תנו לרשות המבצעת לבצע

הרשות המבצעת מאבדת קשר עם "מבחן התוצאה"

הכנסת אישרה בשבוע שעבר בקריאה טרומית ולאחר ויכוח סוער את החוק המכונה "חוק המשילות". הצעת החוק מנסה לתת מענה לתחושה של רבים וטובים, שמשהו במדינה "לא עובד". ואולם התרופה לחולשותיה של הממשלה ולהיעדרה של משילות לא טמונה בהצעת חוק זו. הגבלת יכולתה של האופוזיציה להציע אי-אמון, העלאת אחוז החסימה והגבלת מספר השרים - לא הם שישנו את המציאות ויחלצו אותנו משיתוק.

לאחר 4 שנות כהונה כמזכיר הממשלה, נוכחתי בצער לראות שוב-ושוב כי הרשות המבצעת מאבדת קשר עם "מבחן התוצאה". זו הרעה החולה שלנו, זו "בעיית המשילות" האמיתית. תשומות-הלב הניהוליות ומערכי הביקורת הפנימיים ממוקדים יותר בתהליכים ופחות בתוצרים. "מבחן דרך" נהפך חשוב יותר מ"מבחן התוצאה", ולא פעם התהליך ותקינותו נהפכים חזות הכול.

אין ספק כי ההסדרים הביורוקרטים הקיימים, מטרתם להביא לתוצאות צודקות יותר. מטרה לחוד ותוצאה לחוד: מי שמכיר כיצד מתנהלות כיום המערכות הפנים-ממשלתיות, יודע שהמקום שבו אנו נמצאים אינו משרת את האינטרס הציבורי בצורה המיטבית ביותר.

התחזקותם של אלה המכונים "שחקני הווטו" בתוך המערכת - כמו יועצים משפטיים, חשבים, רגולטורים ושומרי סף אחרים - מביאה לא פעם לשיתוק ולאובדן יכולות ביצוע. מטרתם להבטיח תהליכים נאותים ותקינות, ואולם עלותם במונחי תוצר אדירה, ויעילותם אינה עומדת במדדי חברה מאותגרת במאה ה-21.

מערכות עתירות רגולציה ומשפט מייצרות בהכרח מערך "משילות מוגבלת". הדרג הנבחר במדינת ישראל מאבד עם השנים יותר ויותר סמכויות לטובת הדרג הביורוקרטי. אותו דרג נבחר נשאר רק עם האחריות הציבורית ההולכת וגדלה ככל שיכולות הבקרה, השקיפות והביקורת משתכללות.

בעידן התקשורתי, המעצים אחריות ציבורית נטולת סמכות ביצועית, נוצרת בציבור "תחושה חמצמצה" של אי-ודאות ותסכול. שהרי הפוליטיקאים מבטיחים כל הזמן הבטחות שאינן מקוימות. משם הדרך לאובדן האמון של הציבור בשיטה הדמוקרטית הולכת ומתקצרת.

"תוכנת ההפעלה" העכשווית של מדינת ישראל לא תוכל לתת מענה לאתגרי החברה הישראלית והמשק הישראלי של המחר. האתגרים הולכים וגדלים. המתלול נהיה תלול יותר, והמענה הולך ומסתרבל. אנו משקיעים יותר מאמץ וזוכים לפחות תוצאה.

האתגר האמיתי הניצב בפני הממשלה בקדנציה הנוכחית הוא מציאת נקודת איזון חדשה שתאפשר לרשות המבצעת לבצע, לא רק להבטיח. זו הרפורמה שתשפיע יותר מכל על התוצר הלאומי, על איכות החיים בישראל ועל יכולתנו להמשיך ולנהל חברת מופת בסביבה אתגרית וקשה.

* הכותב הוא המזכיר היוצא של הממשלה.