כ-10,000 איש הפגינו בת"א במחאה על הגזרות; המשתתפים הרימו את דגלי יוון ושלטים נגד לפיד

(עדכון) - המפגינים צעדו ברחובות העיר במחאה על התקציב החדש ■ היקף המשתתפים במחאה עמד בציפיות המארגנים ■ בהפגנה מול ביתו של שר האנרגיה נעצרו 5 מפגינים, והמוחים ניסו לחסום את נתיבי איילון

המחאה החברתית חוזרת? כ-10,000 מפגינים הפגינו הערב ברחובות תל-אביב במחאה על הגזרות החדשות המופיעות בתקציב המדינה לשנים 2013 ו-2014. בנוסף לתל-אביב התקיימו הפגנות נוספות גם בירושלים, חיפה, מודיעין, ראשון-לציון ואשדוד.

המפגינים התאספו בשעה 21:00 ברחבת תיאטרון הבימה בעיר ויצאו לצעדה ברחבי העיר שהסתיימה שוב בכיכר הבימה. המפגינים החזיקו שלטים שכתוב עליהם בין היתר: "הון שלטון עולם תחתון". בנוסף על כך, חלק מהמשתתפים הרימו את דגלי יוון.

בחיפה הפגינו עשרות בני אדם בצומת חורב שבעיר נגד התקציב החדש. המפגינים קוראים קריאות נגד הגזרות ומחזיקים שלטים שכתוב עליהם "לפיד תעצור התקציב לא יעבור!".

מוקדם יותר היום אמרו מארגני הצעדה בתל-אביב, כי 150 אלף אנשים הוזמנו לאירוע דרך הפייסבוק מתוכם כ-10,000 מהם אשר אישרו את השתתפותם, כך שמהבחינה הזאת מדובר בהצלחה עבור המארגנים. נזכיר כי שלשום בהפנגה שהתקיימה מול ביתו של שר האוצר יאיר לפיד ציפו המארגנים למאות משתתפים אולם בפועל הגיעו רק כמה עשרות.

"אנחנו סטודנטים, משפחות צעירות, אנשים שמתקשים לסגור את החודש ולא רואים בתקציב הזה שום בשורה, שום סיבה לתקווה. אנחנו נכדים ונכדות לאנשים קשישים שלא יכולים לקנות תרופות ולשלם הוצאות בריאות, ילדים להורים שנותרו ללא פנסיה וללא הבטחת הכנסה משום סוג, אנחנו הורים לילדים שאין אמצעים לממן את חינוכם", נכתב בהודעה של מארגני ההפגנה. "בתקציב אין סעיף אחד שמעיד על שינוי מהותי במדיניות. יצאנו לפני שנתיים להפגין כדי להציל את המדינה שלנו ועכשיו מתברר לנו ששר האוצר החדש הוא שידור חוזר, קצת יותר פוטוגני, של ראש הממשלה הקודם והמדיניות שלו. בטייקונים לא נוגעים, בחברות הענק שמשלמות אפס מס לא נוגעים - שוב, כמו תמיד, מרוששים את מעמד הביניים".

בריאיון שהעניק לפיד ל"אולפן שישי" בערוץ 2, ביום חמישי ושודר ביום שישי, יצא שר האוצר נגד המחאות הצפויות נגד התקציב החדש והגזרות שכלולות בו. "אני מתאפק לא ללבוש שוב את הטי-שירט השחור, לצאת לכיכר ולקחת מיקרופון ולהגיד להם: נגד מי אתם מפגינים? כדי שהדירה שלכם תהיה שווה חצי? כדי שתאבדו את העבודה? אתם מפגינים נגד עצמכם! זה חסר הגיון", אמר לפיד בתגובה למחאות. "אני הלכתי לרחובות וכתבתי 'אחי העבדים' כי חשבתי שהכלכלה מנוהלת בצורה לא אחראית, ועכשיו היא כן".

"אנו חוזרים הערב לכיכרות כדי להצביע ברגליים נגד ההבטחות שהופרו בזמן כה קצר. אין בתקציב שהגיש לפיד שיוויון בנטל המיסים. בעוד מס עשירים ומס רווחי הון הם כ 150 מיליון, העלאת המע"מ, זו שתפגע בעיקר במעמד הביניים ובשכבות המוחלשות היא בגודל של 4500 מיליון - פי 30 ממס על מוצרי יוקרה", אמר דובר תנועת "ישראל יקרה לנו" אייל עופר.

בהפגנה אחרת שהתקיימה הערב מול ביתו של שר האנרגיה והמים סילבן שלום נעצרו 5 פעילים ממטה המאבק נגד ייצוא הגז במחאה על כוונת הממשלה לאשר את דוח צמח. לאחר מכן ניסו חלק מהמפגינים לחסום את נתיבי איילון ליד תחנת הרכבת מרכז (ארלוזורוב). המשטרה הכריזה על ההפגנה כהפגנה לא חוקית.