האם בקרוב ייאסר על רבנים לגבות תשלום על חתונות?

ועדת השרים לחקיקה תדון היום בהצעת חוק שתאסור על רבנים העובדים במועצות דתיות לגבות תשלום עבור קיום חופה מבני זוג המתגוררים בשטח המועצה

אולי דווקא בשיאה של עונת החתונות, תינתן בשורה מעודדת לזוגות צעירים העומדים בפני חתונה: ועדת השרים לענייני חקיקה תדון היום (א') בהצעת חוק לפיה יחול איסור על רבנים לגבות תשלום עבור עריכת טקס חופה, במקרה שהוא נעשה בגבולות המועצה הדתית בה הם עובדים.

הצעת חוק של חברי הכנסת שולי מועלם ומוטי יוגב (הבית היהודי) מבקשת לשנות את המצב הקיים, בו על-פי החוק רשאים רבנים לקבל שכר עבור קיום טקס חופה וקידושין במקביל לעבודתם במועצה הדתית.

כבר בשנת 2009 פרסם היועץ המשפטי לממשלה הנחיות לפיהן אסור לרבני עיר, שכונה, יישוב או מועצה אזורית לגבות תשלום עבור סידור קידושין, במקרה שאחד מבני הזוג מתגוררים בגבולות המועצה הדתית. אלא שעל-פי ההנחיות, גבולות המועצה מוגדרים רק כתחום אחריותו המצומצמת של רב מסוים.

"ההנחיות של היועץ המשפטי לממשלה אינן מתקנות את המצב באופן המניח את הדעת", נכתב בהסבר הצעת החוק, "שכן מסדר הקידושין רשאי לגבות תשלום עבור עריכת החופה גם כאשר הוא עובד המועצה הדתית שבה מתגוררים בני הזוג.

"כך, לדוגמה, האיסור על רב שכונה מסוימת לגבות תשלום על סידור חופה וקידושין מבני זוג המתגוררים בשכונתו אינו חל עליו אם יסדר חופה וקידושין לבני זוג המתגוררים בשכונה אחרת, הנתונה לאחריותה של אותה מועצה דתית".