"תשלמו 400 שקל בשנה לכל מת עד תחיית המתים"

אברהם מנלה, מנכ"ל חברה קדישא ת"א, בשיחה עם "גלובס" על המס המקומם ביותר של האוצר ויוצא נגד הכוונה לבטל את הפטור מארנונה לבתי העלמין

"לחברות הקדישא לא יהיה שום מנוס, אלא לבקש מכל משפחה לחתום על כך שחלקת הקבר תהיה בבעלותה ובחזקתה והיא תתחייב לשלם את הארנונה עד תחיית המתים. לפי החישובים שלנו, משפחה שיקירה קבור באחת מהערים הגדולות - תאלץ לשלם בין 300 ל-400 שקלים בשנה, וזאת בהתאם לגודל חלקת הקבר ולעיר בה ממוקם הקבר".

כך אמר היום בשיחה עם "גלובס" אברהם מנלה, מנכ"ל חברה קדישא תל אביב. זאת, על רקע הדיווח ב"ידיעות אחרונות" הבוקר (ב'), כי לפי חוק ההסדרים שיוגש לאישור הממשלה מחר, מבקש האוצר לבטל את הפטור ממס ארנונה לו זכאים בתי העלמין בארץ. בתוך כך, צפויות חברות הקבורה "לגלגל" את המס על הצרכן הישראלי.

אברהם מנלה / צלם: איל יצהר
 אברהם מנלה / צלם: איל יצהר

מנלה. "300-400 שקל בשנה למת"

לדברי מנלה, "הצעת החוק הזאת אינה אלא מחטף, שאנו מקווים מאוד שהאוצר ירד ממנה כמה שיותר מהר. ההחלטה הזאת של המדינה לגבות ארנונה על חלקות קבר היא החלטה צינית שגובלת בגיחוך. זו גזירה שהאוצר החביא במסגרת חוק ההסדרים בעמוד 194, בתקווה שאף אחד לא ישים לב. צריך לראות את זה כמס לכל דבר".

מנלה הוסיף כי בחברה קדישא "עושים כמיטב יכולתנו לבטל את רוע הגזירה הזאת, שתפגע בכל אזרחי ישראל. חייבים להבין מדובר על ממוצע של כ-35 שקלים כל חודש על כל חלקת קבר, אבל יש ערים שיגבו הרבה יותר".

- איך ייקבע התשלום לכל משפחה?

מנלה: "בכל צו ארנונה ישנו סעיף שנקרא קרקע תפוסה, שזה בגדול כל שטח קרקע בתחום העירייה, למעט קרקע של בניין, תעשייה או קרקע חקלאית - למשל, שטח בית העלמין. כל עירייה ורשות מקומית קובעת את הסכום בעצמה למ"ר מרובע. את השטח הזה מכפילים בשלוש - הגודל הממוצע לקבר".

בתגובה לשאלה איך המס החדש ישפיע על חברה קדישא, אמר מנלה כי "עלינו זה לא ישפיע. מי שיגבה את הסכום תהיה הראשות המקומית מול האזרח. יצוין כי מדינת ישראל מעולם לא גבתה ארנונה על בתי העלמין, והדבר אף עוגן בחוק שהתקבל בשנת 2010. הדבר עוגן אפילו בפקודות 1938. כולם מבינים שאין שום הגיון לגבות מס על בית עלמין".

"קשה לי להאמין שזה יעבור", סיכם מנלה. "אני מאמין שמקבלי ההחלטות יתעשתו - כי זאת באמת החלטה אבסורדית. אני יכול לספר שהמרכזיות שלנו מוצפות באנשים מודאגים -שמבינים שהמדינה נכנסת להם לכיס באופן לא הגיוני".

האם היו באמת ניסיונות בעבר לגביית ארנונה מבתי עלמין ואם כן מה עלה בגורל הניסיונות הללו? עד שנת 2003 בתי עלמין אשר אינם משמשים למטרות רווח היו פטורים מתשלום ארנונה כללית לפי סעיף 5 (ג) לפקודת מסי עירייה ומסי הממשלה (פיטורין) 1938. ואולם, במסגרת תיקון לפקודה זו בשנת 2003 ביטל המחוקק את הפטור,אך עדיין אף עייריה לא גבתה ארנונה בעיקר מתוך טוענות מוסרית שאין שום הגיון מצד המדינה לגלגל על האזרחים שקוברים את יקיריהם וארנונה על בתי עלמין.בשנת 2010 שוב חוקק החוק.

קברים / איור גיל ג'יבלי
 קברים / איור גיל ג'יבלי

איור: גיל ג'יבלי