אובמה מתגונן מפני טענות שמס הכנסה הופעל כנשק פוליטי

טוען שהרפובליקנים מנצלים את פרשת ההתקפה על הנציגות האמריקנית בבנגאזי להפקת רווחים פוליטיים

נשיא ארה"ב, ברק אובמה, הגן הערב (ב') על התנהלות הבית הלבן בשתי פרשיות שמאיימות לפגוע באמינות הממשל ושמשמשות תחמושת יעילה בידי הרפובליקנים לנגח אותו ואת ממשלו: טענות שמס ההכנסה הפדרלי הערים מכשולים על מאמצי קבוצות רפובליקניות לקבל הכרה כעמותות שתרומות להן פטורות ממס, וטענות שהממשל לא סיפר לעם האמריקני את האמת, או את כל האמת, על מה שהתרחש בהתקפת טרור על בית הנציגות האמריקנית בבנגאזי, לוב, בסוף השנה שעברה, שבה נהרגו ארבעה דיפלומטים, לרבות שגריר ארה"ב בלוב.

אובמה דיבר במסיבת עיתונאים בבית הלבן עם ראש ממשלת בריטניה, דייוויד קאמרון. בהצהרות הפתיחה, התחייבו השניים להוסיף לתמוך בעם הסורי ולהגדיל את הסיוע ההומניטרי ומשלוחי נשק בלתי קטלני לקבוצות המורדים. הם אף התחייבו לדחוף להקמת ממשלת מעבר בסוריה בוועידה בשווייץ, החודש, בהשתתפות נציגי משטר אסד וקבוצות המורדים. אובמה הכריז, שממשלו יוסיף לבדוק אמיתות המידע על שימוש בנשק כימי במהלך מלחמת אזרחים במדינה.

אך, כצפוי, השאלות שהופנו לאובמה עסקו בפרשיות מס הכנסה ובנגאזי. הנשיא אמר, כי אזרחי ארה"ב מודאגים בצדק מהדיוווחים ששלטונות מס ההכנסה הפלו לרעה קבוצות רפובליקניות, ובעיקר קבוצות שמזוהות עם מסיבת התה, במאמץ לא להעניק להן הטבות מס. הוא הכריז שהתנהלות כזו היא "שערורייתית" והבטיח שאלה שאחראים לכך "יוחזקו אחראים" למעשיהם.

"איננו רוצים שמס הכנסה ייראה אי פעם כמוטה; התנהלותו צריכה להיתפס כנייטרלית, לא פחות" אמר אובמה. "לא אסבול דברים כאלה ואנו נדאג לכך שנמצא מה בדיוק אירע".

אך תגובת אובמה על הטענות שמושמעות נגד ממשלו בפרשת ההתקפה בבנגאזי היתה תקיפה יותר. הוא אמר, כי כבר בעבר נטל על עצמו אחריות על אי היכולת להגן על ארבעת האמריקנים שנהרגו בהתקפה וכי ממשלו מיישם, "בשעה זו ממש", המלצות של ועדת חקירה שהציעה דרכים לשיפור ההגנה על דיפלומטים אמריקניים שפועלים במדינות הרות סיכון. אך הוא טען שדרישות של מחוקקים רפובליקניים לערוך חקיקות נוספות נובעות "מניעים פוליטיים".

אנו צריכים למקד את מאמצינו במניעת התקפות נוספות, ולזכור את הקרבנות, אמר הנשיא, "אך אנו מחללים את זכר הקרבנות כאשר אנו הופכים אירוע כזה לקרקס פוליטי... מה שקרה היה אירוע טרגי, (אך) הוא בוצע בידי קיצונים בלוב".

בתגובה על טענות שהתגובה הראשונית של הממשל על התקרית, כפי שנמסרה בזמנה ע"י שגרירת ארה"ב באו"ם, סוזן רייס, שופצה כדי למנוע רושם שהארבעה נהרגו בהתקפת טרור, אמר אובמה שהדברים הושתתו על מה שהיה ידוע באותו זמן. מה שרייס אמרה היה זהה "פחות או יותר" לדיווחים המודיעיניים שאני קיבלתי".

הנשיא רמז לטיעון הדמוקרטי שההתקפות הרפובליקניות בפרשת בנגאזי נועדו לערער את מעמדה של הילארי קלינטון, שהיתה שרת החוץ כאשר אירעה ההתקפה, במאמץ להשחיר את פניה אם אכן תחליט לרוץ לנשיאות ב-2016. "למען האמת, (המחלוקת הזו) נובעת ממניעים פוליטיים", אמר אובמה. "הם (הרפובליקנים( משתמשים בכל הפרשה לגייס תרומות".