"העלאות המסים יגרעו כ-1% מהצמיחה במשק בשנתיים"

אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי בבית ההשקעות מיטב-דש, בסקירת המאקרו: "מסגרת התקציב די ברורה, תהיה לו השפעה מרחיבה על הצמיחה במשק"

"התקציב לשנים 2013-2014 מרחיב בצד ההוצאות וכולל בתוכו גידול ניכר בהוצאות הממשלה בתחומים האזרחיים. העלאת המס צפויה לגרוע כ-1% מהצמיחה בפרק זמן של כשנתיים", כך מציין היום (ב') אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי בבית ההשקעות מיטב-דש, בסקירה של בית ההשקות.

במיטב-דש מציינים כי הצעת התקציב שהוגשה בשבוע שעבר על ידי האוצר, לשעבר 2013-2014, עוד צעבור שינויים לפני אישורה, אך כי "המסגרת כבר די ברורה".

"ההוצאות יגדלו בשיעור משמעותי, במיוחד בשנת 2013. שיעור הצמיחה הריאלית בהוצאות מגיע השנה ל-7%, הגבוה ביותר בקרב המדינות המפותחות, וירד ל-3.35% בשנת 2014", מציין זבז'ינסקי. "בסך-הכל, הוצאות הממשלה צמחו בשנים 2010-2013 בקצב הגבוה ביותר בקרב המדינות המפותחות ותרמו ליצירת הגירעון".

במיטב-דש מציינים כי אם השפעת ההוצאות הממשלתיות על הצמיחה במשק תהיה מרחיבה, לצד ההכנסות בתקציב - אשר כוללות העלאות מסים בהיקף של כמעט 13.3 מיליארד שקל - "צפויה השפעה מרסנת על הביקושים", מסבירים.

"בהתאם לחישובי המכפיל הפיסקאלי בישראל, כפי שפורסם לאחרונה על-ידי בנק ישראל, העלאת מסים, עקיפים וישירים, בהיקף של כ-13 מיליארד שקל צפויה לגרוע מהצמיחה כ-1% בפריסה על פני שנתיים", לשון הסקירה. "לפיכך, תחזית הצמיחה עליה מתבסס התקציב עומדת על 3.3% בשנת 2014, לעומת התחזית של בנק ישראל ל-4%. בשנת 2013 תחזיות הצמיחה של האוצר ושל בנק ישראל זהות ועומדות על 3.8%".

בסך-הכל, מציין זבז'ינסקי, "מדובר בתקציב בעל השפעה מרחיבה על הצמיחה במשק".