הוועדה המחוזית אישרה את תוכנית נמל חיפה החדש

התוכנית לפיתוח נמל המפרץ שיזמה עיריית חיפה וחברת נמלי ישראל אושרה לראשונה בהחלטת ממשלה מ-2007 והיא כוללת תהליך תכנוני מקיף ומקצועי בו היו שותפים עשרות גורמי מקצוע מובילים בתחומם מהארץ ומחול

לאחר שנים ארוכות של תכנון, התקדמות משמעותית בתוכנית הנמל בחיפה. הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה אישרה היום את תכניתן של חברת נמלי ישראל ועיריית חיפה (תמ"א 13/ב/1/1) למבנים ימיים במפרץ חיפה.

מדובר למעשה על שתי תוכניות נפרדות, השזורות זו בזו. התוכנית הגדולה יותר היא התוכנית לנמל חיפה החדש, תוכנית המקודמת בועדות התכנון במקביל לתוכנית דומה המקודמת לנמל ים חדש באשדוד. לאחר ששתי התוכניות יאושרו תכריע הממשלה באיזו עיר ייבנה הנמל הראשון. במקביל, במסגרת התוכנית הגדולה של נמל חיפה החדש, מקדמת עיריית חיפה תוכנית נוספת על חלקו המערבי של הנמל הקיים. תוכנית זו, המכונה על ידי יוזמיה 'תוכנית חיפה ברצלונה' תהפוך את החלק המערבי של נמל חיפה למתחם תיירות ובילוי במקביל להמשך תפקודו כנמל נוסעים.

יש לציין שמדובר בתוכנית ענק כאשר עלות הפרוייקט כולו נאמדת בכ-4 מיליארד שקל. בנוסף, לצד הנמל החדש מתוכננות לקום תשתיות יבשתיות של רכבות וכבישים שישרתו ישירות את הנמל בעלות של 1.5 מיליארד שקל. עוד נקודה חשובה היא שלאחר אישור זה אומנם עברה התוכנית כברת דרך משמעותית אולם כעת היא צפויה לעלות לדיון בוועדה הארצית לתכנון ובנייה ומאוחר יותר גם לאישור הממשלה. המשמעות של השלבים הבאים היא תקופה לא קצרה של המתנה נוספת עד שיוכלו הדחפורים להתחיל ולעבוד במקום בפועל, זאת כמובן אם הממשלה תבחר בחלופת הצפונית על פני הדרומית.

התוכנית לנמל החדש כוללת להקמת מסוף מכולות חדש המיועד לטעינה ופריקה של אוניות ענק מתקדמות ומיועדות לנתיבי ההובלה הראשיים בעולם. במקביל ייבנה גם נמל דלק חדש אשר יאפשר את פינוי נמל הדלק הישן בנמל המערבי ,הצמוד לקריית הממשלה. התוכנית של עיריית חיפה לפיתוח הנמל כוללת פיתוח שטחי ציבור, טיילת חוף, שיקום מבנים וחיזוק המסחר, התיירות, הבילוי והתרבות. מטרת התוכנית היא לאפשר פיתוח חזית ים עירונית ראשית לעיר חיפה, אשר תהווה מוקד לפעילויות עירוניות דוגמת תיירות, בילוי, מסחר, פנאי ונופש. עוד במסגרת התוכנית אמור להימצא פתרון גם לשיקוע מסילת הרכבת, החוצה את העיר.

התוכנית לפיתוח נמל המפרץ שיזמה עיריית חיפה וחברת נמלי ישראל אושרה לראשונה בהחלטת ממשלה מ-2007 והיא כוללת תהליך תכנוני מקיף ומקצועי בו היו שותפים עשרות גורמי מקצוע מובילים בתחומם מהארץ ומחו"ל. התוכנית כוללת גם ביצועו של תסקיר השפעה על הסביבה רחב היקף בהשקעה של 55 מיליון שקל.

ראש העיר חיפה יונה יהב אמר היום בעקבות אישור התוכנית: "אישור התכנית מהווה צעד חשוב להבטחת מרכזיותו של נמל חיפה ולכך תהיה השפעה דרמטית על צפון המדינה בכלל ולחיפה בפרט. במסגרת הדיונים הצפויים יובטח פיתוח פארק נחל הקישון ותחזוקת חופי העיר. מכלול ההחלטות מצביעות על עתיד התפתחות כלכלית וביסוס מעמדה של חיפה ושל כל האזור הצפון ולהמשך הפיתוח הכלכלי של השנים האחרונות. אנו סבורים שזהו מהלך להצלת צפון הארץ".

מהנדס העיר חיפה אריאל וטרמן: "הנמל החדש מהווה חלק מחזון פיתוח העיר כפי שבא לידי ביטוי בתכנית המתאר המחוזית ובתכנית המתאר החדשה של חיפה. התכנית לוותה בתסקיר השפעה על הסביבה שהוכן על פי הנחיות המשרד להגנת הסביבה והמועצה הארצית לתכנון ובנייה. במסגרת התסקיר נבחנו באופן מעמיק וחסר תקדים בהיקפו כל ההיבטים החזותיים והסביבתיים הכרוכים בנמל העתיד. נמל המפרץ מהווה את אחד המנועים הכלכליים החשובים לצפון המדינה. חשוב לזכור כי פיתוח הנמל יוסיף אלפי מקומות תעסוקה לצפון המדינה בכלל ולחיפה בפרט".