האתגר הבא בשוק התקשורת: חבילת טריפל ב-150 שקל

אם מישהו יודע איך לעבוד בשוק סיטונאי אלה גזבייה ניאל ומיכאל גולן, ואם בצרפת יש חבילת טלוויזיה, אינטרנט וטלפוניה ב-30 אירו, הם יידעו לעשות זאת גם כאן

לפני כשבועיים הגיע לישראל שותפו של מיכאל גולן בגולן טלקום, גזבייה ניאל, לביקור קצר. מטרת הביקור הייתה לבחון ברצינות את האופציה להיכנס לשוק התקשורת הקווית בישראל, במסגרת רפורמת השוק הסיטונאי המתוכננת.

העובדה שניאל מתעניין בשוק התקשורת הקווית היא משהו שצריך לעודד את הרגולטור הישראלי. המהפכה שעשתה חברת FREE של ניאל בצרפת היא הדוגמה שעמדה לנגד עיניה של ועדת חייק, שהמליצה ללכת על מודל השוק הסיטונאי, וזו המדיניות שאומצה על-ידי משרד התקשורת.

אם יש מישהו שיודע איך פועלים ועובדים בשוק סיטונאי אלה ניאל וגולן. הניסיון שצברו בצרפת לא יסולא בפז, ואם בצרפת ניתן לספק חבילת טריפל (טלוויזיה, אינטרנט וטלפוניה) במחיר של 30 אירו, סביר להניח שהם יידעו לעשות זאת גם כאן.

הכדור עובר עכשיו למגרש של שר התקשורת גלעד ארדן, ויהיה תלוי במידת מחויבותו להקמת שוק סיטונאי רציני, שוק שבו מחירי השימוש בתשתיות בזק והוט יהיו באמת זולים.

עד עכשיו ארדן רק שיחרר הצהרות בעניין הטלוויזיה ובצורך להוריד את המחירים של החבילה הצרה. הטעות שלו היא שהוא חושב על החבילה הצרה במקום לחשוב יותר בגדול ולדבר על השוק הסיטונאי כמחולל המהפכה הבאה.

בינתיים נראה כי כל שוק התקשורת שבוי בלוח הזמנים של ארדן, שרוב עיתותיו מוקדשות למשרד להגנת העורף ולקבינט, והיום או יומיים בשבוע שמוקדשים למשרד התקשורת אינם מספיקים כדי להתמודד ברצינות עם הבעיות בענף.

מסיבת העיתונאים שערכה היום (א') חברת גולן טלקום לציון שנה לתחילת פעילותה ושנה למהפכה הסלולרית, לא הפילה את העיתונאים מהכיסא כמו שעשה גולן לפני שנה. אז, כאשר הוא בא עם חבילת סלולר ללא הגבלה במחיר של 99 שקל לחודש, הוא ייצר מהפכה אמיתית ולעולם ייזכר כמי שחולל אותה. בניגוד לחברת הוט מובייל, שנאלצה לצאת אחריו ולהודיע על חבילה דומה, גולן הכתיב למעשה את כל המגמות שאפיינו את השנה האחרונה בסלולר.

המבצעים המטורפים שלו גררו את כל השוק אחריו ובמידה רבה הוא ממשיך זאת עד היום. אבל גם למבצעים של גולן יש תפוגה מסוימת, ונדמה שכדי שהציבור שוב ינוע בהמוניו או יגיב לעוד מבצע סלולרי, באמת צריך לרגש אותו, וספק אם חבילת היום הולדת שעליה הכריז היום תעשה זאת.

החבילה החדשה היא לשיחות והודעות ללא הגבלה ב-50 שקל לחודש. היא לא תכלול אינטרנט סלולרי ושיחות לחו"ל. מי שירצה גם אינטרנט ושיחות לחו"ל יצטרך לקחת את חבילת ה-99 שקל. הציבור בישראל התרגל בשנה האחרונה לשלם עד 99 שקל לחודש לחבילה סלולרית. לא מעניין אותו ש-99 שקל זה מחיר מבצע.

לדברים טובים קל להתרגל מהר, ונדמה כי זו ההצלחה האמיתית של הרפורמה בסלולר - הקיבוע התודעתי צרכני שחבילה סלולרית לא צריכה לעלות יותר מ-99 שקל בחודש.

השאלה עכשיו היא האם גולן או כל שחקן אחר יוכל לקבע מחיר של 150 שקל לחבילת טריפל בשוק הקווי. זה האתגר הגדול הבא בשוק התקשורת.