לפיד, לפני הבחירות: "העלאת מסים - הקו האדום שלנו!"

מבחר הצהרות של יאיר לפיד מתקופת מערכת הבחירות ■ היום, כשלפיד שר אוצר והגזירות הונחתו ובמלוא העוצמה - זה נשמע "קצת" אחרת

העלאת מסים? לא ניתן לזה לקרות!

(נאום בוועידת "כלכליסט", 25.12.12)

"ממשלת ישראל יצרה בתקציב בור של למעלה מ-15 מיליארד שקל, ועכשיו היא מעמידה פנים שהיא לא יודעת מאיפה תביא את הכסף. על מצחו של ראש הממשלה הופיעו קמטי דאגה מיוסרים. על רקותיו של שר האוצר זולגים אגלי זיעה. יושב ראש ועדת הכספים הלום צער. יושבת ראש מפלגת העבודה נראתה פה חמוצה ומודאגת - 'מאיפה יגיע הכסף?' הם שואלים אותנו, 'אנחנו מוכרחים להשיג את הכסף. מאיפה הוא יבוא?'

"אל תקנו את התיאטרון הזה. מדובר בהצגה למצלמות שאין מאחוריה דבר וחצי דבר, מפני שתמיד יש להם את אותה תשובה. הפוליטיקה הישנה שלנו והפוליטיקאים הישנים שלנו - שחושבים תמיד רק על עצמם - מגיעים תמיד לאותה מסקנה, פעם אחר פעם, שנה אחרי שנה: הם יעלו עוד מסים ועוד מסים למעמד הביניים הישראלי.

"הם הרי לא יקצצו לחרדים. הם לא יקצצו למתנחלים. הם לא יקצצו לוועדים הגדולים. הם לא יקצצו לאף אחד מהסקטורים, מהמגזרים, מקבוצות האינטרסים ומאלה שהתפקדו אליהם למפלגה. הם תמיד ידברו על זה, הם תמיד יעשו קולות כאילו הפעם הם מתכוונים ברצינות, ואז, ברגע האמת, הם יתכנסו בחדרים האחוריים של הפוליטיקה הישראלית הישנה, וכשהם ייצאו משם אנחנו נגלה ששוב, גם הפעם, מי שמשלם את החשבונות, הוא מעמד הביניים הישראלי. ולמי שיעלו את המסים - הוא מעמד הביניים הישראלי.

"כבר בינואר הקרוב הם יעלו למעמד הביניים את מס ההכנסה. ומיד אחר כך הם יעלו את מחירי החשמל, ויעלו את מחירי מוצרי המזון, ויעלו את תעריפי המים ויעלו את מחיר הדלק. למה? כי מעמד הביניים הישראלי תמיד סופג הכול.

"ואני אומר לכם - עד כאן. זו הסיבה ש'יש עתיד' הוקמה. זו הסיבה שאנחנו מביאים לשולחן פוליטיקה חדשה - כי אי אפשר להמשיך כך, ואנחנו לא ניתן לזה לעבור! אתם רוצים לקצץ? בואו נתחיל. בתקציב משרד החינוך יש 909 מיליון שקלים תשלומי העברה לאברכים, שבכלל לא לומדי במסגרת משרד החינוך. בואו נקצץ את זה. מיליארד שקל הועברו לחריש, לבנייה לחרדים בלבד. בואו נקצץ גם את זה.

בואו נקצץ בתקציב הכבישים והסובסידיות המופקעות של התנחלויות שנמצאות מחוץ לגושי היישובים. בואו נקצץ בהסכמי השכר השערורייתיים של עובדי נמל אשדוד ובואו נקצץ בחשמל חינם של עובדי חברת החשמל...

"...ואז, לבוא למעמד הביניים הישראלי, ולהגיד לו שאתם שוב רוצים להעלות לו בינואר את המסים - מאיפה הוא אמור לשם את זה? מהמשכנתא? מהחובות? מהאוברדרפט?... אם ראש הממשלה כבר לא רואה את מעמד הביניים ממטר, אולי הגיע הזמן לדבר איתו בשפה שהוא מבין. בשם מעמד הביניים המנוצל והשחוק עד דק, אני רוצה לנצל את הבמה המכובדת הזו, ולדבר לרגע עם ראש הממשלה בשפה היחידה שהוא מבין (שולף את שרטוט הפצצה המפורסם, כפרפרזה לשרטוט ששלף נתניהו בפני עצרת האו"ם - ע.ש).

"...העלאת המסים הבאה היא הקו האדום שלנו, ואנחנו לא ניתן לזה לקרות! 'יש עתיד' היא מפלגתו של מעמד הביניים הישראלי. אנחנו לא ניתן שתימשך ההתעללות הזאת באזרחים היצרניים ששירתו בצבא ולמדו מקצוע, ועובדים, וסוחבים לבד את כל העגלה הישראלית. באנו לשנות!".

"נילחם על מעמד הביניים"

(פוסט בפייסבוק, 1.1.13, כשלושה שבועות בדיוק לפני הבחירות)

"היום שוב העלו לנו את המסים. ממשלת נתניהו ממשיכה לדרוס את מעמד הביניים ומעמידה אותו במצב בלתי נסבל. את הבור התקציבי, שנוצר על ידי ההתנהלות הבלתי אחראית שלהם, צריך לכסות על ידי קיצוץ בתקציבים לחרדים, להתנחלויות ובממשלה המנופחת והבזבזנית הזו. במקום זאת, הם בוחרים להכניס את ידם פעם אחר פעם לכיסו של הציבור שעובד, משרת וסוחב את כל המדינה על הגב. אנחנו כאן בשביל להילחם על מעמד הביניים, ולא ניתן לממשלה להמשיך להתנכל לכם".

"נתניהו משתמש במעמד הביניים ככספומט"

(ראיון למוסף "G" של "גלובס", 17.1.13, סוף השבוע האחרון לפני הבחירות)

"מעמד הביניים הוא רוב האזרחים הישראלים, הוא המפתח. אין כלכלה בלעדיו. פתרון הבעיות שלו ישפיע גם על אלה של אחרים... נתניהו הוא ראש ממשלה לא טוב בעיניי, שמדרדר את מדינת ישראל ומשתמש במעמד הביניים ככספומט עבור המגזרים האחרים...".

"כולם רוצים שמישהו אחר ישלם"

(אתמול, 9.5, במסיבת העיתונאים עם יו"ר ההסתדרות עופר עיני)

"כולם מבינים שצריך לסגור את הגירעון, אבל כולם רוצים שמישהו אחר ישלם אותו במקומם. לצערי אין נסים בדברים האלה.... מנהיגות פירושה אחריות, ואחריות פירושה שלפעמים צריך לעשות את מה שנכון ולא את מה שפופולארי".

"... התהליך הזה פוגע באדם העובד, ואני מקבל עלי באהבה את כל הבקורת בעניין, אבל צריך לשים לב שבפעם הראשונה מזה שנים, האדם העובד הוא לא הנפגע היחיד".