ספינות רוסיות מול סוריה; "אזהרה לישראל לא להתערב"

רוסיה סיפקה באחרונה טילי יאחונט מתקדמים למשטר אסד ■ מדובר בטילי שיוט יבשה – ים, בעלי יכולת פגיעה מדויקת בספינות אויב

רוסיה סיפקה באחרונה לסוריה גרסה מתקדמת של טילי יאחונט. מדובר בטילי שיוט יבשה - ים, בעלי יכולת פגיעה מדויקת בספינות אויב. כך אמרו פקידי ממשל בוושינגטון ל"ניו יורק טיימס". הפקידים אמרו, כי משלוח הטילים מצביע על עומק התמיכה הרוסית במשטר בשאר אסד בדמשק.

"וול סטריט ג'רנל" מוסר היום, כי יותר מעשר ספינות קרב רוסיות משייטות עתה במזרח הים התיכון, ליד בסיס הצי הרוסי בסוריה. גורמים רשמיים בארה"ב ובאירופה אמרו לעיתון, כי משלוח האוניות לאזור הוא צעד תוקפני שנועד, בין היתר, לאותת לישראל ולמערב לא להתערב במלחמת האזרחים העקובה מדם בסוריה.

הנוכחות הרוסית המורחבת במזרח הים התיכון, שהחלה למשוך תשומת ליבם של פקידים אמריקניים כבר לפני שלושה חודשים, היא אחת מההתפרסויות הימיות הגדולות והמתמשכות ביותר מאז תקופת המלחמה הקרה. גורמי ממשל מערביים מציינים שהם אינם חוששים מסכנה מיידית של עימות עם הצי הרוסי, שמאופיין באוניות מיושנות, אך נוכחות האוניות הרוסיות באזור היא מקור לסכנה של חישוב שגוי באיזור נפיץ במיוחד.

"זו הפגנת כוח, עשיית שרירים", אמר ל"ג'רנל" גורם צבאי אמריקני בכיר. "היא נועדה להפגין את מחויבותם של הרוסים ואת האינטרסים שלהם".

"ניו יורק טיימס" מציין, שרוסיה מסרה בעבר לסוריה טילי יאחונט, אך הטילים שסופקו באחרונה צוידו במערכות מכ"ם מתקדמות, שמגבירות את יכולותיהם, אמרו הפקידים האמריקניים, שמודעים לתכנים של דיווחים מודיעיניים מסווגים.

בניגוד לטילי סקאד או טילי קרקע - קרקע אחרים בעלי טווחים ארוכים יותר, שבהם השתמש משטר אסד נגד כוחות המורדים, טילי יאחונט יהיו נשק רב עוצמה של משטר אסד נגד ציים של מדינות זרות, שינסו להטיל הסגר ימי על סוריה, או לסגור את המרחב האווירי שלה, כדי לסייע לכוחות המורדים.

"הטילים המתקדמים יאפשרו למשטר אסד להרתיע כוחות זרים שיבקשו להקים קווי אספקה למורדים דרך הים, או שינסו למלא תפקיד פעיל יותר אחרי שיוטל מצור ימי או ייסגר המרחב האווירי של סוריה", אמר ל"טיימס" ניק בראון, העורך הראשי של "ג'יינס אינטרנשל דיפנס ריוויו", ירחון שעוסק בענייני צבא. "הטילים האלה הם קוטלי אוניות אמיתיים".

ג'פרי ווייט, עמית במכון וושינגטון למדיניות המזרח הקרוב ואיש מודיעין לשעבר, אמר לעיתון, כי הארסנל המחוזק של משטר אסד יאפשר לו להרחיק עוד יותר מחופה של סוריה פעילות פוטנציאלית של ציי מדינות המערב. לדבריו, מתן הטילים הרוסיים המתקדמים הוא איתות למחויבותה של רוסיה לממשלת אסד.

הגילוי על מסירת הטילים נעשה בעיצומם של מאמצי ארה"ב לכונן ועידה בינלאומית שתנסה לשים קץ לשפיכות הדמים בסוריה. עד עתה נקטלו בקרבות בין המשטר למורדים יותר מ-70 אלף אנשים. הוועידה מתוכננת להיערך בתחילת יוני ויישתתפו בה גם נציגים של משטר אסד ושל המורדים.

פקידי רשות אמריקניים חוששים, כי זרימת הנשק מרוסיה ומאיראן לידי כוחות שנאמנים למשטר הנוכחי בדמשק תחזק את אמונתו של אסד שיעלה בידו להחזיק מעמד מבחינה צבאית.

לדברי ה"טיימס", גורמים ממשלתיים בישראל ובארה"ב קראו בעבר לרוסיה לא לספק טילי S-300 לאיראן. מוסקבה ויתרה ולא מסרה את הטילים האמורים. אך התקפלות זה גרמה להחרפת הלחץ של חוגים בתוך הצבא הרוסי למסור את הטילים לסוריה.

גורמים ממשלתיים ברוסיה טוענים, כי מכירות נשק לסוריה אינן אלא קיום חוזים ישנים. אך פקידי ממשל בוושינגטון חוששים, כי מסירות הנשק לממשל אסד נועדו להגביל את האופציות של ארה"ב אם היא תחליט לסייע למורדים.