טלמטיקה - הכירו את הדור הבא של כלי הרכב

המונח "טלמטיקה" מתייחס לתחום שנמצא כאן מזמן, ואליו העולם נוסע מזה לפחות עשור, אולם היום, יותר מתמיד, מסתמן שאנחנו בעיצומה של הדרך

אם אתם חובבי כלי רכב, חדשנות, תקשורת וטכנולוגיה, כדאי שתתחילו לשנן את השם החם הבא - טלמטיקה.

לא מדובר בהמצאה חדשה. המונח מתייחס לתחום שנמצא כאן מזמן, ואליו העולם נוסע (מזה לפחות עשור), אולם היום, יותר מתמיד, מסתמן שאנחנו בעיצומה של הדרך, כשבאחד מתוצריה אנחנו כבר משתמשים בשגרה כאשר אנו מפעילים את תוכנת ה- GPS.

הטלמטיקה מחברת את מה שאנו כבר מכירים מצוין בחיי היומיום, עולם האפליקציות והתקשורת, יחד עם עולם המחשוב והמכניקה, לצורך העניין, כלי הרכב. חדשנות במכוניות היא לא רק במראות המתכווננות, בפטנטים ובפרטים הקטנים, אלא גם בתקשורת.

נסו להיזכר בילדות. אם כשנשאלנו בעבר כיצד לדעתנו תראה מכונית העתיד, חשבנו על כלי אווירודינמי שהזכיר בעיקר חללית על גלגלים, היום ברור קצת יותר שמה שיהיה בה, זו טכנולוגיה שתדבר במקומנו, תחסוך לנו זמן וקבלת החלטות, תעדכן ותתעדכן באמצעות אפליקציות וחיישנים, ואולי יותר מכל אלה - תתרגם אינפורמציה לכלים יעילים, תפשט את מה שניתן, ואפילו תתרום לבטיחותנו.

זו כבר עובדה

אם לפני כ-10 שנים מדובר היה במשהו צפוי, גם אם לא ברור מתי בדיוק "יתפוס", הרי שהיום זו כבר עובדה. רשתות חברתיות, טלפונים חכמים, טכנולוגיית מחשוב ענן ובעיקר אפליקציות מתוחכמות, הם ממילא עניין שבשגרה. הם אולי הולכים ונוגסים בפרטיות שלנו, אולם מאידך קשה לנו להאמין שרק אתמול לא יכולנו אפילו לדמיין אותם שם, ואנחנו גם לא רוצים לוותר עליהם. את אפשרויות הניווט, אנחנו כבר מכירים, אבל הטלמטיקה מספקת זה מכבר מגוון רחב של נתונים נוספים, אם עבורנו הנהגים, ואם עבור נותני השירותים שמולם אנו נוהגים לנהוג.

מי נתן לך רישיון?

כך למשל, אחד השימושים החשובים לטלמטיקה, הוא בשירות חברות ההשכרה, הליסינג ואפילו הביטוח. מידע חשוב אודות אופי הנהיגה של האוחז בהגה, יכול לא רק להעיד בדיעבד על גורמים לתאונה, אלא גם לנבא אותם בעתיד. מערכות טלמטיקה מתוחכמות יכולות לנתח את צורת הנהיגה, ולפיכך לנבא סכנות ולנהל סיכונים צפויים. אם האפשרות הזו מרתיעה אתכם, קחו בחשבון שהיא פועלת לטובתכם, ובעיקר לבטיחותכם. המדיה החברתית ומכשירי הטלפון החכמים ממילא מספרים עליכם יותר ממה שאתם מוכנים לספר, ובנוסף על כך, בל נשכח את הסכנה שבשימוש באחרונים במהלך נהיגה.

הטלמטיקה נועדה לייעל את הנהיגה תוך העברת מידע חיוני והתרעות אודות סכנות ומפגעי בטיחות. היא עושה זאת באמצעות המערכות המותקנות בכלי הרכב, כאשר אלו מתקשרות עם חיישנים המחוברים למערכות תקשורת בצידי הדרכים.

לא מדובר רק בתאוריה, ודוגמאות ניתן לראות כבר על הכבישים. "Skoda" למשל, כבר השיקה החודש בדגמי Octavia מערכת שאמורה לספק התרעה במקרה חירום.

לאן נוסעים?

העתיד הרחוק (גם אם הוא לא רחוק מדי), יהיה למשל במכונית האוטומטית של גוגל, המושתת רובה ככולה על תקשורת ממוחשבת, ללא צורך במגע אדם, או קבלת החלטות. אולם לפני כן, כך על פי ההערכות, נפגוש שיתופי פעולה בין חברות טכנולוגיה ממוחשבת ורכב. חברת מיקרוסופט לדוגמה, כבר חתמה על הסכם שיתוף פעולה עם Toyota, אותו ניתן יהיה לראות ברכביה החשמליים של האחרונה. התשתית שתספק מיקרוסופט תאפשר לנהג לקבל מידע שוטף על הדרך כמו גם על מיקומן של תחנות הטענה, מצב הסוללה, וכמובן הבטיחות. צעד נוסף, שנראה כי גם הוא מובן מאליו, הוא האפשרות לבקר את המכונית דרך מכשיר הטלפון החכם.

העתיד כבר כאן. המפתחות בפנים.