצאות יגיעו - צריך להבין כי אנו מרפאים מחלה שניתנת למרפא".

לפיד אמר לנשיא, כי "כמי שמכיר היטב את הביוגרפיה שלך, אני יודע שתמיד כשהייתה לך אפשרות לבחור בין המעשה הנכון למעשה הפופולרי בחרת במעשה הנכון. אנחנו עושים עכשיו המעשה הנכון שיוביל ליציאה מהגרעון תוך כדי פרישת רשת ביטחון לאנשים החלשים יותר בחברה".

לפיד אמר עוד כי "אני לא אומר כי הפגיעה אינה קשה, אני מבין את התסכול של העם, ובכעס יש גם הרבה צדק, אך המטרה היא להוציא אותנו כמה שיותר מהר מהמשבר הכלכלי ולהביא את המשק למקום הראוי לו. אנחנו עושים את הדבר הנכון - יש לזה מחיר אבל תהיה לו גם תוצאה".