"האטה ברכישות של הפד'? בלי פאניקה, זה לא יקרה בקרוב"

האם הפדרל ריזרב יבצע שינויים במדיניות המוניטארית שלו כבר השנה? ■ בקבוצת איילון סבורים שלא נראה שינויים מהותיים עד 2014

האם הפדרל ריזרב יבצע שינויים במדיניות המוניטארית שלו כבר השנה? "אנו סבורים כי לא תתבצע הקטנת ההרחבה הכמותית בארה"ב בשנת 2013, וזו תתרחש בהדרגה בשנת 2014 בכפוף להתפתחויות הכלכליות", כך מעריך היום (א') יניב פגוט, האסטרטג הראשי של קבוצת איילון.

לדבריו, "העובדה שמכירת אגרות חוב על ידי ה'פד' אינה עומדת על הפרק בשלב זה וכל מה שמדברים עליו כעת היא הקטנה של קצב הרכישות המהיר לקצב מהיר פחות, מבטיח להערכתנו תקופה ארוכה של תשואות חוב ממשלתיות ארוכות סופר-נמוכות".

באיילון סבורים כי הפדרל ריזרב אכן יאט את קצב רכישות האג"ח שלו, העומד כעת על 85 מיליארד דולר של אג"ח מגובות-משכנתאות מדי חודש, אולם "לא כעת - וחשוב מכך, לא תהיה מכירה של אג"ח בטווח הנראה לעין", דברי פגוט. "אין מקום לפאניקה בשוק האג"ח".

באיילון מציינים, בין היתר, את השיפור הניכר בנתוני התעסוקה בשוק האמריקני יחד עם התאוששות שוק הדיור, אשר יובילו לבסוף לאסטרטגיית יציאת של ה'פד' ממדיניות הרכישות. זאת, יחד עם הגידול במאזן ה'פד' לרמה של 3 טריליון דולר, מאז החל לרכוש איגרות חוב ממשלתיות ב-2008.

"הערכה לפיה ה'פד' יפחית את קצב רכישות אגרות החוב במאמץ להקטין תמריצים הינה הגיונית, שכן ברור כי במציאות הכלכלית השברירית לא ניתן לבטל את רכישות אגרות החוב ובוודאי שלא להתחיל במהלך של מימוש תיק אגרות החוב", מסכם פגוט. "לפיכך מדובר בסוג של שביל זהב האמור לרצות את כל הצדדים ולמנוע תנודתיות חריפה בשווקים".

מנגד, מבהיר: "קצב הרכישות אינו פרמננטי ולפיכך לחיצה על דוושת הבלם הינה עניין של זמן, אולם אנו סבורים כי הדבר לא יתממש בשנת 2013. בלימה לא מבוקרת בזירת התמריצים תאיים לא רק על שוק האג"ח הממשלתי וביצועיו, אלא עלולה לטלטל בעוצמה את שוק המניות, כך שמי שסבור כי המקלט המנייתי יגן עליו בתסריט שכזה עלול להתבדות".